1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آغاز چاپ کارت هوشمند خودرو

آغاز چاپ کارت هوشمند خودرو

10 مرداد 1395
  • 1

سرهنگ سعید روحی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا از کلید خوردن پروژه چاپ و ارسال کارت هوشمند وسایل نقلیه خبر داد و گفت: خوشبختانه تولید کارت هوشمند وسایل نقلیه آغازشده و کارت‌های جدید خودرویی از این پس به آدرس مالکین پست می‌شوند، همه هوشمند هستند.

طبق گفته‌های معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا، از این پس تمامی خودروهای نوشماره یا خودروهایی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، کارت هوشمند دریافت خواهند کرد و به این ترتیب کارت‌های کاغذی قبلی به مرور زمان حذف خواهند شد.

 کارت هوشمند خودرو

آنطور که سرهنگ روحی می‌گوید پروسه تولید کارت‌های قدیمی بسیار زمان‌بر و پرهزینه بوده است. وی توضیح می‌دهد: «در سال گذشته بالغ بر 4 میلیون و ٦٠٠ هزار کارت خودرو، طی فرایند نسبتا طولانی تولید و به ادرس مالکین ارسال شده است، اما از مرداد امسال، روند تولید و ارسال کارت خودروها که همگی هوشمند هستند، نسبت به سال گذشته سرعت بیشتری یافته است.»

این مقام مسئول پلیس راهور با اشاره به اینکه فرآیند طولانی تولید کارت های قدیمی، شامل چاپ دستی، نصب هالوگرام، ضرب مهر طلاکوب، پرس و برش بوده است، گفت:«با استفاده از آخرین دستاوردهای فنی کارت شناسایی هوشمند وسیله نقلیه در چندین لایه امنیتی تولید می‌شود که علاوه بر تغییر در ظاهر کارت از لحاظ اندازه، مندرجات و رنگ نسبت به کارت‌های قبلی از سرعت بالاتری در تولید برخوردارند.»

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد:«کارت هوشمند وسیله نقلیه که دارای ضریب ایمنی بالایی است، امکان جعل را از جاعلین می‌گیرد. این کارت با تراشه‌ای که در آن تعبیه شده امکان ذخیره‌سازی اطلاعات مرتبط با خودرو از جمله، مشخصات وسیله نقلیه و مالک و سایر امکانات و اطلاعات مرتبط را فراهم می‌کند.»

البته جای نگرانی برای مالکان کارت های قدیمی وجود ندارد؛ چرا که به گفته سرهنگ روحی، مالکان کارتهای قدیمی الزامی به مراجعه به راهور و تعویض کارت ندارند، بلکه در طی فرآیند اخذ خدماتشان مانند نقل و انتقال، تعویض پلاک یا هرگونه خدمات دیگری که از پلیس راهور می‌خواهند، کارت وسیله نقلیه‌شان به صورت خودکار تعویض می‌شود و کارت هوشمند دریافت خواهند کرد.

به گزارش سایت راهور، ١٠ خرداد امسال با حضور فرمانده ناجا از کارت‌های ملی هوشمند وسایل نقلیه رونمایی شد. هدف از تولید این کارت ها، افزایش ایمنی و جلوگیری از تخلفات است و پلیس راهور هشت لایه امنیتی در این کارت‌های هوشمند قرار داده تا خدمات جدیدی را به دارندگان وسایل نقلیه ارائه دهد. از مزایای این کارت‌ها می‌توان به جلوگیری از امکان جعل، درج سوابق خودرو مانند معاینه فنی وعوارض شهرداری، فراهم شدن امکان درج سوابق تصادفات مالک خودرو و همچنین امکان درج شماره شناسایی قطعات خودرو اشاره کرد.

منبع: سایت راهور



نظرات

  • علی علی (11 مرداد 1395 ساعت 10:05)

    خدایی نیروی انتظامی تو این زمینه ها خیلی خوب عمل کرده .هرچند که برای کنترل بیشتر خودشونه . اما همین کارت هوشمند جلوی خیلی کلاهبرداری ها رو می گیره . در ضمن دیگه نیازی به محضر هم نیست یه پول کلفتی هم اونجا بدیم .