1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. ترامپ،مانعی برای حضور نیسان در ایران؟

ترامپ،مانعی برای حضور نیسان در ایران؟

24 آبان 1395
  • 1

در شرایطی که نیسان ژاپن قصد دارد با استفاده از فرصت توافق هسته‌ای و برجام، دوباره میهمان بازار خودرو ایران شود، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده آمریکا می‌تواند این موضوع را با چالشی جدی مواجه کند.

نیسان که یکی از خودروسازان بزرگ فعال در بازار آمریکا به‌شمار می‌رود، پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، چمدان‌هایش را بست و از «جاده مخصوص» رفت تا مورد عتاب آمریکایی‌ها قرار نگیرد.

این خودروساز مشهور جهان علاوه‌بر اینکه برخی محصولاتش را از طریق صادرات راهی ایران می‌کرد، با پارس‌خودرو نیز در عرصه مونتاژ مشارکت داشت و خودروهایی مانند ماکسیما و تیانا و قشقایی را در این شرکت مونتاژ کرد.
در نهایت اما به‌دلیل آنکه ایالات‌متحده آمریکا یکی از بازارهای بزرگ نیسان بود و هنوز هم هست، این خودروساز تصمیم گرفت پس از تشدید تحریم‌ها، ایران را ترک کند؛ زیرا نمی‌خواست بازار بزرگش در آمریکا را از دست بدهد.

نیسان علاوه‌بر قطع ارتباط با پارس‌خودرو، صادرات محصول به بازار ایران را نیز قطع کرد تا عملا هیچ نمایندگی رسمی و قانونی در کشور نداشته باشد. با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام اما شانسی دوباره به نیسان رو کرد تا این شرکت پس از مدت‌ها دوری، راهی ایران شده و این بار حتی مشارکتی جدی‌تر از قبل را آغاز کند.

این در حالی است که با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و مواضع اعلامی وی در مورد برجام، بازگشت نیسان با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. بر این اساس، اگر ترامپ آن‌طور که ادعا کرده، در مورد برجام عمل کند، بسیار بعید است نیسان محتاط و متاثر از سیاست‌های دولت آمریکا، راهی ایران شود. البته به‌تازگی یک شرکت داخلی در صدد واردات برخی محصولات نیسان به کشور برآمده و برخی معتقدند این ماجرا سرآغازی است بر پیوند دوباره خودروساز ژاپنی با ایران؛ با این حال برخی بر این باورند که خودروساز ژاپنی هنوز نمایندگی رسمی خود را (در ایران) انتخاب نکرده است.

منبع:دنیای اقتصاد



نظرات

  • فرزاد فرزاد (24 آبان 1395 ساعت 18:41)

    حالا که همه موانع برداشته شده بود و حداقل ۹۰ درصد مردم قدرت خرید خودرو رو پیدا کرده بودن این عزیز اومد و بازار زلال و شفاف خودروی ما رو بشدت گل آلود کرد و کار دلسوزان میهن رو با مشکلات عدیده که هیچکس ندیده روبرو شد؟!