1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آیا تویوتا در ایران نمایندگی رسمی دارد؟

آیا تویوتا در ایران نمایندگی رسمی دارد؟

4 آبان 1396
  • 0

ماجرای عذرخواهی شرکت تویوتا موتورز ژاپن از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا به ‌دلیل فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند، از جمله خبرهای عجیب و مهمی بود که روز گذشته در رسانه های کشورمان منتشر شد.

 آیا تویوتا در ایران نمایندگی رسمی دارد؟

البته برخی رسانه ها با اشاره به اینکه عذرخواهی تویوتا، نه به دلیل فروش خودرو که به دلیل برقراری تراکنش مالی با سفارت ایران بدون اعلام عمومی آن است، انجام شده تلاش کردند اصل موضوع را غیرمهم جلوه دهند.

 آیا تویوتا در ایران نمایندگی رسمی دارد؟

اما این خبر، زوایای دیگری را نیز افشا می کند و آن این است که چگونه شرکت "ایرتویا" مدعی داشتن نمایندگی رسمی و مستقیم از کمپانی تویوتا است اما این شرکت ژاپنی در خصوص فروش تعداد قابل توجهی از خودروهای خود درایران، نه گزارشی به بازار اوراق بهادار امریکا ارائه می کند و نه از این موضوع عذرخواهی کرده است؟

دولت یازدهم طبق دستورالعملی تاکید کرده بود که نمایندگان عرضه کننده خودروهای وارداتی، باید نامه ای رسمی از شرکت طرف قرارداد خود ارائه کنند که رابطه فی ‌مابین به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه است این موضوع در حالی رخ داد که مرداد ماه سال 1390، تویوتا به ‌صورت رسمی اعلام کرد که صادرات خودرو به ایران را به ‌دلیل «برخی از مسائل بین‌ المللی» متوقف کرده است.

 آیا تویوتا در ایران نمایندگی رسمی دارد؟

نکته جالب تر آن است که طبق اعلام چند ماه پیش یکی از خبرگزاری های داخلی، سایت رسمی جهانی تویوتا در بخش خاورمیانه و کشور ایران، این جمله را به‌ روشنی درج کرده که: "TMC (تویوتا موتور کمپانی) فعالیتش متوقف شده و در حال حاضر هیچ‌ گونه معاملات تجاری با «ایرتویا» ندارد."

حال با این اوصاف، چگونه ممکن است مسئولان "ایرتویا" توانسته باشند نامه و گواهی رسمی مبنی بر داشتن نمایندگی بی واسطه از کمپانی تویوتا را به مسئولان وزارت صنعت ارائه دهند؟ آیا کمپانی تویوتا صراحتا در وب سایت خود دروغ می گوید؟ یا اینکه مسئولان وزارت صنعت، به تاکید و دستورالعمل رسمی خود عمل نکرده اند؟



نظرات