1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تعویض پلاک در کشورهای توسعه‌یافته منسوخ شده است؟

تعویض پلاک در کشورهای توسعه‌یافته منسوخ شده است؟

24 بهمن 1395
  • 5

کانون سردفتران و دفترداران اعلام کرد در کشور آلمان که تعویض پلاک از کشور مذکور اقتباس شده به علت تحمیل هزینه زیاد به مردم و دولت و عدم کارآیی و نیز مشکلات امنیتی، طرح تعویض پلاک منسوخ شده است.

کانون سر دفتران و دفترداران در واکنش به اطلاعیه نیروی انتظامی در خصوص الزامی نبودن حضور مردم در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال سند رسمی خودرو پاسخی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که به شرح زیر است:

1- همانگونه که اعلام گردید وفق اصل 73 قانون اساسی،‌ تفسیر قوانین عادی از وظایف مجلس شورای اسلامی است لذا نیروی انتظامی یا مسئولین شرکت رهگشا حق تفسیر قانون را نداشته و ندارد. لکن متاسفانه اقدام به تفسیر قانون از جانب نیروی انتظامی و حامیان شرکت رهگشا(سهامی خاص) صورت گرفته حال آنکه طبق اعلام رای صریح کمیسیون اصل 90 و صراحت ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که با توجه به اعلام نظر شورای محترم نگهبان و مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی هنگام تصویب ماده 29 مذکور مورد توجه قرار گرفت جهت تنظیم سندرسمی نقل وانتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسنادرسمی نیاز به استفساریه نبوده وقانون مذکور در خصوص الزام به تنظیم سند انتقال خودرو در دفاتراسناد رسمی صراحت دارد.

2- ادعا شده که رییس کمیسیون اصل 90 (جناب آقای محمدی) اظهار داشته که نظریه اعلام شده،‌ نظریه مشورتی برخی اعضا کمیسیون بوده و قانون نبوده و الزامی برای مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ایجاد نمی‌کند. باتوجه به اینکه جناب آقای محمدی، ریاست محترم کمیسیون اصل 90 در مصاحبه با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) مورخ 12 بهمن ماه امسال ضمن تایید مصوبه کمیسیون و نیز طی مصاحبه با صدای جمهوری اسلامی ایران که در ساعت 14:30 همان روز پخش گردید مطالب منتشره از قول خودش را تکذیب نموده لذا اقدام سایت پلیس به درج مطالب مجعول مذکور (و بازنشر آن) فاقد وجاهت است.

3- جلسات کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و فرماندهان نیروی انتظامی (معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا(سردار اشراق)، فرمانده راهور ناجا (سردار مهری)، رییس اداره حقوقی راهنمایی و رانندگی (سرهنگ ترحمی)، مدیرکل امور مجلس ناجا(آقای رویانیان) تشکیل که مشروحا وبه تفصیل چه بصورت حضوری وچه از طریق لایحه ، ادله خود از جمله ماده 1287 قانون مدنی و ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالا از قلمرو جمهوری اسلامی و غیره را تشریح و در نامه مکتوبی که نیروی انتظامی و سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت حقوقی قوه قضاییه، معاونت حقوقی وزارت دادگستری، دفتر حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و کانون سردفتران به کمیسیون مذکور تقدیم نمودند بابررسی کلیه ادله ، نهایتا منجر به اتخاذ رای توسط کمیسیون اصل 90 گردید. چنانچه نیروی انتظامی و حامیان شرکت رهگشا نظریه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را فاقد اعتبار و یا مشورتی تلقی می نمودند چرا در جلسات کمیسیون به صورت فعال شرکت کرده اند. آیا چنانچه رأی کمیسیون مذکور مبتنی بر عدم لزوم تنظیم سند در دفاتر اسنادرسمی اعلام می‌شد، آیا این چنین در مقابل رأی وصلاحیت کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مقاومت به خرج می‌دادند؟

4- قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی باتوجه به بند 11 نظریه شماره 38929/30/9 مورخ 24 آبان ماه 89 شورای محترم نگهبان مبنی بر تعیین تکلیف الزام به ثبت رسمی معاملات خودرو ونیز تعیین تکلیف وصول مالیات نقل وانتقال ، حق الثبت وسایر حقوق دولتی به تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسید که طی آن الزام به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسنادرسمی مصوب شده است لذا مجددا از مسئولین نیروی انتظامی درخواست می‌شود که در مقابل نص صریح قانون مقاومت ننموده و جهت جلوگیری از ورود خسارت به مردم وخریداران خودرو، از تفسیر به رأی قوانین پرهیز نمایند.

5- در اطلاعیه مذکور نیروی انتظامی به ساده سازی فرآیندها جهت آسودگی مردم اشاره شده و از کانون سردفتران به عنوان واحد خصوصی درخواست شده که مانع از آسودگی مردم نشود. در سال 1383 با تاسیس شرکت رهگشا(سهامی خاص) و در جهت منافع شرکت مذکور، امور تعویض پلاک به صورت انحصاری به شرکت فوق محول شده حال آنکه که در کشور آلمان که تعویض پلاک از کشور مذکور اقتباس شده به علت تحمیل هزینه زیاد به مردم و دولت و عدم کارایی ونیز مشکلات امنیتی ، طرح تعویض پلاک منسوخ شده است و از طرف دیگر مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور از 205 مرکز تجاوز نمی‌کند و اهالی 1100 شهر جهت تعویض پلاک مجبور به ده‌ها و بعضا صدها کیلومتر طی مسیر و مسافرت بین شهری می‌باشند. این در حالی است که هر سال به هزینه تحمیل شده به مردم برای تعویض پلاک افزوده شده و از 5 هزار تومان در سال 1383 به 50 هزار و 100 هزار تومان در سال 1395 افزایش یافته است. چنانچه مسئولین محترم نیروی انتظامی در فکر آسایش مردم و ساده سازی انجام امور نقل و انتقالات وسیله نقلیه باشند باتوجه به گستردگی 7300 دفتر اسنادرسمی در اقصی نقاط شهرها و بعضا روستاهاو با حذف مرحله وقت گیر تعویض و انجام معامله در دفاتر اسنادرسمی،‌ آسایش مردم را بیشتر فراهم آورند.

خاطرنشان می‌سازد باتوجه به تعویض پلاک تعدادی خودرو مسروقه در مرکز تعویض پلاک شهرگرگان وصدور دادنامه قطعی علیه شرکت رهگشا ومرکز تعویض پلاک مذکور، بررسی اصالت خودرو که توسط کارکنان شرکت رهگشا صورت می‌گیرد کارساز نمی‌باشد.

در خاتمه مجددا خاطرنشان می‌سازد با توجه به صراحت قانون و عدم پذیرش برگ تعویض پلاک به عنوان مدرک مالکیت توسط مراجع قضایی، شرکتهای بیمه و ... ، در صورت عدم تنظیم سند نقل و انتقال رسمی خودرو در دفاتر اسنادرسمی ، چون هزینه محضر بر عهده فروشنده است به دلیل دریافت تمام مبلغ معامله ،‌ احتمالا کلیه مالیاتها و حقوق دولتی و هزینه محضر به خریدار تحمیل خواهد شد.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • علی علی (25 بهمن 1395 ساعت 15:00)

    مردم بیچاره در کشاکش دعواهای ادارات زیر پا له میشوند به نظر بنده نه کار تعویض پلاک صحیح هست نه سر دفترا ،بیخودی هم برای مردم دلسوزی نکنند مردم اگاه وفهیم هستند ،اگر راست میگن ودلشون برای مردم میسوزه بیان بشینن یک فکری بکنند که هم کار مردم اسان بشه وهم اینقدر فشار اقتصادی به مردم وارد نشه ،یک هزینه معقول ومنطقی ویک راه معقول ومنطقی پیدا کنند تا توی این موقعیت اقتصادی فشار چند جانبه به مردم وارد نشه خدا وکیلی درست نیست اینجوری با مردم بازی کردن

  • klm klm (25 بهمن 1395 ساعت 10:52)

    کانون سر دفتران و دفترداران حالا واسه نفع خود مالی خودش که مردم رو سر کیسه کننند داره واسه مردم دلسوزی میکنه!

  • ALI ALI (25 بهمن 1395 ساعت 09:46)

    با درود فراوان
    با وجودی نظرم می دانم مثل قبل پخش نمی شود باز تلاش میکنم
    کانون فوق اگر به فکر مردم بود اینهمه پول بابت سندی که هیچ اعتباری ندارد مردم را تحت فشار نمی گذاشتند و مردم خیلی راحت و با هزینه کم توی مرکز تعویض پلاک کارشان با وقت کمتر انجام می شود.
    بنده زمانی که ماشینم از پلاک قدیم به ملی می خواست تعویض شود به جرم دزدی بودن ماشین دستگیر شدم با وجود داشتن سند ثبتی و در زمان پیگیری هیچ کجا از من سند فوق را نخواستند و با داشتن برگ سبز و کارت ماشین مشکل فوق رفع شد
    تو کشور عزیز ما تمام ارگانها به فکر جیب و منافع خود هستند وگرنه اینهمه سنگ جلوی مردم نمی انداختند

  • محمد محمد (25 بهمن 1395 ساعت 01:22)

    کانون سردفتران داره سنگ کیا رو به سینه میزنه؟داره واسه جیب خودش دعوا میکنه.واسه پول از جیب مردم کشیدن حالا داره با آلمان مقایسه میکنه.هزینه تعویض پلاک هشتاد هزار تومنه.هزینه رفتر به دفاتر واسه سند خودرو چهارصد هزار تومن.کدومش اضافیه؟

  • ناشناس ناشناس (24 بهمن 1395 ساعت 22:44)

    پلیس که خودش ضابط قانون است به قانون تمکین نمیکند چه انتظاری از سایرافرادجامعه میتوان داشت.شرکت خصوصی رهگشا که ب****** مسئول تعویض پلاک شده چه ارتباطی با پلیس دارد؟چه **** برای سرداران نیروی انتظامی داردکه تمام قد ازاین شرکت حمایت میکنند.ای ********* چه میراثی ازخودت به یادگارگذاشتی که هرکسی قانونی را مخالف منافع خودمیداند آنرا اجرا نمیکند.