1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. براساس ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۴ 7 شرکت خودرویی مردودند!

براساس ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۴ 7 شرکت خودرویی مردودند!

13 شهریور 1395
  • 2

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مردود شدن سه شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای سبک و همچنین چهار شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای سنگین براساس ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۴ این شرکتها خبر داد.

محسن سلیمی اظهار کرد: ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه‌کننده خودرو در ایران در سال گذشته براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب هیات دولت و دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

وی افزود: شرکتهای عرضه‌کننده خودرو در سال ۱۳۹۴ براساس ویرایش چهارم دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گرفتند که حوزه‌های مورد ارزیابی در این مدل شامل سه بخش ارزیابی سیستم خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه‌کننده خودرو براساس الزامات تعیین شده در قانون و آیین‌نامه، ارزیابی تعمیرگاه‌های مجاز تحت پوشش شرکتهای عرضه‌کننده خودرو و سنجش رضایت مشتریان از خدمات دریافتی از شبکه خدمات پس از فروش است.

سلیمی خاطرنشان کرد: در ارزیابی سال گذشته (۱۳۹۴) شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌ها با توجه به ویرایش جدید این دستورالعمل به استاندارهای بین‌المللی نزدیکتر و سختگیرانه‌تر شد به‌گونه‌ای که شرکت‌ها با امتیاز ۸۵ تا ۱۰۰ در رتبه یک، امتیاز ۷۰ تا ۸۵ در رتبه دو، امتیاز ۵۵ تا ۷۰ در رتبه سه و امتیاز کمتراز ۵۵ در رتبه چهار قرار ‌گرفتند.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: در ارزیابی سال گذشته شاخص ضریب خدمت به ارزیابی‌ها اضافه شد که براساس آن بررسی می‌شود چند درصد از مشتریان پس از پایان دوره گارانتی برای دریافت خدمات به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو مراجعه می‌کنند و علاوه بر آن در حوزه نظرسنجی از مشتریان نیز شاخص‌ها براساس نیازهای شهروندان، به‌روز شده است.

وی افزود: چنین تغییراتی باعث شد شاخص‌های ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته سختگیرانه‌تر شده و به دنبال آن امتیاز این شرکت‌ها در رده‌بندی نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۳) تغییراتی داشته باشد به‌گونه‌ای که در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سبک در سال ۱۳۹۴ از ۲۰ شرکت مورد ارزیابی، هیچ شرکتی نتوانست رتبه یک را کسب کند، ۲۰ درصد شرکت‌ها در رتبه دو، ۶۵ درصد در رتبه سه و ۱۵ درصد در رتبه چهار قرار گرفتند. همچنین در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سنگین نیز از ۱۵ شرکت مورد ارزیابی، هیچ یک موفق به کسب رتبه یک و دو نشده و ۷۳ درصد در رتبه سه و ۲۷ درصد در رتبه چهارم خدمات قرار گرفتند.

سلیمی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رتبه چهار خدمات پس از فروش قابل قبول نبوده و شرکت‌هایی که در این رتبه قرار می‌گیرند عملکرد آنها مردود شناخته می‌شود، تصریح کرد: براساس ارزیابی سال ۱۳۹۴ در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سبک سه شرکت و همچنین در حوزه خدمات خودروهای سنگین چهار شرکت مردود شناخته شدند. طبق قانون شرکت‌هایی که عملکرد آنها براساس ارزیابی‌ها مردود شناخته شده باید در بازه زمانی مشخص برنامه خود را برای اصلاح عملکرد و ارتقای سطح خدمات به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده و پس از آن دوباره عملکرد آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع:ایسنا



نظرات

  • محمد محمد (14 شهریور 1395 ساعت 08:38)

    آلفا موتور- مرتب خودرو نیرو خودرو آسیا

  • مجید مجید (13 شهریور 1395 ساعت 12:26)

    اخه این چه نوع خبری هست ؟ چرا اطلاع رسانی صحیح نمیکنن تا مردم بدونن ؟ چرا هیچ اسمی از شرکتهای مردود شده نیومده توی این خبر ؟