1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تعویض پلاک منوط به داشتن بیمه نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی شد

تعویض پلاک منوط به داشتن بیمه نامه شخص ثالث و برگه معاینه فنی شد

15 مهر 1396
  • 0

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا گفت: دارندگان وسایل نقلیه زمینی، موظف هستند که سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه هنگام رانندگی را همراه داشته باشند و در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی، این بیمه نامه را ارائه بدهند.

وی افزود: ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند، از طرق مختلف مثل دوربین‌های نظارت ترافیک، ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه نسبت به اعمال قانون و جریمه متخلفان اقدام کنند. همچنین ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند در صورت احراز فقدان بیمه نامه، وسیله نقلیه را در محل مطمئنی متوقف کنند.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا در خصوص معاینه فنی توضیح داد: براساس ماده ٤ قانون هوای پاک، تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها، مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع قانون هوای پاک است و شماره گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از تولید داخل و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز آلاینده‌های این قانون است.

سرهنگ محمدی با اشاره به این که بر اساس تبصره ٦ ماده ٦ قانون هوای پاک فروشندگان خودرو مکلفند هنگام انجام معامله وسایل نقلیه زمینی، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام کنند، گفت: بر این اساس طرفین معامله، زمانی که برای تعویض پلاک به مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، فروشنده خودرو موظف است برگه معاینه فنی را که از مراکز مجاز معاینه فنی دریافت کرده، همراه خود داشته باشد و به همکاران ما در مراکز تعویض پلاک، ارائه دهد.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا ادامه داد: دوره معافیت معاینه فنی براساس تبصره یک ماده ٦ قانون هوای پاک، برای خودرو‌های نوشماره شخصی و دولتی ٤ سال و وسایل نقلیه عمومی یک سال است.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایی و رانندگی ناجا در صورتی که دارنده وسایل نقلیه با اتمام دوره معافیت و انقضای اعتبار معاینه فنی در مراکز مجاز معاینه فنی برای دریافت گواهینامه مربوط مراجعه نکند، موظف است خودرو را متوقف کند و حتی در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، برابر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آن‌ها را اعمال قانون کند.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که تنها برگه معاینه فنی مراکز مجازی که به سامانه یکپارچه سیمفا متصل هستند معتبر است، گفت: در حال حاضر این قانون اجرایی شده و متقاضیانی که برای شماره گذاری و تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، باید بیمه نامه شخص ثالث و برگه گواهی معاینه فنی معتبر را همراه داشته باشند.

سرهنگ محمدی گفت:براساس ماده ٤٢ قانون بیمه شخص ثالث، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه ممنوع است.



نظرات