1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. امداد یا کلاهبرداری ؟

امداد یا کلاهبرداری ؟

5 تیر 1396
  • 0

امدادخودرو جعلی با نشانی مشابه سایت ثبت‌نام یارانه با رانندگان تماس می‌گیرد و با وعده‌های فریبنده مانند 5 سال خدمات رایگان تعمیر، کلاهبرداری می‌کند. این یکی از تازه‌ترین ترفندهای سودجویانی است که با عنوان امدادخودرو پایشان به بازار کالا و خدمات باز شده است. مدتی است از دفتری جعلی، تماس‌های مشکوک با شهروندان گرفته می‌شود؛ دفتری که «نمایندگی مرکزی امدادخودرو کشوری» نام دارد! شخص تماس‌گیرنده بعد از این‌که مطمئن می‌شود شما مالک خودرو هستید با ترفندهای مختلفی شما را راضی به گرفتن کارتی به نام «کارت مکمل امداد» می‌کند. اپراتور هزینه صدور این کارت را 110 هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید در ازای صدور این کارت می‌توانید به مدت ٥‌سال از خدمات و تعمیرات رایگان امدادخودرو بهره‌مند شوید!

 امداد یا  کلاهبرداری ؟

امیریان، مدیر ارتباط با رسانه امدادخودرو به «شهروند» می‌گوید: امدادخودرو اساسا کارتی تحت عنوان مکمل امدادخودرو ندارد و اگر بنا باشد خدماتی را رایگان در اختیار مردم قرار دهد، حتما نسبت به آن اطلاع‌رسانی عمومی می‌کند. این درحالی است که این روزها شرکت‌های مختلف ریز و درشتی طی تماس با مردم از آنها با شگردهای مختلفی مثل استفاده از نام‌های آشنا، بابت خدمات خیالی، درخواست پول می‌کنند. «شهروند» امروز شگردهای این کلاهبرداری تازه را بررسی می‌کند.

ویژگی‌های این کلاهبرداری تازه

تلفن زنگ می‌خورد و خانمی آن‌سوی خط می‌گوید با پرداخت ١١٠‌هزار تومان، به مدت ٥‌سال از رانندگی لذت ببرید. او تأکید می‌کند از جایی به نام «دفتر نمایندگی مرکزی امدادخودرو کشوری» تماس گرفته و می‌گوید اگر کارت «مکمل امداد» را دریافت کنیم، ٥‌سال تعمیرات و خدمات رایگان از ایران‌خودرو دریافت خواهیم کرد. در کنار این خدمات، صافکاری، نقاشی و خدمات مشابه آن با ٤٠‌درصد تخفیف ارایه شده و بیمه‌نامه‌های خودرو شما، چه بدنه، چه شخص ثالث در این مدت ٣٠‌درصد تخفیف خواهد داشت. البته وقتی از اپراتور آدرس دقیق محل کار را می‌پرسیم، طفره می‌رود و بعد از اصرارهای ما آدرسی در اختیارمان قرار می‌دهد که وجود خارجی ندارد! مهمترین ویژگی این کلاهبرداری تازه تأکید سودجویان روی پرداخت نقدی توسط شما و روبه‌روی منزل‌تان است. آنها هرگز زیر بار پرداخت‌های الکترونیک نمی‌روند. این درحالی است که بنا بر بررسی‌های «شهروند»، این دفاتر، دفاتر متفرقه هستند که ارتباطی با شرکت امدادخودرو ندارند. در درجه نخست، امدادخودرو کارتی که روی محصولات تازه تولید خود می‌دهد، رایگان است و تا دو‌سال بدون اخذ وجه، خودرو تحت گارانتی است. ضمن این‌که دو روز قبل از تحویل کارت امدادخودرو، پیامکی روی تلفن‌ همراه مالک فرستاده و به او تذکر داده می‌شود که کارت رایگان است. از طرفی، برای دریافت کارت طلایی امدادخودرو هیچ اجباری در کار نیست.

همه چیز درباره تنها کارت صادر شده توسط امدادخودرو؛ کارت طلایی

درحالی‌که شرکت کلاهبردار مدعی شده است مامور امدادخودرو را با لباس فرم و کارت شناسایی به در منزل مشتری می‌فرستد و برای صدور کارت مکمل امدادخودرو، از مشتری ١١٠‌هزار تومان وجه نقد درخواست می‌کند؛ تنها کارتی که امدادخودرو صادر می‌کند، کارت طلایی است. این را روابط‌عمومی امدادخودرو در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام کرده و توضیح می‌دهد: برای مشتریان امدادخودرو، تنها یک کارت طلایی صادر می‌شود که صدور این کارت کاملا رایگان بوده و حتی برای ارسال آن هم هزینه‌ای از مشتری دریافت نمی‌شود و اگر در روند صدور کارت نیز قرار باشد هزینه‌‌ای از مشترک گرفته شود، این دریافت‌ها فقط از طریق درگاه‌های اینترنتی است. گفتنی است؛ از نشانه‌های دیگر تشخیص این کارت، نماد حک شده ایران‌خودرو در پیش‌زمینه آن است. امیریان در گفت‌وگو با «شهروند» از مردم می‌خواهد پیش از آن‌که برای هر پرداختی اقدام کنند، در ابتدا نام و نشانی دقیق دفتر را از شخص تماس‌گیرنده سوال کنند.

تعمیر رایگان نداریم!

یکی از وعده‌هایی که اپراتور این شرکت خیالی به شما می‌دهد، «تعمیر و خدمات رایگان در محل» خودرو شما به مدت ٥‌سال به شرط تهیه کارت اشتراک آن است. این درحالی است که روابط‌عمومی امدادخودرو می‌گوید: چنین وعده‌‌‌ای اساسا بی‌معناست. تعمیرات و خدمات امدادخودرو فقط تحت شرایطی خاص به مشتریان که کارت طلایی ما را داشته باشند، تعلق می‌گیرد. این‌طور نیست که یک پلاکی به مدت چندین‌ سال تحت خدمات رایگان امدادخودرو باشد.به گفته امیریان، طرح تعمیرات رایگان، مناسبتی بوده و به خودروهای مشخصی تعلق می‌گیرد و حتما نسبت به این طرح‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و کاملی انجام می‌شود. فراموش نکنید صرفا جهت تهیه کارت طلایی امدادخودرو، خدماتی مثل صافکاری و صدور بیمه‌نامه با ٤٠‌درصد تخفیف به مشترکان محترم تعلق نمی‌گیرد.

از نام‌های آشنا برای فریب مردم استفاده می‌کنند

یکی از ترفندهایی که کلاهبرداران تلفنی به خوبی آن را بلدند، صحبت با سرعت بالا و تسلط ظاهری درعین استفاده از نام‌های آشنا به ذهن است. کمتر کسی به بازی واژه‌ها دقت می‌کند و این بهترین راه برای نفوذ کلاهبرداران است. کنار هم قرار دادن، «کارت»، «امدادخودرو»، «مکمل» و از این دست واژه‌ها، ذهن مخاطب را از کلاهبرداری دور می‌کند. تشابه‌های اسمی همیشه‌ می‌تواند محل خوبی برای فریب مردم ایجاد کند. «نمایندگی مرکزی امدادخودرو کشوری» هم ترکیب دیگری است که صحه بر این ادعا می‌گذارد. استفاده از کلماتی که ترکیب آنها واژه بی‌معنایی می‌سازد اما هرکدام به خودی خود به گوش مردم آشنا هستند. روابط‌عمومی امدادخودرو در این‌باره از مردم می‌خواهد که حتما چنین مواردی را با امدادخودرو و شرکت‌های مادر با ذکر شماره تماس تماس‌گیرنده در میان بگذارند.

قصه تکراری تلفن‌های بی‌حساب

این، بار اولی نیست که یک عده‌ با کمترین هزینه‌ها مثل یک خط تلفن و یک نیروی خانم، میلیون‌ها تومان از مردم کلاهبرداری می‌کنند. پیش از این، یکی دیگر از این دفاتر با تهدید مشتریان به اخذ جریمه توسط امدادخودرو گفته بود: «کارت رایگان امدادخودرو برای شما ارسال شده است اما چون شما منزل نبودید پیک ما برگشت خورده است. لطفا جریمه این برگشت را بپردازید!» این که چرا با وجود همه هشدارها، هنوز این قسم از کلاهبرداری‌ها رونق دارد و مردم دوباره به این افراد اعتماد می‌کنند یک طرف ماجرا و این‌که چرا ارگان مشخصی روی این فرآیند نظارت ندارد هم یک طرف دیگر ماجراست. ماجرا به گونه‌ای هدایت شده که گویی هر بار رسانه‌ها وظیفه اطلاع‌رسانی و ارگانی که از نامش سوءاستفاده می‌شود، وظیفه رسیدگی دارد! اما چرا باید کار به این‌جا برسد؟



نظرات