1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. اعلام نظر رئیس‌جمهور درباره آزادسازی قیمت خودرو

اعلام نظر رئیس‌جمهور درباره آزادسازی قیمت خودرو

5 مرداد 1397
  • 5

در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته می‌شود حسن روحانی رئیس‌جمهوری، مخالف این موضوع بوده و آزادسازی را زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌ها می‌داند.

 اعلام نظر رئیس‌جمهور درباره آزادسازی قیمت خودرو

آن طور که یک منبع آگاه خبر داد، موضوع آزادسازی قیمت خودرو با رئیس‌جمهوری در میان گذاشته شده، اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، دلیل مخالفت رئیس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از حد قیمت‌ها و حذف بخشی از مشتریان از بازار، بوده است.

موضوع آزادسازی قیمت خودرو سال‌هاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح می‌شود، با این حال قیمت‌گذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیار خودروسازان خارج است.

در حال حاضر، شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای، مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود و سالی یکبار و با در نظر گرفتن نرخ تورم و افت و خیز کیفی، محدوده مجاز افزایش قیمت را اعلام می‌کند. این شورا البته مدت‌هاست از قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان کنار رفته و آن را به خودروسازان واگذار کرده است. با این حال چون خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بخش اعظم تولید و بازار را به خود اختصاص داده‌اند، شرکت‌های خودروساز و همچنین قطعه‌سازان، خواستار آزادسازی کامل قیمت‌گذاری هستند.

به گفته آنها، تعیین دستوری قیمت خودرو، نه‌تنها سبب ایجاد حباب قیمتی در بازار و تشدید دلالی و واسطه‌گری شده، بلکه درآمد خودروسازان را نیز کاهش داده و این موضوع تبعاتی منفی از جمله ضعف در تحقیق و توسعه و بهبود کیفی و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را به‌دنبال داشته است.

از آن سو اما مخالفان آزادسازی قیمت خودرو از جمله شورای رقابت نیز معتقدند چون رقابت محسوسی میان عرضه‌کنندگان خودرو در کشور وجود ندارد و حدود ۹۰ درصد بازار خودرو در اختیار دو شرکت اصلی است؛ بنابراین نمی‌توان تعیین قیمت را به خودروسازها واگذار کرد.



نظرات

  • آزاد آزاد (6 مرداد 1397 ساعت 09:59)

    اگر خودروسازهای منصف و باوجدان و همینطور دولت باعرضه ای میداشتیم و البته مردم بافهم و شعور اونموقع میشد تعیین قیمت رو به خودروساز واگذارکرد.الآن که تعیین قیمت رو دولت ماست انجام میده قیمتها اینه وای به حال اینکه ولش کنه.بگذریم که بود ونبود دولت فرق زیادی تو بازار نداره.درکل اول و آخر ضربش رو حقوق بگیرهای جرئ وکارگر میخورن.

  • حجت حجت (6 مرداد 1397 ساعت 09:27)

    به نظر من پراید باید بالای 50میلیون تومان باشه .چه معنی داره آشغال به این خوبی این همه ارزان فروخته بشه
    اگر واردات آزاد بشه این خودرو سازها هیچی نمی تونن بفروشن

  • مهرداد مهرداد (6 مرداد 1397 ساعت 07:41)

    خخخخخخخخخ. شما اگر راست میگین تعرفه واردات خودرو رو بیارین پایین بعد قیمت هارو ازاد سازی کنید. انوقت ببینید کی این آشغالهای شمارو میخره

  • علی علی (5 مرداد 1397 ساعت 13:40)

    اول تعرفه واردات خودرو را صفر اعلام نمایندو سپس آزاد سازی قیمت خودرو را

  • افشین افشین (5 مرداد 1397 ساعت 13:03)

    اتفاقا برای اولین بار یک نظر خوب در مورد کلیه بازار ها از جمله خودرو مطرح شد ، هیچ چیزی دستوری در بازار به موفقیت نمی رسد وشما شاهد رشد و توسعه و کیفیت ، تنوع ، نو آوری ، رقابت پذیری و حتی صادرات نخواهید بود ، به شرط اینکه تعرفه ها پایین بیاید و امکان واردات باشد ، تا تولید داخل در شرایط یکسان در بازار داخلی با محصول خارجی رقابت کند ، یک سوال دارم :
    اگر هیوندایی و کیا در ایران بودند و محصولات امروزه این دو کارخانه محصولات داخلی بود چند درصد مردم ایران به دنبال واردات خودرو از برندهای پژو و رنو یا اروپایی یا حتی ژاپنی بودند ؟ آیا تمام وارد کنندگان الان ، صادر کننده نبودند ؟ مردم طرفدار ماشین خارجی هستند چون امکانات و کیفیت دارد، پس تولید کننده عزیز چه خصوصی چه دولتی محصولی که می سازی را درست بساز تا واردات را به صفر برسانی نه اینکه دنبال تعرفه باشی که بازار را گدایی کنی، مصرف کننده الان هوشمند است و برای هر ریال پولی که می پردازد فکر می کند ،