1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تأکید شدید پلیس راهور به برخورد باخودروهای فاقد معاینه فنی

تأکید شدید پلیس راهور به برخورد باخودروهای فاقد معاینه فنی

17 مرداد 1395
  • 0

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با تأکید بر برخورد شدید پلیس راهور با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، گفت: حدود 15 درصد از مجموع این تعداد خودروی سواری فاقد برگ معاینه و تایید و سلامت فنی هستند.

سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکزاطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه حدود 50 درصد خودروهای سواری درحال تردد پایتخت براساس قانون معافیت 5 ساله خودروهای نو نیازی به اخذ معاینه فنی ندارد، اظهار داشت: حدود 500 تا 700 هزار دستگاه خودرو سواری(از مجموعه 3.5 خودرو) نیز با مراجعه به مراکز معاینه فنی فعال در تهران برگه تایید فنی را دریافت کرده اند.

وی گفت: همچنین همین تعداد خودرو نیز با مراجعه به مراکز معاینه فنی شهرهای اقماری تهران، تاییدیه فنی دریافت کرده اند.

به گفته وی، در همین حال حدود 15 درصد از خودروهای درحال تردد پایتخت نیز برگه معاینه فنی ندارند که این امر از جمله دلایل بروز مشکلات ترافیکی و آلوده بودن هوای پایتخت است.

رئیس مرکزاطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص نگاه پلیس به مقوله معاینه فنی خودرو نیز گفت: کاهش میزان آلاینده ها، بهبود ترافیک، کاهش حوادث رانندگی و کاهش مصرف سوخت از اولین نتایج بدست آمده از اجباری شدن معاینه فنی خودروها است.

سرهنگ مرادی با اشاره به اینکه قانون عدم دریافت مجوز فنی تا 5 سال پس از تولید خودرو از پشتوانه علمی و منطقی برخوردار نیست گفت: خودروسازان داخلی حداکثر تا دو سال خودروهای خود را گارانتی می کنند بنابراین معافیت پنج ساله از لحاظ علمی توجیه منطقی ندارد.

وی در خصوص افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروهای نو از دو به پنج سال از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن هم تحت شرایط خاص اظهار کرد: بدلیل عدم رعایت برخی استانداردها در ساخت خودرو، پلیس همواره این دغدغه را دارد که این دسته از خودروها موجب افزایش آلاینده ها و بروز سوانح در سطوح مختلف شوند.

سرهنگ مرادی با بیان اینکه «دلیل افزایش معافیت معاینه فنی خودرو به پنج سال برای پلیس مشخص نیست» گفت: این تصمیم باید با تغییر شرایط به دو سال باز می گشت که متاسفانه این گونه نشد؛ کما این که باید توجه شود استاندارد کیفی خودروهای داخلی با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: تعریف دقیق معاینه فنی به لحاظ قانونی توجه به سلامت خودرو به جهت فنی و زیست محیطی است یعنی با اینکار خودرو مورد چکاپ دقیق قرار می گیرد.

سرهنگ مرادی با اشاره به این نکته که داشتن معاینه فنی براساس الزام قانون اجباری است، گفت: در یک کلام به همراه داشتن برگه معاینه فنی یعنی مجوز تردد در سطح شهر و درنزد پلیس به معنای ایمنی کامل خودرو است.

وی در خصوص اجرای طرح ترافیکی جدید در تهران نیز گفت: طرح ترافیکی کاهش برمبنای داشتن معاینه فنی خودرو اجرا می شود و فاز اول آن با تداوم طرح زود و فرد و تنها با کنترل معاینه فنی اجرایی خواهد شد.

سرهنگ مرادی به اثربخشی بالای معاینه فنی خودرو در مباحث ترافیکی، تصریح کرد: خودرویی که به دلیل مستهلک بودن نمی تواند از مراکز معاینه فنی تاییدیه بگیرد، هنگام بروز خطر در منطقه عدم فرار قرار می گیرد و باعث ایجاد مشکل برای دیگر خودروهای عبوری می شود.

وی با تاکید بر برخورد شدید پلیس راهور با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، گفت: آمار پلیس نشان می دهد برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی در چهارماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50درصد افزایش یافته است.

منبع:ایران جیب



نظرات