1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. چرا سامانه استعلام خلافی خودرو راهور 120 به روز نیست؟

چرا سامانه استعلام خلافی خودرو راهور 120 به روز نیست؟

9 شهریور 1395
  • 1

ماجرای ناهماهنگی بین سایت‌های پلیس راهور با دفاتر پلیس+۱۰ ادامه دارد؛ سایت‌هایی که پلیس راهور برای اعلام میزان جرایم تخلفات رانندگی به شهروندان معرفی کرده هماهنگ نیستند.

میزان جریمه‌ای که دفاتر پلیس+10در برگه خلافی اعلام می‌کنند به‌روزتر است، در نتیجه شهروندان ناچار می‌شوند به جای استفاده از خدمات رایگان اینترنتی، زحمت سفرهای درون شهری را به جان خریده و با پرداخت 3هزار و 800تومان پرینت تخلفات احتمالی خود را دریافت کنند، بماند که درصورتی که خلافی متقاضی بیشتر از 3برگ باشد به ازای هر برگ اضافه 300تومان دریافت می‌شود.

برخی شهروندان در تماس با همشهری با انتقاد از ناهمخوانی بین سایت‌های پلیس راهور، از اینکه باوجود پرداخت مبلغ جریمه‌ رانندگی، این پرداختی‌ها چند روز بعد در سامانه پلیس راهور ثبت می‌شود نیز گله دارند.

رئیس پلیس راهور در پاسخ درباره علت به روز بودن پلیس‌+10 نسبت به سایر سامانه‌های ثبت تخلفات می‌گوید: «زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی دفاتر پلیس‌+10 از گذشته قوی‌تر بوده و ارتباط بهتری برقرار کرده‌اند. البته اکنون سایر سامانه‌ها ازجمله شماره 1101202020یا سایت راهور 120تأخیر زیادی ندارد، مگر اینکه مشکلی برای برخی شهروندان که جرایم خود را پرداخت کرده‌اند از طریق سامانه بانک یا پلیس ایجاد شود که جزو موارد استثناست و با مراجعه شهروندان مشکل حل می‌شود.»

سردار تقی مهری با اعلام اینکه هم‌اکنون زمان لازم برای اعلام پرداخت جرایم تخلفات رانندگی به 12تا 16ساعت و به‌صورت میانگین به 24ساعت کاهش پیدا کرده، می‌گوید: «در هر صورت این موضوع مهمی است و ما سعی می‌کنیم زمان را تا حدی که ممکن است کوتاه‌تر کنیم.»

وی با بیان اینکه در گذشته اطلاعات تخلفات رانندگان به‌صورت ماهانه ثبت می‌شد، می‌گوید:‌ «افراد فقط از طریق درگاه بانک ملی می‌توانستند قبوض جریمه رانندگی را پرداخت کنند، ولی هم‌اکنون 17بانک با پلیس ارتباط برقرار کرده تا مردم به راحتی بتوانند قبوض جریمه رانندگی را بپردازند. تا 2‌ماه پیش حدود یک هفته زمان صرف می‌شد تا پیامک پرداخت جریمه برای رانندگان متخلف ارسال شود.‌ براین اساس ضمن برگزاری جلسات مشترک با مسئولان مربوطه و بانک‌ها، به‌ویژه ملی این زمان به 24ساعت کاهش یافت. افرادی که جریمه تخلف رانندگی خود را پرداخت کنند طی24ساعت در سامانه اجراییات پلیس ثبت و اعمال می‌شود.»

تأخیر در ثبت جرایم

سردار مهری با تأیید اینکه ممکن است هنوز تعدادی برگ جریمه داشته باشیم که جریمه شده باشند اما زمان آن به‌صورت آنلاین در سامانه پلیس نیامده باشد، می‌گوید: «با ابزارهایی که در اختیار داریم در مدت 8تا 12ساعت و حداکثر 24ساعت در هر مقر نیروی انتظامی به‌صورت مکانیزه قبض جریمه صادر می‌شود. اطلاعات با سامانه پلیس تبادل ‌و ارتباط به‌صورت آنلاین و مستقیم بین پلیس و مکان‌هایی که دفاتر پلیس+10مستقر است، برقرار می‌شود؛ از این طریق افراد می‌توانند پرینت تخلفات خود را بگیرند. البته از طریق پیامک هموطنان می‌توانند اطلاعات لازم در مورد تخلفات رانندگی خود را دریافت کنند یا از طریق ارسال کد 17رقمی کارت خودرو(VIN) به شماره 1101202020در کمتر از یک دقیقه پیامک مربوط به میزان تخلفات رانندگی خود را دریافت کنند.»

به گفته او شهروندان برای دریافت اطلاعات جزئی‌تر از تخلفات رانندگی مانند تاریخ، زمان و مکان باید به دفاتر پلیس+10یا سایت www.rahvar120.ir مراجعه کنند.

وعده رئیس پلیس تهران برای همخوانی سامانه‌های پلیس در صدور برگه خلافی در حالی است که سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور تیر‌ماه امسال درباره تطبیق نداشتن خلافی صادره در مراکز پلیس+10و محتویات سایت پلیس به همشهری گفته بود: «همانطور که قبلا نیز اعلام‌شده محتویات سایت استعلام تخلفات رانندگی آفلاین است. اطلاعاتی که در برگه خلافی دفاتر پلیس +10 ارائه می‌شود به‌روزتر است.چند روز طول می‌کشد تا فایل جرایم و اعمال قانون در سامانه ثبت شود. در برخی مواقع بین ثبت جریمه و اعمال قانون تا ثبت آن در این سامانه چند روزی فاصله ایجاد می‌شود که علت آن بروز مشکلات فنی در سامانه ثبت جرایم است و در واقع محتویات این سامانه به روز نیست.»

مردم چه می‌گویند؟

تماس‌ها و پیام‌های شهروندان با همشهری درباره این موضوع را می‌شود چنین خلاصه کرد: «در حالی سایت راهور120وپیامک 1101202020برای اعلام میزان خلافی به روز نیستند که برگه خلافی با اطلاعات جدید‌تر در دفاتر پلیس+ 10با دریافت 3هزار و 800تومان صادر می‌شود. علت به روز بودن اطلاعات دفاتر پلیس+10هم این است که مردم مجبور به پرداخت این مبالغ در دفاتری شوند که احتمالا مسئولان آنها بازنشستگان پلیس و نیروی انتظامی هستند.این دفاتر بابت هر ردیف خلافی قابل اعتراض هم 260تومان دریافت می‌کنند.»

منبع: همشهری آنلاین



نظرات

  • محمد محمد (9 شهریور 1395 ساعت 11:06)

    بنده دو تا قبض از این سایت پرداخت کردم که دو هفته طول کشید تا خود سایت اون جریمه رو از رو سایت برداره و مهمتر اینکه فقط یکیشو برداشت و اون یکی هنوز به عنوان پرداخت نشده باقی موند. جایی هم نیست که ادم پیگیری کنه