1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. 21آذز سالروز ورود اولین اتومبیل به ایران

21آذز سالروز ورود اولین اتومبیل به ایران

21 آذر 1395
  • 0

اولین اتومبیل وارد شده به ایران در سال 1279 شمسی که مظفرالدین شاه نخستین جفت اتومبیل‌های رنوی فرانسوی خریداری شده را در پاریس بوسیله راه‌آهن و کشتی و از طریق روسیه و دریای خزر به ایران فرستاد. این دو اتومبیل که محصول کارخانه رنو بودند توسط دو راننده فرانسوی به تهران منتقل شدند و دو سرنوشت متفاوت پیدا کردند . در راه انزلی به تهران یکی از خودروها خراب شد و همان جا ماند تا زیر باران و برف تبدیل به قراضه ای شود که جهانگردان اروپایی در سفر نامه هایشان به سرنوشت ماشین بیچاره هم اشاره کنند. و دیگری در هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه با نارنجک منفجر می‌شود و در پایان بدون اینکه این اتفاق خسارت جانی بردارد محمد علی شاه با کالسکه به دربار برمی‌گردد.

 21 آذرماه؛ ورود اولین اتومبیل به ایران

بعد از مظفرالدین شاه، احمد شاه قاجار دومین شاه ایران بود که اتومبیلی خرید و سومین شاه ایران است که سوار شدن بر آن را تجربه کرد. نقل است که ناصرالملک که مدت‌ها در انگلستان و فرانسه زندگی کرده بود، هنگام انتصاب به مقام نیابت سلطنت برای احمد شاه خردسال یک دستگاه اتومبیل را به هزینه دولت ایران از اروپا خریداری کرد این اتومبیل‌ها راهی تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار می‌گرفتند.

این اتومبیل نفت سوز مدل ۱۹۰۰ میلادی از نمایشگاه بین‌المللی فرانسه به قیمت چهار هزار تومان خریداری شد. این اتومبیل به وسیله وزیر مختار ایران به ایران فرستاده شد. رنگ این اتومبیل آبی آسمانی تیره و راننده آن یک مهندس به نام مسیو وارونه فرانسوی بود. پس از مظفرالدین شاه فرزندش محمد علی‌شاه نیز از این خودرو استفاده می‌کرد تا اینکه روزی که در خیابان‌های تهران حرکت می‌کرد، مورد سوء قصد واقع شد.

روز ۲۵ محرم ۱۳۲۵ محمد علی شاه با کبکبه با شکوهی برای گردش رهسپار دوشان تپه شد. اتومبیل شاه که خالی بود و به وسیله یک نفر شوفر فرانسوی رانده می‌شد در جلو حرکت می‌کرد و در پشت آن یک کالسکه شش اسبه که شاه در آن جاداشت و با عده زیادی غلامان کشیک‌خانه و امیر بهادر احاطه شده بود، دیده می‌شد. کوکبه شاهی وارد خیابان باغ وحش که امروز «اکباتان» است، شد. هنوز به خم خیابان که به طرف خانه‌های ظل‌السطان می‌رود نرسیده بود که یک بمب به طرف اتومبیل پرتاپ شد و قسمتی از اتومبیل را خرد کرد و چند نفر که اطراف او بودند کشته شدند و شوفر هم قدری مجروح شد. سپس بمبی دیگر در چند متری عقب‌تر نزدیک کالسکه شاه منفجر شد و چند نفر کشته و عده‌ای زخمی شدند. محمد علی شاه وحشت زده و رنگ پریده از کالسکه پیاده شد و به خانه کالسکه‌چی‌باشی که در آن نزدیکی بود پناه برد.

پس از محمد علی شاه، احمد شاه یکی دو خودرو برای خود خرید و گاهی اوقات سوار آنها می‌شد.

به غیر از دربار قاجار، سیاحان اروپایی نیز اولین اتومبیل‌ها را وارد ایران کردند ولی بعدها نیز در میان سیاستمداران و ملاکین بزرگ و تجار سرشناس بخصوص تجار بوشهری همچون: حاج امین‌التجار و معین‌التجار بوشهری، و دیگر تجار یزدی، شیرازی و کرمانی خرید اتومبیل باب شد و به نوعی نشانه اشرافیت و چشم هم چشمی تجار از هم بود.

سلطنت رضا شاه با دوران تجدد و گسترش مظاهر غربی در زندگی ایرانیان مقارن بود. به همین دلیل در این دوران تا زمان اشغال کشور توسط متفقین (شهریور ۱۳۲۰) اتومبیل به شکل یک کالای لوکس و تجملی در بین اقشار پولدار، رجال، درباریان صاحب نفوذ، سفرا و نمایندگان خارجی در ایران، مالکان و تجار بزرگ رواج یافت، ولی تعداد آنها محدود بود.

محمد رضا پهلوی علاقه وافری به اتومبیل داشت، بطوری که پس از به تخت نشستن یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونرهای اتومبیل در جهان بود. او بیش از یک هزار دستگاه اتومبیل از انواع مختلف بهترین اتومبیل‌های جهان را داشت. از جمله، فراری در مدل‌های متنوع، لامبورگینی کانتاش، ده‌ها مدل رولز-رویس، بیش از ۲۰ مدل مرسدس بنز در کلاس‌های مختلف، آلفا رومئو، کادیلاک، فورد، بی ام و، کرایسلر و صدها دستگاه دیگر از برترین خودروهای جهان.

منبع:ایران جیب



نظرات