1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردات هوندا به ایران متوقف میشود؟

واردات هوندا به ایران متوقف میشود؟

16 آذر 1395
  • 3

در شرایطی که شرکت واردکننده خودروهای هوندا درگیر توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا است، احتمال لغو مجوز و توقف فعالیت این شرکت در زمینه ثبت سفارش و واردات خودروهای هوندا نیز مطرح شده است.

در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو به دلیل آنکه امکان اخذ نمایندگی مستقیم از شرکت‌های خودروساز خارجی برای واردات محصولاتشان را نداشتند از شرکت‌های واسطه اقدام به اخذ نمایندگی واردات برخی برندهای خودروهای خارجی کرده‌اند.

با این حال از سال گذشته و با اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت‌های واردکننده خودرو که نمایندگی خود را از شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند خواسته هر چه سریع‌تر نسبت به اخذ نمایندگی مستقیم از شرکت اصلی خودروساز خارجی اقدام کنند.

در این زمینه براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، مهلت داده شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این شرکت‌ها رو به اتمام بوده و به زودی مجوز صادر شده برای فعالیت شرکت‌هایی که با واسطه و به صورت غیر مستقیم اقدام به اخذ نمایندگی واردات خودروهای خارجی کرده‌اند، باطل خواهد شد.

یکی از این شرکت‌ها که در آستانه لغو مجوز فعالیت است شرکت "فامیلی موتور"‌ است که واردات خودروهای هوندا به ایران را انجام می‌دهد و از حدود دو ماه پیش نیز درگیر حاشیه‌ای به نام توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا شده است.

ماه گذشته (آبان ماه) بود که ایسنا براساس اسناد به دست آمده اعلام کرد که برخلاف برخی ابهامات قانونی، خودروهای ساخته شده در آمریکا وارد ایران شده است. اعلام این موضوع انتقاد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و به موازات آن اعلام شد که پلیس نیز شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است.

یکی از خودروهای ساخته شده در آمریکا که وارد ایران شده مدل فول خودروی هوندا CR_V است که از سوی یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ (فامیلی موتور) وارد ایران شده است.

در این شرایط رضا صحرایی - مشاور گروه صنعتی گلرنگ - با تایید غیر مستقیم بودن نمایندگی فامیلی موتور در زمینه واردات خودروهای ژاپنی هوندا به ایران، می‌گوید: "بعد از اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از نمایندگی‌های واردکننده خودرو که نمایندگی اصلی و مستقیم نیستند خواسته که نسبت به اخذ نمایندگی مستقیم اقدام کنند".

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های واردکننده خودرو از جمله شرکت واردکننده هوندا از نمایندگی‌های فرعی شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی خود را اخذ کرده‌اند، خاطرنشان کرده که در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که این نمایندگی‌ها باید مجوز خود را از شرکت خودروساز مادر دریافت کنند، با این حال دشواری‌هایی در این راه وجود دارد از جمله اینکه برخی کشورها از جمله ژاپن هنوز درباره لغو تحریم‌ها شبهه دارند و علاقه‌ای به ارائه نمایندگی مستقیم به ایران ندارند.

مشاور گروه صنعتی گلرنگ با بیان اینکه نمایندگی اخذ شده برای واردات خودروهای هوندا به ایران نیز غیر مستقیم بوده و از شعبه سوئد هوندا اخذ شده است، تصریح کرده که بنابراین در صورتی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت داده شده برای اخذ نمایندگی مستقیم از شرکت‌های خودروساز خارجی را تمدید نکند، ثبت سفارش و واردات خودروهای هوندا نیز متوقف خواهد شد.

وی اظهار کرد: "البته باید به این نکته توجه داشت که واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های مستقیم یا غیر مستقیم تاثیری در موضوعاتی همچون کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای وارد شده ندارد و تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ نمایندگی مستقیم به دلیل آن است که با اجرایی شدن برجام ارتباط مستقیم با خودروسازان خارجی برقرار شود. با این حال امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت داده شده برای اخذ نمایندگی مستقیم را تمدید کند تا شرایط برای برقراری ارتباط فراهم شود".

منبع:ایسنا



نظرات

  • امین جلیلی امین جلیلی (17 آذر 1395 ساعت 18:40)

    ........که از واردات محصولات چینی سود سرشار به جیب میزند و سلامت مشتری ایرانی ( که هزاران نفر در جاده ها به خاطر غیر استاندارد بودن خودرو ها جان خود را از دست میدهند ) برایش کوچکترین اهمیتی ندارد باید به این دستاویزهای مسخره پناه ببرد

  • ناصر ناصر (16 آذر 1395 ساعت 14:51)

    تا وقتی داش چین هست چه نیازی به بقیه داریم

  • کامران کامران (16 آذر 1395 ساعت 10:03)

    هوندا می‌خوایم چی کار تا چری و ام‌وی‌ام و دانگ فنگ و هایما و جک و جیلی هست؟!