1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. اعلام بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی در خرداد و پاسخ به سوالات دیگر از سوی رییس پلیس راهور ناجا

اعلام بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی در خرداد و پاسخ به سوالات دیگر از سوی رییس پلیس راهور ناجا

7 خرداد 1395
  • 0

رییس پلیس راهور ناجا از اعمال بخشودگی جرایم رانندگی تا پایان سال 94 پس از ابلاغ هیات دولت خبر داد و افزود: به محض ابلاغ این مصوبه در خردادماه سال جاری، تنها دیرکرد جرایم رانندگی تا پایان سال 94 بخشوده خواهد شد و رانندگان باید اصل جریمه را پرداخت کنند و اگر در مدت تعیین شده جرایم پرداخت نشود، بار دیگر شامل دیرکرد خواهند شد.

بخشودگی جرایم راندگی

سردار مهری در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه در تشریح عملکرد دو ماهه پلیس راهور ناجا در سال 95 گفت: در دو ماهه ابتدایی سال 95 در رابطه با خدمات ترافیکی ارائه شده به شهروندان در بخش شماره‌گذاری وسایل نقلیه، در حوزه خودروهای شخصی، 11 درصد افزایش، در حوزه موتورسیکلت‌ها 43 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

وی افزود: در مجموع در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حوزه موتورسیکلت و خودرو در مراکز شماره‌گذاری شاهد افزایش 23.5 درصدی شماره‌گذاری بوده‌ایم. همچنین در حوزه صدور گواهینامه جدید، در دو ماهه ابتدایی سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش 6 درصدی بوده‌ایم.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در حقیقت در دو ماهه ابتدایی سال 94، 252 هزار گواهینامه جدیدالصدور داشته‌ایم که امسال به 237 هزار گواهینامه کاهش پیدا کرده است.

رییس پلیس راهور ناجا درخصوص بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی گفت: شهروندان می‌توانند از طریق چهار سامانه rahvar120.ir، پلیس 10 + و دفاتر پیشخوان دولت و سامانه پیامکی 110، 120، 2020 از میزان جرایم خود مطلع شوند. براساس مصوبه هیات دولت، دیرکرد جرایم راهنمایی و رانندگی تا پایان سال 94 بخشیده خواهد شد تا زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه در پلیس راهور ناجا فراهم شده است. به محض ابلاغ این مصوبه، تنها دیرکرد جرایم تا پایان سال 94 بخشوده خواهد شد و رانندگان باید اصل جریمه را پرداخت کنند، البته اگر در محدوده زمانی مشخص شده اصل جرایم پرداخت نشود، بار دیگر شامل دیرکرد خواهند شد.

مهری ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در خردادماه سال جاری این مصوبه ابلاغ و برابر قانون نیز دو هفته فرصت داریم این مصوبه را اجرایی کنیم که احتمالا این مصوبه در خردادماه سال جاری اجرایی خواهد شد؛ البته دیرکرد جرایم شامل تخلفاتی که به صورت تسلیمی و یا الصاقی به راننده داده می‌شود را در برمی‌گیرد که اگر 60 روز از پرداخت آن بگذرد، مبلغ جریمه و دیرکرد و دو برابر خواهد شد که تنها دیرکرد مراسم تا پایان سال 94 برابر این مصوبه بخشوده خواهد شد.

وی ارتقای فرهنگ ترافیکی را یکی دیگر از برنامه‌های پلیس راهور در سال 94 خواند و افزود: برابر تدابیر فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ارتقای فرهنگ ترافیکی در دستور کار پلیس قرار گرفته و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نیز در سال 94 در دستور کار قرار گرفته بود، امسال بیش از پیش با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد. قطعا بهره‌گیری از فناوری‌های سیار و ثابت در دستور کار پلیس قرار دارد.

رییس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از صحبت‌های خود از پیگیری طرح سوانح ترافیکی که توسط پلیس راهور به هیات دولت پیشنهاد شده بود خبر داد و افزود: امیدواریم در سال 95 طرح مدیریت سوانح ترافیکی به نتایج مناسبی برسد چراکه در کشور 49 درصد افرادی که جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند بعد از صحنه تصادف است. برهمین اساس طرح مدیریت سوانح ترافیکی هم به دولت پیشنهاد شد و هم به لایحه پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شده است.

مهری ادامه داد: حدود 6 تا 7 درصد آسیب‌دیدگان تصادفات در بین راه تا مرکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند و مابقی نیز در پیش‌بیمارستان و بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. این آمار در سایر کشورها بسیار کمتر است که امیدواریم با اجرای طرح مدیریت سوانح ترافیکی آمار کشته شدگان در تصادفات در کشور ما نیز کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که پس از افزایش میزان جرایم بیشترین آمار مربوط به کدام تخلف بوده است، گفت: سرعت غیرمجاز بیش از 20 درصد جرایم را پس از افزایش میزان جرایم به خود اختصاص داده است.

رییس پلیس راهور ناجا درخصوص برخورد با ناهنجاری‌ها و حرکات نمایشی که توسط برخی رانندگان در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد گفت: یکی از برنامه‌هایی که در سال 94 به صورت جدی پیگیری شد، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز بود که امسال نیز در دستور کار همکاران ما قرار دارد.

رانندگانی که در خیابان‌ها حرکات نمایشی و یا به اصطلاح لایی‌کشی انجام می‌دهند، قطعا اعمال قانون می‌شوند و در برخی از استان‌ها برابر مجوز گرفته شده، توقیف خودروی آنها به مدت بیشتری انجام خواهد شد.

مهری ادامه داد: اگر راننده‌ای دو تخلف حادثه‌ساز را به صورت همزمان انجام دهد، خودروی وی 72 ساعت متوقف می‌شود و از راننده تست الکل و مصرف مواد روانگردان گرفته می‌شود که اگر تست‌ها مثبت باشند، برخورد لازم با آنها انجام می‌شود. خوشبختانه طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش این حوادث در سطح شهرها بوده‌ایم. البته بازرسان نامحسوس ما که مردم هستند، در این خصوص گزارش به پلیس ارائه بدهند، برخورد لازم با متخلفان انجام می‌شود.

پیش‌بینی تیم‌های پیش قراول و کنترل ترافیک برای کاروان‌های بیش از 3 دستگاه

مهری درخصوص برنامه‌های پلیس راهور ناجا در سال 95 گفت: در نخستین گام پلیس برای برگزاری سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در آمادگی کامل به سر می‌برد. این مراسم هر ساله با هماهنگی پلیس راهور ناجا و ستاد برگزاری این مراسم انجام می‌شود. کلیه زائران از سراسر کشور از طریق ستادهای بزرگداشت عروج ملکوتی امام راحل به سمت حرم مطهر امام (ره) حرکت می‌کنند. پلیس در نظر دارد کاروان‌های بیش از 3 دستگاه را که به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند برایشان تیم‌های پیش قراول و کنترل ترافیک در نظر بگیرد و اگر تعداد اتوبوس‌های آنها بیش از 10 دستگاه باشد دو تیم آنها را تا مرقد امام راحل همراهی می‌کنند.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: کلیه خودروهایی که برای اعزام زائران به مرقد امام راحل به کار گرفته می‌شود، مورد بازدید فنی قرار می‌گیرند و خودروهایی که استانداردهای لازم را نداشته باشند، اجازه حرکت به آنها داده نخواهد شد.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: با هماهنگی‌های انجام شده طی سال‌های گذشته حوادث ترافیکی برای زائران مرقد مطهر امام راحل(ره) به صفر کاهش پیدا کرده است و امیدواریم امسال با تدابیر اندیشیده شده از بروز حوادث ترافیکی جلوگیری کنیم. کلیه تدابیر از جمله مشخص شدن محل پارکینگ خودروهای اعزامی از هر استان در نقشه‌ها به طور کامل مشخص شده تا نظم ترافیکی لازم برای برگزاری این مراسم فراهم شود.

مهری از آمادگی پلیس راهور ناجا برای برگزاری مراسم‌های ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: تمامی تمهیدات برای برقراری نظام عبور و مرور در ایام ماه مبارک رمضان به ویژه در هنگام افطار پیش‌بینی شده است. همچنین مراسمی که در این ماه برگزار می‌شود، از جمله روز قدس و شب‌های احیاء نیز تمهیدات لازم توسط پلیس اندیشیده شده است.

وی با اشاره به تقارن عید فطر و آغاز سفرهای تابستانی اظهار کرد: با توجه به تقارن عید فطر و آغاز سفرهای تابستانی، هماهنگی لازم ایجاد شده تا طرح‌های پیش‌بینی شده توسط پلیس به اطلاع شهروندان برسد.

به گزارش ایسنا،‌ وی درخصوص بکارگیری سربازان وظیفه برای کنترل خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو گفت: برابر قانون می‌توانیم از نیروهای وظیفه در اجرای قانون و اعمال مقررات ترافیکی استفاده کنیم. خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو نیز مخصوص حمل و نقل عمومی هستند که جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شوند. کنترل این خطوط در حال حاضر توسط سربازان وظیفه و یا افسران پلیس راهور ناجا انجام می‌شود تا از حوادثی که توسط برخی افراد قانون شکن ایجاد می‌شود پیشگیری کنیم. قطعا برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای کنترل این خطوط استقبال می‌کنیم. در حقیقت پلیس از استفاده تکنولوژی‌های جدید به طور جدی استقبال می‌کند همانطور که در حال حاضر 40 تا 50 درصد تخلفات از طریق دوربین‌های ثبت می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در حال حاضر در برخی از کلانشهرها، بیش از 70 درصد تخلفات عبور از چراغ قرمز توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

مهری درخصوص به کارگیری جرثقیل‌ها برای انتقال خودروهایی که رانندگان آنها مرتکب تخلف شده‌اند به پارکینگ گفت: حفظ سلامت وسیله نقلیه مورد تاکید پلیس بوده که برابر قوانین باید انتقال خودرو به پارکینگ با حفظ سلامت خودرو انجام شود. بیشتر جرثقیل‌هایی که برای انتقال خودروها به کار گرفته شده، مربوط به بخش خصوصی هستند و مبلغی که این جرثقیل‌ها دریافت می‌کنند، براساس مصوبه وزارت کشور است. اگر این جرثقیل‌ها بیش از مبلغ تعیین شده از فردی دریافت کنند، حتما پلیس در جهت احقاق حقوق شهروندان موضوع را دنبال خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه روند شماره‌گذاری خودروی پراید که قبلا به عنوان پرخطرترین خودرو اعلام شده بود گفت: براساس آمارهایی که در نوروز امسال داشتیم، در میان تصادفات، بیش از 23 درصد فوتی‌ها ناشی از تصادف این وسیله نقلیه بوده است. تعاملات پلیس با خودروسازان داخلی به صورت مستمر ادامه دارد و از سال 1390 به بعد جلسات کارشناسی منظمی با خودروسازان برگزار شده که تجهیز خودروها به ترمز ABS و کیسه هوا ناشی از برگزاری این جلسات بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: تا هنگامی که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت گواهی لازم برای شماره‌گذاری هر خودرویی را صادر کند، پلیس نیز موظف به شماره‌گذاری آن خودرو است. اگر قرار بر تغییری است باید از طریق این دو سازمان به پلیس اعلام شود. قطعا ارقتقای کیفیت استانداردها و ایجاد رقابت می‌تواند در کیفیت خودروهای داخلی نقش بسزایی داشته باشد.

مهری درخصوص مدارک صادر شده توسط پلیس برای وسایل نقلیه و اعتبار آنها گفت: برابر قانون سندی که دستگاه‌های دولتی صادر می‌کنند، سند رسمی است، همانند گواهینامه و سند خودرو که توسط پلیس صادر می‌شود. این کار پلیس منطبق بر قوانین است. خودروهای صفر نیازمند ثبت در دفاتر اسناد نمی‌باشند و مدرکی که توسط پلیس صادر می‌شود قانونی است و در مراکز قضایی نیز معتبر است.

وی درخصوص تغییر و به روزرسانی سامانه راهور 120 نیز گفت: تاخیر اعلام جرایم از نظر فنی بین پلیس راهور و بانک‌ها وجود دارد البته قبلا این تاخیر به مدت یک هفته بود که در حال حاضر به حداکثر 48 ساعت کاهش یافته است امیدواریم در آینده بتوانیم اعلام پرداخت جرایم توسط بانک‌ها به لحظه شود. درخصوص اطلاعات سامانه اینترنتی راهور 120 نیز تنها جرایمی که به صورت دستی صادر می‌شوند با تاخیر بر روی این سامانه ثبت می‌شوند، اما در حال حاضر 50 درصد افسران ما در سراسر کشور به دست افزار مجهز شده‌اند که در مدت کمتر از 24 ساعت و به صورت سیستمی جرایم صادر شده توسط آنها در سرور اجراییات پلیس ثبت می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا درخصوص کنترل پلیس و اعمال قانون بر روی خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند گفت: سال گذشته 9درصد خودروهایی که مدارک آنها توسط پلیس کنترل شده، فاقد برگه معاینه فنی بوده‌اند، اما در دو ماهه نخست سال 95، 8 درصد خودروهای کنترلی فاقد برگه معاینه فنی معتبر بوده‌اند.

منبع: ایسنا



نظرات