1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. ازین پس گواهی ترخیص خودرو به صورت الکترونیکی صادر میشود

ازین پس گواهی ترخیص خودرو به صورت الکترونیکی صادر میشود

5 آبان 1395
  • 0

مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک ایران طی بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی نحوه ثبت اطلاعات خودروهای وارداتی در اظهار نامه و پروانه الکترونیک را اعلام کرد.

بر اساس این بخشنامه کلیه وارد کنندگان خودرو از ابتدای آبان ماه سال جاری نسبت به واردات هر دستگاه خودرو باید در یک قلم اظهارنامه اقدام کنند. همچنین در فیلد "شرح کالا" مشخصات هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت را قید نمایند.

در این بخشنامه به گمرکات اجرایی تاکید شده است، از ابتدای آبان ماه از صدور گواهی‌های کاغذی ترخیص خودرو خودداری شود.

بعد از حذف گواهی‌های کاغذی، صاحبان کالا، مراکز شماره گذاری خودرو و دستگاههای اجرایی می‍‌توانند جهت استعلام رسید پروانه الکترونیک به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی مراجعه کنند.

در رابطه با صدور گواهی‌های ترخیص الکترونیک گفتنی است پیش از این باندهای قاچاق خودرو با سو استفاده از گواهی‌های ترخیص کاغذی، اقدام به جعل این گواهینامه‌ها می‌نمودند. سودجویان با گواهی ترخیص کاغذی که امکان دستکاری آپشنهای خودروی وارداتی در آن وجود داشت به مراکز شماره گذاری مراجعه می‌کردند. از این پس با لینک شدن مراکز شماره گذاری خودرو به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان استعلام الکترونیکی این گواهینامه‌ها فراهم شده است.

تسنیم



نظرات