1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تعیین خسارت خواب خودرو در نمایندگی و همچنین رایگان شدن حمل خودروی در راه مانده تا نمایندگی

تعیین خسارت خواب خودرو در نمایندگی و همچنین رایگان شدن حمل خودروی در راه مانده تا نمایندگی

6 مرداد 1395
  • 2

در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو خسارت توقف خودرو در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو تعیین شد.

براساس این قانون عرضه‌کنندگان خودرو در ایران موظف شده‌اند در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی (تضمین) آنها بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب در تعمیرگاه‌ها متوقف شود، خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند.

در ماده ۱۷ این قانون آمده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند".

در این زمینه میزان خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو به ازای هر روز توقف مازاد، معادل پانزده ده‌هزارم (۰۰۱۵/۰) قیمت آن تعیین شده است.

در ماده ۱۸ این قانون آمده است:" ضوابط پرداخت خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاه‌ها به استثنای خسارت ناشی از حادثه یا تصادف به این صورت است که از زمان تحویل خودرو به نمایندگی مجاز به ازای هر روز توقف مازاد بر میزان یاد شده در ماده ۱۷ این قانون (که در بالا ذکر شده است) به مقدار پانزده ده‌هزارم (۰۰۱۵/۰) بهای خودرو به عنوان هزینه توقف توسط عرضه‌کننده خودرو به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود".

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.

همچنین براساس قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو مکلف شده اند خدمات حمل رایگان را به تمام خودروهای تحت گارانتی خود در صورت خرابی، ارائه کنند



در این اصلاحیه قوانین و ضوابط مربوط به چگونگی فعالیت خودروسازان و واردکنندگان خودرو در بخش‌های مختلف فروش و خدمات پس از فروش تعیین و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسوول ناظر بر اجرای این قوانین تعیین شده است.

طبق یکی از بخش‌های اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، حمل خودروهای تحت گارانتی شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو در شرایط خرابی و نقص فنی، رایگان است.

در این زمینه در تبصره ماده ۲۰ این آیین‌نامه تاکید شده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است در دوره تضمین (گارانتی)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیر قابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش را (به استثنای موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد)، تقبل کند".

منبع: ایران جیب



نظرات

  • khakhs khakhs (7 مرداد 1395 ساعت 00:01)

    فقط در عمل مشخص میشه

  • امیر امیر (6 مرداد 1395 ساعت 12:23)

    متن این قانون خیلی قشنگ و عوام فریبانه است،ولی خب طبق معمول اجرایی در کار نخواهد بود.وقت 1تحول بنیادی و اساسی شده حرف کافیه!