1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. مصوبات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح شد

مصوبات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح شد

24 شهریور 1396
  • 0

دولت این تصمیم را به منظور افزایش مشارکت در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده براساس مصرف سوخت در چرخه ترکیبی و وارد کردن خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و هدفمند کردن عوارض شماره گذاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و همچنین با هدف افزایش میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط با هدف ارایه تسهیلات غیرمستقیم اتخاذ کرد.

مصوبات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اصلاح شد

به موجب این اصلاحیه، خودروهای سواری و وانت وارداتی از لحاظ مصرف سوخت به پنج گروه تقسیم می شوند که شامل خودروهای با مصرف کمتر از 5 لیتر در صد کیلومتر، 5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر، 6 تا 7 لیتر در صد کیلومتر، 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر و بیش از 8 لیتر در صد کیلومتر می باشند و شرایط شماره گذاری آنها براساس مصرف سوخت در چرخه ترکیبی، از اسقاط حداقل 2 دستگاه تا حداکثر 8 دستگاه خودروی فرسوده، متفاوت خواهد بود.

همچنین 10 درصد ارزش گمرکی مربوط به خودروهای یاد شده، توسط وارد کنندگان در چارچوب قانون بودجه سالیانه در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر کشور هزینه می شود.

برای سواری تولید داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 8.5 لیتر، 8.5 لیتر و بیشتر در صد کیلومتر نیز یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می شود که از ابتدای سال آینده به اجرا درخواهد آمد.

خودروهای وارداتی به مناطق آزاد نیز مشمول شرایط شماره‌گذاری (تعداد اسقاط خودروی فرسوده) می شوند.

آیین‎نامه ورود کالا توسط کارکنان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از 500 تن تصویب شد.

هیات وزیران در ادامه این جلسه که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد، به منظور جلوگیری از ورود بی رویه کالا به کشور به صورت قاچاق از طریق کارکنان شناورهای دریایی و همچنین کنترل کالاها از نظر رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ها و استانداردهای موردنظر، آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان و کارکنان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از 500 تن را تصویب کرد.

در ادامه دولت با هدف نظام‌مند نمودن نحوه محاسبه بدهی‌های خود به شبکه بانکی و ایجاد شفافیت و ابهام‌زدایی از صورت های مالی بانک ها، دستورالعمل نحوه شناسایی مطالبات بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به تصویب رساند.

بر این اساس مقرر شد مطالبات بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از دولت که به موجب قوانین، مصوبات هیات وزیران و یا تضمین‌نامه‌های صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، به سرفصل مطالبات بانک از دولت منتقل شده و یا می‌شود و مورد تایید سازمان حسابرسی قرار گرفته باشد، تا سررسید مشمول محاسبه سود به نرخ قرارداد مربوط و بعد از سررسید با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد.

همچنین هیات وزیران در راستای تعیین تکالیف و اختیارات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پس از انتقال این ستاد از نهاد ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، با تنقیح و اصلاح مقررات مربوط به انتقال وظایف و اختیارات ستاد یاد شده موافقت کرد.

تنقیح مقررات مذکور با اهدافی از جمله لزوم حذف یا اصلاح برخی احکام و مقررات مربوط از زمان تصویب تاکنون، لزوم حذف، اصلاح یا تمدید زمان اجرای برخی احکام و مقررات و عدم نیاز به برخی از این احکام به دلیل اجرایی شدن آنها صورت گرفت.

هیات دولت با توجه به لزوم تقویت ناوگان امدادی کشور و به منظور تأمین خودروهای کمک دار عملیاتی مناسب برای عملیات امداد و نجات، با ورود و ترخیص 175 دستگاه وانت تویوتا هایلوکس دو کابین (cc2700) کمک دار شاسی بلند ویژه امداد رسانی در مناطق صعب العبور و کوهستانی و توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

هیات وزیران همچنین مجوز ورود و ترخیص 200 دستگاه خودروی تویوتا هاردتاپ لندکروز (cc4200) توسط جمعیت هلال احمر جهت تبدیل به آمبولانس توسط واحدهای آمبولانس ساز داخلی دارای مجوز فعالیت صنعتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را صادر کرد.



نظرات