1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. قوه قضاییه به پرونده عدم شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا ورود کرد

قوه قضاییه به پرونده عدم شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا ورود کرد

26 اردیبهشت 1396
  • 1

دادستانی کل کشور به نیابت از قوه قضاییه با ارسال نامه به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، دلیل عدم شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی مونتاژ شده در آمریکا را خواستار شد تا به این ترتیب امیدها در زمینه رفع مشکل شماره‌گذاری این خودروها زنده شود.

 قوه قضاییه به پرونده عدم شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا ورود کرد

مشکل عدم شماره‌گذاری خودروهایی همچون ب ام و X4، تویوتا کمری و هوندا CR-V احتمالا یکی از عجیب‌ترین موارد عدم شماره‌گذاری در تاریخ خودروهای وارداتی ایران است. سال گذشته، مقام معظم رهبری در بیاناتی با اشاره به ورود خودروهای برندهای آمریکایی به گمرکات ایران، مخالفت خود را با این مسئله ابراز فرمودند. به دنبال این بیانات، ورود و شماره‌گذاری این خودروها ممنوع شد اما به دنبال آن و با برداشتی از سخنان رهبر انقلاب، شماره‌گذاری خودروهای برندهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا نیز متوقف شد، امری که عملا توجیه قانونی مشخصی نداشت و مهم‌تر آنکه با فرمایشات رهبر انقلاب نیز همخوان نبود. این مسئله با توجه به آنکه ناگهان اجرایی شد مشکلات زیادی را برای خریداران این خودروها، شرکت‌ها و حتی نمایشگاه داران ایجاد کرد چراکه تعداد قابل‌توجهی از این خودروها فروخته ‌شده بود و عملا مالکین خودروهایی را در اختیار داشتند که امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود نداشت. به‌علاوه شرکت‌های واردکننده و نمایشگاه‌داران نیز تعداد قابل‌توجهی از این خودروها را وارد و پیش‌فروش کرده بودند که توقف شماره‌گذاری آن‌ها موجب زیان آنان شد.

به دنبال این موضوع، تلاش‌هایی در زمینه رفع این مشکل انجام شد اما درنهایت هیچ نهادی مسئولیت این موضوع را نپذیرفت تا مشکل شماره‌گذاری این خودروها چندین ماه با وقفه مواجه شود. اینک اما به دنبال پیگیری‌ها و شکایت انجام گرفته، معاون قضایی دادستان کل کشور به نیابت از قوه قضاییه به موضوع شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا ورود کرده است و با ارسال نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار ارائه دلیل عدم شماره‌گذاری این خودروها شده است. در نامه معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، موضوع صحبت‌های رهبر معظم انقلاب خودروهای آمریکایی عنوان شده است و به این ترتیب این موضوع شامل خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا نمی‌شود. به همین دلیل معاون قضایی دادستان کل کشور با استعلام از پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار ارائه توضیحات در زمینه دلیل عدم شماره‌گذاری این خودروها شده است تا به این ترتیب امیدها برای شماره‌گذاری مجدد این خودروها زنده شود.



نظرات

  • صادق صادق (26 اردیبهشت 1396 ساعت 16:32)

    الانم که دیگه 2500 سی سی به بالا توی مناطق ازاد هم ممنوعه اخه خدایش دیگه چی میخوان وچطور وچرا