1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

23 مرداد 1397
  • 0

خودروهای توربو روز به روز شرایط بهتر و فروش بیشتری برای خودروسازان به ارمغان می آورند و به لطف تکنولوژی خود، هم مصرف کمتر و هم توان بیشتری را عاید خریداران جدید در بازارهای مختلف میکنند. در این گزارش به 29 مدل خودروی مختلف پرداخته شــده که در پیشرانه خود به سامانه توربوشارژر مجهزند.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران



این خودروها از این به بعد فروش بیشتــری را عاید واردکنندگان خود میکنند چرا که تمرکز قانون جدید واردات، روی حجم کمتر موتور است، از این رو باید باز هم شاهد گسترش این خودروها در بازار ایران باشیم.

دو برادر ایرانی، سورن و دنا



برادران جسور ساخت ایران خودرو به لطف یک موتور 1700 سی سی توربو که از تکنولوژی آلمانی سود میبرد راننده را قادر میســازد تا با داشــتن نیرویی معادل 150 اسب بخار، سوخت کمتری از نمونه های مشابه غیرتوربو مصرف کنند.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

دورگه های ام جی



محصولات ام جی از نخستین خودروهای توربوی وارد شده به ایران بودند، ام جی 550 و ام جی 6 از پیشرانه سری k رور استفاده میکنند که با 1.8 لیتر، 160 اسب بخار قدرت تولید میکند و شتاب ثانویه و کشش خوبی را برای این سدان ای نسبتا سنگین وزن به ارمغان می آورد، دیگر مدل توربوی ام جی، کراس اور جی اس است که از یک پیشــرانه دو لیتــری توربو با قدرت 217 اســب بخار ســود میبرد. مصرف ســوخت ایــن خودرو کمتر از هشــت لیتر اســت و شــتاب صفر تــا 100 آن حدود 8 ثانیه اســت.

ام جی جی تی و ام جی 360 توربو نیز دو برادر دیگر ام جی هستند که از پیشرانه ای با 1.5 لیتر حجم و حدود 125 اسب بخار قدرت بهره می برند...، این دو خودرو نیز همانند جی اس و 6، حرف های زیادی در شتاب و کشش در مقابل رقبای خود دارند.

گروه چینی ها



در اینجــا ما با یک بســته 5 تایــی مواجهیم که اقسامی از خودروهای توربوی چینی را از برندهای گمنام یا مشــهور در خود دارد. دوقلوهــای چری یعنی تیگو 7 و آریــزو 5 از یک موتور توربوی 5.1 لیتری 147 اســبی اســتفاده میکننــد که ضمن مصرف ســوخت مناســب، کشــش خوبی را برای این دو خــودرو به ارمغان می آورد. هایمــا اس 7 محصــول ایران خــودرو هم از یــک موتور توربوی 1.8 لیتری 170 اســب بخاری استفاده میکند که در عین بخشــیدن شتاب بهتر به هایما، مصرف خوبی را عایــد این اس یو وی چینــی میکند.

دیگر خودرو، هایما s5 است که با 1.5 لیتر حجم موتور، قدرت اسمی 160 اسب بخاری را در اختیار راننده قرار می دهد.

پایــان بخش این دســته هم کراس اوور اس 5  جک است که با موتوری توربو و دو لیتری با 170 اسب بخار قدرت توانســته از بدو ورود به ایران موفقیت بالایی کسب کند.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

یک دی اس خاص و تنها



هــاچ بــک دودر و کوپــه دی اس که رانندگــی با آن تجربه ای فراموش نشــدنی اســت، با داشــتن یک موتور 1.2 لیتــری توربــو بــه نــام پیورتــک (Tech Pure) از بهتریــن پیشــرانه های توربو و کم حجم جهان اســت که ضمن تولید 110 اســب بخار قدرت، از مصرف ســوخت اندکــی به میزان 4.5 لیتر ســود میبــرد و جدا از این در کمتــر از 10 ثانیه دی اس 3 را به ســرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.

کپچر فقط با موتور TCE



کــراس اوور کامپکت و رنگارنگ رنو که توانســته در کمتر از ســه سال حدود هشــت هزار دســتگاه در ایران فروش داشــته باشــد، با کمک موتور 1200 ســی سی و توربوی خود با کد تی ســی ای (Tce)که 120 اسب بخار نیــرو دارد، ضمن ارایه یک کشــش متوســط راننده را به سمت تجربه ســفر اقتصادی با مصرف ســوخت کمتر از 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر هدایت میکند.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

گروه باواریایی ها



لیموزین ب.ام.و یعنی ب ام و 730li هم به یک موتور توربوی 257 اسبی مجهز است. ب.ام.و که توانسته بالغ بر 1200 دستگاه از ایــن خودرو را به خریداران ایرانــی تحویل دهد، بالاترین ســطوح مهندســی و تکنولوژی را در ساخت موتور سری 7 به کار برده است.

البته تقریبا تمام محصولات جدید دیگر ب ام و نیز در سال های اخیر با موتورهای مجهز به توربوشارژ پا به ایران گذاشته اند، انواع ب ام و 220 و 228، 320 ، 328 ، 330 , 520 ، 528 ، 530 ، 420 و 428 و کراس اور های X1 ، x3  و X4

گروه THP بازها



موتــور این گروه کــه در مجموعــه ای از خودروهای خاص و فرانسوی بازار ایران به کار گرفته شده، یکی از نمونه های موتور توربوشــارژر در ایران محسوب میشود و مجموعــه ای متفــاوت از اتومبیل هــای برند پژو، دی اس و ســیتروئن را شــامل شــده و در همه آنها به کار رفته اســت. از دی اس 5 که یک هاچ بک لوکس است تا دی اس 5 ال اس و دی اس 7 کراس بک که اخیرا در ایران رونمایی شــده، همه از موتور تــی اچ پی 165 که دارای پیشــرانه ای 1600 سی ســی است سود میبرند. پژو 508 ،پژو 2008 و ســیتروئن ســی 4 و سی 3 نیز از همیــن موتور اســتفاده کرده و به مصــرف پایین، قدرت مناسب و استهلاک پایین آن می نازند.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

تویوتا؛ توربوی گران



کراس اوور اسپرت تویوتا با نام سی اچ- آر از بدو ورود به ایران با حواشــی بســیاری همراه بوده؛ از قیمت گزاف 400 تا 450 میلیونی که دو برابر رقباست تا موتور توربوی ضعیــف و کوچکی که با حجم 1.2 لیتر تنها 118 اســب بخار قدرت دارد و به عامل اصلی فروش اندک تویوتا سی اچ- آر تبدیل شده است.

دوگانه جوک- تالیسمان



موتوری که این همه تالیسمان را مشهور کرده و جوک اسپرت را به گزینه اول بسیاری از خریداران جوانتر بدل ســاخته، پیشرانه 1600 سی سی ساخت نیسان است که با قدرتی بین 188 تا 192 اســب بخار، گشــتاور مناسبی به میزان 265 نیوتنمتر را در یک دور مناســب در اختیار راننده قرار میدهد.

پورشه ماکان، کوچک و خشن



ایــن کــراس اوور آلمانــی که امســال حدود 500 دستگاه در ایران فروش داشته، از یک موتور توربوی دو لیتری 252 اســبی ســود میبرد که گرچه شــتاب خوبــی به ماکان میدهد، امــا در مجموع توان بالایی بــرای کشــیدن وزن ســنگین ایــن هیــولای آلمانی ندارد.

سوئدی ها؛ تلفیق توربوشارژر و سوپرشارژر



کار عجیب اندر عجیب ولوو در خودروی مســتحکم و جذاب ایکس ســی 90 این بوده که بــا تلفیق موتوری دو لیتری با دو سامانه توربو شارژر و سوپر شارژر، یک نیروگاه واقعی با قدرت 320 اســب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر را پدید آورده است.

معرفی برخی خودروهای توربو موجود در ایران

یک بنز کمیاب و توربو



مرســدس بنز "سی ال ای 45" تیونینگ AMG که با کد 45 مک وارد بازار ایران شــده، یکی از سریعترین خودروهای ســدان موجود در بازار اســت که در کلاس اتومبیل های کامپکــت لوکــس قــرار دارد. بنــز در این خــودرو کاری اعجــاب انگیز انجــام داده و از موتــور دو لیتری کوچک این بنز زیبا بیش از 375 اسب بخار نیرو و 475 نیوتنمتر گشــتاور را بیرون کشیده و زیر پای راننده قرار داده است تا در زمانی کمتر از 4.4 ثانیه به ســرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

لکسوس RX محبوب ایرانی ها



پرفروش ترین خودروی لکسوس از بدو ورود به ایران، با موتور توربوی دو لیتری قدرتی معادل 238 اســب بخار داشته و ضمن مصرف سوخت مناسب، از کیفیت ساخت بالا و استهلاک اندکی برخوردار است.



نظرات