1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. حذف اجباری روغن‌های ایرانی از بازار خودروهای پیشرفته

حذف اجباری روغن‌های ایرانی از بازار خودروهای پیشرفته

18 آبان 1397
  • 1

افزایش صددرصدی قیمت مواد اولیه تولید روغن‌موتور از یک‌سو و حد مجاز 9درصدی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌های خود در بازار،‌ تامین روغن‌موتور مورد نیاز خودروهای روز دنیا را در هاله‌ای از ابهام برده است.

 حذف اجباری روغن‌های ایرانی از بازار خودروهای پیشرفته

مشکل اصلی به خودروهایی برمی‌گردد که از سال 2011 به بعد و با تکنولوژی روز دنیا، تولید و روانه بازار شدند.

البته تاکید بر تولیدات بعد از سال 2011 تنها به تکنولوژی روز خودروها برمی‌گردد و به‌هیچ‌وجه نباید محصولات خودروسازان وطنی را که با تکنولوژی ده‌ها سال قبل همچنان به‌صورت صفرکیلومتر در کشور تولید می‌شوند با این موضوع مرتبط دانست. به گزارش «دنیای‌خودرو»،‌ خودروهایی که از سال 2011 به بعد تولید و در بازارهای جهانی از جمله ایران عرضه شدند،‌ برای روانکاری پیشرانه‌های خود به روغن‌هایی با فناوری جدید نیاز دارند. روانکارهایی که بر اساس استانداردهای API باید از سطح کیفی SN برخوردار باشند، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی روانکار برای ورود به بازار محدود روغن‌های با سطح کیفی بالا، دست به تولید محصولاتی با سطح کیفی SN زدند. نکته حائز اهمیت عدم توانایی پالایشگاه‌های ایرانی در تولید روغن‌های گروه پایه دو،‌ سه و چهار است و به همین دلیل شرکت‌های داخلی برای تولید روغن‌موتور مناسب برای خودروهای روز دنیا مجبور به واردات روغن پایه گروه دو به بالا از کشورهای صاحب تکنولوژی شدند.

1.تولید روغن های ایرانی با مواد اولیه وارداتی

آغاز تولید این گروه محصول در کارخانه‌های داخلی اگرچه تعرفه واردات روغن‌های خارجی را نیز بالا برد، ‌اما وابستگی شرکت‌های ایرانی به مواداولیه وارداتی باعث شده است با افزایش دوبرابری نرخ ارز و افزایش 9درصدی قیمت محصولات نهایی‌، ‌عملا واردات خوراک روغن‌های جدید و تولید و عرضه آن در بازار صرفه اقتصادی و عقلانی نداشته باشد. اندک بررسی در بازار و صنعت روانکارها حکایت از تخصیص ارز آزاد 8هزارتومانی برای واردات روغن پایه وارداتی و افزودنی‌های شیمیایی روغن‌موتور دارد و همین موضوع بیانگر آن است که محصول نهایی نیز باید با افزایش قیمت دوبرابری در بازار عرضه شود. درحالی‌که دولت تنها با افزاش 9درصدی قیمت روغن‌موتورها در سال جاری موافقت کرده است. در چنین شرایطی هنوز چند شرکت بزرگ تولیدکننده روغن‌موتور در کشور،‌ محصولاتی که با روغن پایه وارداتی تولید شده‌اند را با همان قیمت‌های قبلی در بازار عرضه می‌کنند که می‌تواند ناشی از خریدهای قبلی آنها باشد.

2.واردات با ارز آزاد،‌فروش با نرخ دولتی

به گفته منابع آگاه در صنعت روانکارها،‌ خودروهای وارداتی جدید در آینده‌ای نزدیک با مشکل تامین روغن‌موتور باکیفیت مواجه خواهند شد چراکه شرکت‌هایی همچون ‌ایرانول، ‌نفت پارس و نفت بهران به‌عنوان تولیدکنندگان همزمان روغن‌موتور و روغن پایه گروه یک،‌ قادر به استفاده از روغن پایه تولیدی خود نیستند و باید روغن‌موتور مورد استفاده در خودروهای جدید را با استفاده از روغن پایه وارداتی تولید کنند؛ ماده اولیه‌ای که در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی جای ندارد و باید با پرداخت ارز آزاد به کشور وارد شود.

3.قدرت نمایی خارجی نماهای تقلبی در بازار

همین تفاوت قیمت کافی است تا برای تولید این محصولات توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد و به مرور زمان، بازار روغن‌موتور خودروهای روز دنیا از شرکت‌های بزرگ سلب شود و در اختیار خارجی‌نماهای تقلبی قرار گیرد؛ اتفاقی که تنها بازنده آن مصرف‌کننده نهایی است که باید خودرو مدرن خود را پس از مدتی کوتاه راهی تعمیرگاه کند. به‌نظر می‌رسد برای گرفتار نشدن در بحران تامین روغن‌موتور خودروهای روز دنیا چند راهکار وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به تخصیص ارز دولتی برای واردات روغن پایه گروه دو به بالا یا نظارت بیشتر بر نحوه ورود و توزیع روغن‌های خارجی به کشور اشاره کرد، چراکه این روزها موضوع تقلب به بحثی داغ در این صنعت تبدیل شده است و علاوه‌بر برندهای خارجی، حتی کارخانه‌های بزرگ ایرانی نیز از گزند تقلب‌های گسترده در امان نیستند.



نظرات

  • عبدالله علیپور عبدالله علیپور (19 آبان 1397 ساعت 00:40)

    هفتمین ظلم کارمانیا وعده اولیه قیمت مناسب و اعلام رسمی قیمتهای فضایی
    کارمانیا در آذر ماه ۹۶ خودروی s7 را با قیمت کمتر از ۱۳۰ میلیون رونمایی و پیش فروش کرد و البته قیمت نهایی در قرارداد را قیمت روز در نظر گرفت
    در ماههای گذشته مشتریان بارها و بارها سوال کردند که قیمت ماشین را چقدر تعیین میکنید تا امادگی پیدا کنند که مابقی وجه را تهیه کنند که هیچ جواب دقیقی از مدیران کارمانیا دریافت نمیشد.



    و اکنون در اواسط آبان ۹۷ در گروه رسمی طرفداران، مدیر فروش شرکت به نام زرینفکر در جواب مشتریان برای دانستن قیمت تقریبی s7 فایل صوتی ارسال کرده است و ضمن اعلام بهانه های همیشگی قیمت تقریبی s7 را (قطعا بالاتر از ۲۵۰) اعلام کرده است!!!!



    این در حالی است که مثلا سایپا ماشین c3 و ایرانخودرو ماشین ۲۰۰۸ را در اردیبهشت و خرداد ۹۷ پیش فروش کرده اند و با همین اوضاع نوسانات ارزی و معاملات خارجی، و کشتیرانی و... چند هفته قبل اعلام کردند که ماشین را به همان قیمت اعلامی میفروشند و دعوتنامه صادر کردند.



    و متاسفانه این در حالی است که شرکت کارمانیا از ابتدای سال ۹۷ تا مهرماه طبق لیست منتشره از بانک مرکزی بیش از 135000000 میلیون یوان چینی، از دولت پول دریافت کرده است



    به نظر شما سالهای قبل که محدودیت ارزی هم نبود چقدر میگرفته اند

    و

    این پول های مملکت را چه میکنند و پول مردم را چگونه خرج کرده اند که با این فضاحت قیمت اعلامی اینده را بیش از ۲۵۰ تعیین میکنند



    اگر وزارت اطلاعات و وزارت صنعت و معدن و به خرجکرد این همه ثروت مملکت رسیدگی کنند و شورای رقابت و سازمان حمایت پیگیر رفتار اینگونه شرکت ها باشند ، قطعا چنین قیمتهای نجومی را از این شرکت ظالم نمیشنیدیم

    + نوشته شده در آبان ۱۳۹۷ توسط مال باخته