1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. 11 سیستم ایمنی جدید برای خودروها اجباری می شوند

11 سیستم ایمنی جدید برای خودروها اجباری می شوند

3 خرداد 1397
  • 2

11 سیستم ایمنی خودرو که تا سال 2021 اجباری می شوند

11 سیستم ایمنی خودرو که تا سال 2021 اجباری می شوند

کمیسیون اروپا می گوید که ترمز اضطراری، سیستم کنترل خطوط جاده و سیستم تشخیص خواب آلودگی باید ظرف 3 سال در تمامی خودروها موجود باشند.
کمیسیون اروپا فهرست تازه ای از تجهیزات ایمنی ارائه کرده که خودروهای جدید را تا سال 2021 ملزم به داشتن ترمز اضطراری، کنترل خطوط جاده، دوربین عقب و سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده می کند.

در صورت تایید این فهرست، در مجموع 11 سیستم ایمنی به صورت اجباری در خودروهای جدید به کار گرفته می شوند که به طور تقریبی جان 7300 نفر را نجات می دهد و از 38900 مورد جراحت شدید بین سال های 2020 تا 2030 جلوگیری خواهد شد.

مدت زیادی است که انتظار می رود ترمز اضطراری به صورت اجباری در خودروهای جدید موجود باشد. این سیستم – که در صورت عدم واکنش راننده به صورت اتوماتیک ترمزها را فعال می کند – به منظور کاهش 38 درصدی تصادفات از پشت طراحی شده است. اخیراً دوربین های عقب نیز در خودروهایی که در امریکا به فروش می روند اجباری شده اند و پیش بینی می شود که در طی سال، جان 95 نفر را نجات دهند.

طی درخواست کمیسیون اروپا، تمام خودروهایی که از سال 2021 به بازار اروپا می آیند باید از سیستم over-ridable intelligent speed assistance باشند. این ویژگی نیاز به دوربین های تشخیص علائم رانندگی دارد که با محدودکننده سرعت خودرو هماهنگ باشند و به طور اتوماتیک حداکثر سرعت خودرو را با توجه به محدودیت های موجود تنظیم می کند.

11 سیستم ایمنی خودرو که تا سال 2021 اجباری می شوند

خودروهای جدید همچنین تا سال 2021 باید در سیستم ثبت اطلاعات تصادف قرار بگیرند و اطلاعات موجود پس از هر تصادف را ثبت کنند. علاوه بر این دستگاه های تشخیص الکل نیز باید در خودروها تعبیه شود. این ویژگی باعث می شود که در صورت استعمال الکل توسط راننده، خودرو به هیچ عنوان روشن نشود. سیستم هشدار توقف اضطراری – که چراغ ها را در صورت ترمز شدید روشن می کند – اجباری می شود، همچنین کمربند ایمنی، سیستم های حفاظت کناری و تشخیص عابر پیاده نیز نیاز به بهبود دارند.

11 سیستم ایمنی خودرو که تا سال 2021 اجباری می شوند

ترمز اضطراری پیشرفته
دستگاه تشخیص الکل
سیستم تشتخیص خواب آلودگی
ثبت کننده اطلاعات تصادف
هشدار توقف اضطراری
تست تصادف کامل برای سرنشینان جلو – بهبود کمربندهای ایمنی
گسترش سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سواران
شیشه ایمنی برای تصادفات
سیستم کنترل سرعت هوشمند
کنترل خطوط جاده
سیستم حفاظت کناری
دوربین عقب یا سنسور

این قوانین در مورد ون های موجود در بازار نیز صدق می کند، البته نیازی به سیستم ترمز اضطراری پیشرفته ندارند.

قانونگذاران اروپا توجه ویژه ای به ایمنی در جاده ها داشته اند و از سال 2011 خودروسازان را مجبور به استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیک و نقاط اتصال صندلی کودک طبق استاندارد ایزوفیکس کرده اند. ترمز ضد قفل نیز از سال 2004 در خودروهای بازار اروپا به کار گرفته شده است.

میزان تلفات تصادفات از سال 2005 تا 2015 به میزان 43 درصد کاهش داشته، اما مسئولان در مورد شیب کند آن نگران هستند، چرا که 25300 نفر در سال گذشته در جاده های اروپا جان خود را از دست دادند. سیستم های ایمنی جدید به منظور کمک به تحقق پروژه Vision Zero در اروپا اجباری می شوند. هدف نهایی حرکت به سمت "صفر شدن تلفات و جراحات تا سال 2050" است. در عین حال، هدف اولیه این است که آمار تلفات تا سال 2030 به میزان 50 درصد کاهش یابد.

با این که خریداران می دانند که اضافه شدن تجهیزات ایمنی اجباری موجب افزایش قیمت خودروها می شود، طبق گفته کمیسیون اروپا، ارزیابی ها نشان می دهند که این قوانین "در قیمت خودروهای جدید اثری ندارند، یا اثر بسیار اندکی دارند." برای تحقق این قوانین، مبلغ 450 میلیون یورو به اعضای اتحادیه اروپا اختصاص داده شده که در راستای "ایمنی جاده ها، دیجیتالی و چند منظوره کردن وسایل نقلیه" به کار می رود.

سیستم های دیگر که در سال های آینده معرفی می شوند شامل سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار برای کامیون ها است. در عین حال، کمیسیون به منظور "شناسایی سیستماتیک مناطق خطرساز جاده" برای "سرمایه گذاری هدفمندتر" به اعضای اتحادیه اروپا کمک می کند.

Elzbieta Bienkowska رئیس بخش بازار کمیسیون اروپا در این زمینه می گوید: "90 درصد تصادفات جاده ای به خاطر خطای انسانی است. تجهیزات ایمنی جدید که امروزه به آن ها می پردازیم باعث کاهش تعداد تصادفات می شوند و راه را برای آینده بدون راننده و رانندگی اتوماتیک هموار می سازند."

کمیسیون اروپا می گوید که 4 سیستم اجباری دیگر در سال های آینده معرفی خواهند شد.

این درخواست ها مورد استقبال شورای پارلمان بریتانیا در بخش ایمنی حمل و نقل (PACTS) قرار گرفته است. David Davies مدیر اجرایی PACTS می گوید که شورا "دولت را مجبور به حمایت از درخواست های کمیسیون و اجرای هر چه زودتر آن ها می کند". Davies همچنین اضافه کرد که اعمال قوانین جدید برای دولت "رایگان" است و "نیازی به استفاده از بودجه نیست".



نظرات

  • علی علی (5 خرداد 1397 ساعت 10:20)

    اینا استاندارد 85ایران کسب نکردن مگر بیان ایران از این دوخودرو ساز درس یاد بگیرن ;کیفیت پایین وقیمت بسیار بالا

  • ارسلان ارسلان (3 خرداد 1397 ساعت 19:19)

    دقیقا مثل ایران ! ار وپایی ها هم دارن پیشرفت می کنند همین طور پیش بره ۱۰ سال دیگه می تونند استانداردهای ایران خودرو را پاس و پراید سوار شن