1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

15 خرداد 1397
  • 1

باورهایی که در تمام سطوح زندگی ما وارد شده و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌هایمان بازی می‌کنند. اگر تصور می‌کنید اینگونه باورها مختص سال‌های گذشته بوده و با پیشرفت علم و فناوری نقش آنها کمرنگ شده سخت در اشتباهید؛ این‌گونه تصورات آن‌قدر قدرتمند و ظریف هستند که بتوانند خود را همگام با تغییرات زندگی به آسانی به روزرسانی کرده و همچنان در صحنه بدرخشند. صنعت خودروسازی و فرهنگ استفاده از خودورها نیز از آن دست مقولاتی است که شاهد وجود باورهای نادرست بسیاری در آن هستیم.

 باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

از بی‌رقیب و افسانه‌ای بودن کیفیت و قدرت خودروهای آمریکایی گرفته تا تعویض زودهنگام روغن‌موتور، آن هم فقط به خاطر تغییر رنگ و بو. در ادامه با تعدادی از باورها و روایت‌های شناخته شده و معروف اما نادرست بیشتر آشنا خواهیم شد.


ماشین‌های کره‌ای در مقایسه با خودروهای ژاپنی و آلمانی شتاب ندارند!


در ابتدای شروع به کار خودروسازان کره‌ای، بسیاری تصور می‌کردند ماشین‌های ساخت کره خودروهایی هستند که اصلا نمی‌توانند به سرنشینان خود حس لذت، شتاب و چابکی را ارائه کنند؛ زیرا در آن دوران ظاهر خودروهای تولید شده در کیا و هیوندای نسبت به سایر هم‌نسلان خود در دیگر کشورها مانند ژاپن بسیار متفاوت بود و حس عقب‌ماندگی ذهنی را در بیننده زنده می‌کرد. امروزه مهندسان و طراحان معروف آلمانی از شرکت‌هایی مانند آئودی و ب‌ام‌و در هیوندای و کیاموتورز مشغول کارند و کارگاه‌های طراحی آنها در مناطق مهم و صنعتی همچون نورنبرگ تاسیس شده است. دیگر باید پذیرفت که می‌توان انتظار عملکرد مطلوب و کیفیت بالا از بسیاری از خودروهای کره‌ای داشت؛ با این حال همچنان این باور در اذهان مصرف‌کنندگان وجود دارد.


آلومینیوم به اندازه فولاد امن نیست!


این داستان از زمانی که سازندگان خودرو به استفاده از آلومینیوم برای ساخت قسمت‌های مختلف محصولاتشان روی آوردند در بین مردم رواج پیدا کرد. این امر باعث شد تا خودروسازان دست به آزمایشات زیادی بزنند تا بتوانند ثابت کنند هرچند این فلز مقاوت بالایی همچون فولاد ندارد؛ اما می‌تواند بسیار امن و کارگشا باشد. شرکت خودروسازی فورد جزو اولین خودروسازانی بود که با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های تصادف نشان داد استفاده از فلز آلومینیوم در محصولاتی همچون اف-150 همچنان امنیت آن را در بهترین حالت ممکن حفظ کرده است. هرچند امروزه این فلز سبک نقش بسیار گسترده‌ای در صنعت خودروسازی جهان بازی می‌کند؛ اما همچنان بسیاری اعتقاد دارند آلومینیوم به اندازه فولاد امنیت لازم را ندارد.


هیبریدی‌ها سرعت خوبی ندارند!


زمانی که نسل اول تویوتا پریوس به بازار عرضه شد و هوندا نیز با یک موتور یک لیتری طراحی شده بود، سنگ بنای باوری که می‌گفت هیبریدی‌ها خودروهایی آهسته هستند گذاشته شد. همگام با به‌روز شدن فناوری ساخت این نوع خودروها و ساخت خودروهای الکتریکی همچون تویوتا راو4 و لکسوس 450 اچ این تفکر کم‌رنگ‌تر شد و این روزها بجز اقلیتی فناوری‌گریز کمتر کسی به آن اعتقاد دارد.


شاسی‌بلندها پایداری کافی را در رانندگی ندارند!


 باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

برخی معتقدند خودروهای اس‌یووی هنگام تصادف بیشتر خسارت می‌بینند زیرا به‌دلیل ساختار مهندسی‌ای از ایستایی لازم برخوردار نیستند. این باور در سال‌های نخست عرضه این نوع خودروها صادق بود؛ اما امروزه به علت استفاده از سامانه‌هایی چون کنترل کششی مدرن، تنظیمات چرخ‌دنده‌های الکترونیک و حتی چرخش الکترونیک در اس‌یووی‌ها، این نوع خودروها تقریبا بطور چشمگیری بر پاشنه آشیل این ضعف غلبه کرده‌اند.

هرچند با وجود استفاده از آخرین فناوری‌ها، پایداری فیزیکی ممکن است هنگام رانندگی در بادهای شدید و در سرعت‌های بالاتر از 110 کیلومتر کمی با ناپایداری و امن نبودن این نوع خودرو روبرو شویم؛ اما این موضوع آن قدر مشکل حادی نیست که از ابهت این خودروهای عظیم‌ بکاهد.


با خودروهای چهارچرخ متحرک همه جا می‌شود رفت!


 باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

بر اساس همین باور به شما توصیه می‌کنند اگر به مسیرهای کوهستانی یا جاده‌های شن و ماسه‌ای و گردنه‌های برف‌گیر می‌روید از خودرویی استفاده کنید که به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز باشد. این باور درست است اما فقط تا حد بسیار کمی! مسلما فقط استفاده از این سیستم ناجی شما و خودرویتان در مسیرهای برفی و صعب‌العبور نخواهد بود.

گزینه‌های دیگری نیز باید باشند و به خوبی به کار خود ادامه دهند تا مشکلی برای شما در اینگونه مسیرها پیش نیاید.

لاستیک‌های مناسب، اجزای تعلیق سالم و تنظیمات ارتفاعی مناسب از جمله مواردی است که نقص هرکدام از آنها قدرت و کارایی سیستم چهارچرخ متحرک را به طرز عجیبی محدود می‌کند.


در زمینه قدرت خودرو، اسب بخار از گشتاور مهم‌تر است!


گشتاور حاصلضرب نیرو در مسافت است. درحالیکه اسب بخار را سرعتی تعریف می‌کنیم که در آن کار انجام می‌شود. خودرویی که اسب بخار بیشتری نسبت به گشتاورش داشته باشد، خودرویی سریع خواهد بود زیرا این موضوع به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشید.

سال‌ها بسیاری از رانندگان اعتقاد داشتند که عدد بالا و خیره‌کننده اسب بخار تعیین کننده قدرت موتور خودرو است؛ اما در حقیقت این میزان گشتاور است که مشخص کننده قدرت موتور و ارزش یک خودرو است. جی لنو، از کارشناسان مطرح صنعت خودرو در این زمینه گفته است: «اسب بخار اتومبیل‌ها را به فروش می‌رساند، اما گشتاور برنده مسابقات می‌شود.»


موتورهای 6 سیلندر به اندازه 8 سیلندرها قدرتمند نیستند!


گاهی اوقات پیش آمده است که شرکت‌های خودروسازی از پیشرانه‌های مثلا 4 لیتری روی محصولات خود استفاده می‌کنند، اما یکی از آنها همچون تویوتا تاکوما پیشرانه شش سیلندر دارد و دیگری همچون مرسدس بنز AMG GT از یک پیشرانه 8سیلندر استفاده می‌کند.

تصوری که در ذهن عموم ایجاد شده این است که هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد لاجرم قدرت موتور نیز بیشتر است، اما این باور نیز در دنیای فناوری چندان محلی از اعراب ندارد؛ زیرا سازندگان موفق شده‌اند در بسیاری موارد از یک موتور شش سیلندر قدرت و گشتاور به مراتب بالاتری نسبت به یک موتور هشت سیلندر به دست بیاورند.


خودروهای لوکس غیرقابل دسترس هستند


 باورهای نادرست از خودروها در بین مردم

این روزها دیگر نیاز نیست تا آخر عمر آرزوی نشستن پشت رل خودروهای لوکسی همچون رولزرویس و بنتلی را داشته باشیم. اکنون گزینه‌های بسیار زیاد و مقرون به صرفه‌ای از سوی تولیدکنندگان عرضه شده است که با داشتن تمام امکانات خودروهای اشرافی، می‌توانند لذت سواری با خودرویی لوکس را به مالکان خود ارائه کنند. امروزه خودروهایی همچون کیا کادنزا و مزدا سی‌ایکس-9 با قیمت‌هایی نسبتا معقول و در دسترس می‌توانند آرزوی داشتن یک خودروی اشرافی را محقق کنند.

صندلی‌های چرمی دست‌دوز ژاپنی با قابلیت کنترل درجه حرارت و تجهیزات هوشمند بسیار مدرن از جمله بخش‌های دلپسندی است که با هزینه‌های به مراتب پایین‌تر قابل تهیه هستند و دیگر استفاده از این گونه تجهیزات آرزوی محال نیست.


روغن موتور را حتما در مسافت‌های کوتاه تعویض کنید!


حتما شنیده‌اید بسیاری از تعمیرکاران خودرو می‌گویند روغن موتور را با وجود آن‌که روی بسته‌اش نوشته شده قابلیت طی مسافت 10هزار تا 12هزار کیلومتر را با آن نوع روغن دارند، پس از پیمودن مسافت به اندازه پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض کنید .حتما از شنیدن این توصیه تعجب کرده‌اید. واقعیت در زمینه این‌گونه موارد به جز باورهای تعمیرکاران رجوع به اطلاعاتی است که شرکت‌های خودروساز در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

این از باورهای اشتباهی است که باعث می‌شود هزینه‌هایی به دارندگان خودرو تحمیل شود. فرض کنید اگر فقط به جای تعویض روغن در هر 10 هزار کیلومتر هر 6000 کیلومتر این کار را انجام دهید، حداقل هر سال پرداخت یک نوبت هزینه اضافی بیشتر را برای خود تراشیده‌اید. طبق گزارش موسسه ادموند آمریکایی‌ها با استناد به همین باور سالانه میلیون‌ها دلار نفت هدر می‌دهند.



نظرات

  • حبیب حبیب (16 خرداد 1397 ساعت 13:14)

    جامع و کامل سپاس فراوااااااااااااااان