1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. خودرو هایی که ستاره‌ سینما شدند...

خودرو هایی که ستاره‌ سینما شدند...

8 خرداد 1397
  • 1

موضوع اینجا است که تنها بازیگران یک فیلم، سریال یا برنامه تلویزیونی نیستند که محبوب و ماندگار می‌شوند! بارها پیش آمده که یک وسیله، لباس، خانه و یا هرچیز دیگرِ موجود در یک فیلم نیز برای همیشه در ذهن بینندگان نقش ببندد.

 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

مثلا اسلحه M-16A1 تونی مونتانا در واپسین سکانس‌های فیلم «صورت زخمی» با دیالوگ بسیار مشهور "به دوست کوچک من سلام کن!" آلپاچینو، یکی از یادگاری‌های صنعت سینما در ذهن بینندگان است و یا منزل مادریِ فارست (با بازی تام هنکس) در فیلم «فارست گامپ» نیز یکی دیگر از المان‌های به یاد ماندنی سینما به شمار می‌رود. اما خودروها چطور؟! در دنیای سینما، کدام خودروها با نقش آفرینی در چه فیلم‌هایی ماندگار شدند؟! عنوان شده است می پردازیم:



فورد اکولاین – احمق و احمق‌تر


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

احمق و احمق‌تر یا همان Dumb and dumber که در سال 1994 بر روی پرده سینما قرار گرفت، بدون شک یکی از محبوب‌ترین کمدی‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود. اما در این فیلم یک دستگاه ون با پوششی شبیه به سگ حضور داشت که در واقع خودرویی برای رسیدگی به امور حیوانات خانوادگی بود. در زیر پوست این سگ چهار چرخ، یک دستگاه فورد اکولاین مدل 1984 قرار داشت!



فولکس واگن بیتل – خطای عشق


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

اگر از جمله فیلم‌بازان حرفه‌ای باشید بدون شک با این فولکس قورباغه‌ای سفیدرنگ دوست داشتنی که با نام «هِربی» شناخته می‌شود آشنایی دارید. البته هرچند که بسیاری از افراد هربی را با فیلم Herbie fully loaded ساخته شده در سال 2005 شناختند اما کارکتر اصلی این نقش در سال 1968 و فیلم The love bug شکل گرفت.



فورد ماستنگ جی‌تی – بولیت


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

صحنه‌های تعقیب و گریز این فیلم، آن هم با بازی استادانه استیو مک‌کوئین تکرار نشدنی و هنرنمایی فورد ماستنگ فست بک 1968 یشمی رنگش آنقدر دیدنی و ماندگار است که حتی اگر «بولیت» را چندین بار هم دیده باشید، یادآوری آن در این متن شما را وسوسه می‌کند بار دیگر به تماشای آن بنشینید! این فیلم خیلی‌ها را عاشق ماستنگ کرد!



استون مارتین دی بی 5 – پنجه طلایی


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» به طور عجیبی با خودروهای خاص و منحصر به فرد این مامور مخفی گره خورده‌اند. اما هیچ کدام از خودروهایی که در بیش از 20 قسمت فیلم‌های جیمز باند نقش آفرینی کرده‌اند به اندازه استون مارتین DB5ای که برای نخستین بار در فیلم Goldfinger (1964) حاضر شد، معروف نشدند! این خودرو بعد از بیش از 4 دهه برای بار دوم در فیلم Skyfall نیز هنرنمایی کرد.



دلورین دی ام سی 12 – بازگشت به آینده


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

امکان ندارد که به فیلم‌های تخیلی علاقمند باشید اما سه‌گانه بازگشت به آینده یا همان Back to the Future را نشناسید. این سه فیلم که به ترتیب در سال‌های 1985، 1989 و 1990 اکران شدند، داستانی از یک دانشمند و دستیارش مارتین مک‌فلای را روایت می‌کند که با ساخت یک ماشین زمان بر اساس دلورین DMC-12، در زمان سفر می‌کنند و اتفاقات عجیبی برایشان رخ می‌دهد.



داج چارجر – سریع و خشن


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

مجموعه هشت‌گانه فیلم‌های سریع و خشن یا همان Fast and furious جزء محبوب‌ترین تولیدات تاریخ سینما برای علاقمندان به دنیای ماشین محسوب می‌شوند. در این 8 قسمت خودروهای جذاب زیادی به نقش آفرینی پرداخته‌اند اما هیچ کدام به اندازه داج چارجر 1970 وین دیزل که در آخرین سکانس قسمت اول (2001) در کنار تویوتا سوپرای نارنجی رنگ پاول واکر قرار می‌گیرد، محبوب و ماندگار نشدند.



شلبی جی تی 500 النور – سرقت در 60 ثانیه


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

یکی دیگر از فیلم‌هایی که صحنه‌های تعقیب و گریز طلایی آن با یک فورد ماستنگ کلاسیک رقم خورد، سرقت در 60 ثانیه یا همان Gone in 60 seconds بود که در سال 2000 میلادی اکران شد. در این فیلم یک دستگاه شلبی GT500 النور خاکستری رنگ زیر پای «نیکولاس کِیج» خودنمایی می‌کند.



فورد ماستنگ باس 429 – جان ویک


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

جان ویک یکی از فیلم‎های اکشن بسیار موفق سال‌های اخیر هالیوود است که با نقش‌آفرینی خارق‌العاده «کیانو ریوز» در نقش «جان ویک» توانسته به محبوبیت بالایی برسد. اما شخصیت اصلی این فیلم که تاکنون دو قسمت از آن اکران شده مالک یک دستگاه فورد ماستنگ باس 429 خاکستری‌رنگ است که در اوایل فیلم دزدیده می‌شود و داستان‌های بسیار زیادی بخاطر این موضوع رقم می‌خورد. البته لازم به ذکر است که برخی از افراد بر این عقیده‌اند که ماستنگ جان‌ویک، نسخه مک‌وان 1969 است!



لوتوس اسپیریت S1 – جاسوسی که دوستم داشت


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

یکی دیگر از خودروهای بسیار خاص مجموعه فیلم‌های جیمز باند، لوتوس اسپیریت سفید رنگی است که در فیلم The spy who loved me (سال 1977) نقش آفرینی کرد. این لوتوس هم همچون عمده خودروهای مخصوص آقای «باند» به امکانات دفاعی مجهز شده بود و از همه مهم‌تر توانایی تبدیل شدن به زیردریایی را نیز داشت!



فورد فالکن اینترسپتر – مکس دیوانه


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

مکس دیوانه یا همان Mad Max یکی دیگر از فیلم‌های اکشنی است که با تعقیب و گریزهای فراوان در هم آمیخته تا شما را پای نمایشگر میخ‌کوب کند. اما در این فیلم که با بودجه 150 میلیون دلاری ساخته شد یک فورد فالکن اینترسپتر 1973 با ظاهری تغییر یافته حضور دارد که در بسیاری از صحنه‌های اکشن به هنرنمایی می‌پردازد.



لینکلن فیوچرا – بتمن


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

نخستین ماشین بتمن یا همان بتمُبیل (Batmobile) که برای نخستین بار در کتاب داستان این شخصیت معرفی شد و بعدها در دهه 60 میلادی به سریال تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بتمن راه پیدا کرد نیز یکی دیگر از خودروهای ماندگار صنعت سینما است. این ماشین عجیب و غریب در واقع بر پایه لینکلن فیوچرا (Futura) کانسپت 1955 طراحی و ساخته شده بود.



فراری 250 جی تی کالیفرنیا – روز تعطیل فریس بولر


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

روز تعلیل فریس بولر یا به زبان تعطیل Ferris Bueller's Day Off که در سال 1986 میلادی اکران شد، یک کمدی امریکایی است که در طی داستان آن شاهد یک فراری کلاسیک بسیار ارزشمند هستیم. این فراری که تحت عنوان 250 GT کالیفرنیا شناخته می‌شود این روزها بیش از 10 میلیون دلار قیمت پیدا کرده است.



پونتیاک ترنس ام – اسموکی و بندیت


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

در اواخر دهه 70 میلادی این فیلم اکشن-کمدی امریکایی با صحنه‌های هیجان انگیز بسیار زیادش توانست محبوبیت زیادی را از آن خود کند. در این فیلم یک دستگاه پونتیاک ترنس ام 1977 مشکی رنگ تی تاپ حضور دارد که قرار است یک کامیون حمل قاچاق را تا مقصد اسکورت کند. به همین خاطر بسیاری از صحنه‌های اکشن تعقیب و گریز آن بر اساس این خودرو صورت می‌پذیرد.



داج چلنجر – نقطه گریز


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

اگر از جمله افراد علاقمند به امریکای دهه هفتاد میلادی و خصوصا خودروهای عضلانی آن دوران هستید، اکیدا پیشنهاد می‌کنیم که فیلم Vanishing Point که در بین ایرانی‌ها به «نقطه گریز» مشهور است را تماشا کنید. در این فیلم شخصیت اصلی داستان یعنی Kwalski با یک داج چلنجر 1970 سفید رنگ از ایالت کلورادو تا سان فرانسیسکو رانندگی می‌کند و در طی مسیر با مشکلاتی رو به رو می‌شود.



آستین مینی کوپر اس – شغل ایتالیایی


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

این فیلم با همین عنوان یک بار در سال 1969 و یک بار در سال 2003 تولید و اکران شد که اتفاقا در هر دوی آن‌ها، محصولات برند «مینی» حضوری طلایی داشتند! اما فیلمی که در سال 1969 با این عنوان بر روی پرده سینما قرار گرفت با هنرنمایی یک لامبورگینی میورا در جاده‌های کوهستانی شروع شده و داستان اصلی فیلم با حضور پر رنگ سه دستگاه آستین مینی کوپر اس در سه رنگ قرمز، سفید و آبی شکل می‌گیرد. در طی فیلم برداری این اثر، از 33 دستگاه مینی استفاده شده که بسیاری از آن‌ه به طور جدی آسیب دیدند!



پلیموت فیوری – کریستین


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

کریستین (Christine) یک فیلم از ژانر وحشت است که در سال 1983 اکران شد و داستانی بر پایه یک خودروی غیر عادی را روایت می‌کند. این خودرو یک پلیموت Fury مدل 1958 است که توسط یک نوجوان خریداری می‌شود و این خودروی عجیب به تدریج بر روی مالکش تاثیرات عجیبی می‌گذارد!



پاراگون پنتر – چیتی چیتی بنگ بنگ


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

برای بسیاری از افرادی که از قدیم با دنیای سینما آشنایی دارند این فیلم فانتزی که بر اساس یک رمان نوشته شده، یک نوستالژی به یاد ماندنی است. در واقع داستان این فیلم بر اساس یک خودروی مسابقه‌ای قدیمی است که یک مخترع آن را برای تفریح فرزندان بازسازی می‌کند و این مقدمه‌ای برای یک سفر ماجراجویانه می‌شود! خودروی مورد استفاده در این فیلم محصولی از کمپانی امریکایی پاراگون است که سال‎ها پیش ورشکسته شد.



ای ام سی پیسر – دنیای وِین


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

این فیلم کمدی بسیار محبوب که در سال 1992 بر روی پرده سینما قرار گرفت داستانی از دو نوجوان را روایت می‌کند که در زیرزمین خانه «وِین» مشغول ساخت یک برنامه تلویزیونی کابلی هستند تا افکار و عقاید خود را در مورد موسیقی با دیگران به اشتراک بگذارند. در این فیلم، وِین یک دستگاه AMC Pacer آبی رنگ با استیکر شعله آتش در گوشه درب‌ها دارد که این خودرو سال‌ها بعد در یک حراجی (دنیای واقعی!) با قیمتی در حدود 40 هزار دلار به فروش رسید.



فراری 308 جی تی اس – مگنوم پی‌آی


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

این سریال تلویزیونی امریکایی ژانر اکشن جنایی که از سال 1980 تا 1988 میلادی در 158 اپیزود پخش شد، داستانی از یک کارآگاه خصوصی اهل هاوایی را روایت می‌کند. در این سریال توماس مگنوم (شخصیت اصلی داستان) مالک یک دستگاه فراری 308 GTS قرمز رنگ است.



پونتیاک ترنس ام – راننده


 خودرو هایی که ستاره ی سینمایی شدندا

فیلم راننده (The driver) که در سال 1978 اکران شد نه تنها یک فیلم کلاسیک اکشن بسیار خوب و جذاب است بلکه برای علاقمندان به خودرو هم صحنه‌هایی بسیار دیدنی و عالی دارد. گل سرسبد خودروهای این فیلم یک دستگاه پانتیاک ترنس ام 1976 نقره‌ای رنگ است که در بسیاری از صحنه‌های تعقیب و گریز این فیلم حضور دارد.





نظرات

  • اشکان اشکان (9 خرداد 1397 ساعت 20:40)

    مینی ماینر مستر بین چی پس