1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. از رونمایی محصولات فولکس واگن در ایران چه خبر؟

از رونمایی محصولات فولکس واگن در ایران چه خبر؟

9 مرداد 1396
  • 0

نامش یادآور قورباغه است! به هر که بگویید فولکس قبل از آنکه به فکر آرم و مدل‌های این برند باشد سریع به شما می‌گوید همان قورباغه خودمان. خودروی بیتل برای کسی غریبه نیست، اما در این میان مدل کاروان یا همان مینی‌ون این برند آلمانی هم ناشناخته نیست.

رونمایی دو محصول فولکس‌واگن در ایران به کجا رسید؟

در حقیقت سابقه تاریخی فولکس واگن در ایران به دهه 50 میلادی و عرضه مدل بیتل باز می‌گردد که در ادامه با مدل‌های گلف و پاسات در دهه 60 و مدل محبوب گل در اوایل دهه 80 شمسی دنبال شد. حال بنا شده تا پایان شهریور ماه فولکس واگن هم به رقبای فرانسوی و کره‌ای خود افزوده شود. هرچند که نمی‌خواهد داخلی‌سازی خودروهایش را مانند پژو، رنو و سیتروئن در ایران پیاده‌سازی کند، اما خبر آمدنشان باعث خوشحالی خریداران خودرو به‌خصوص از جنس ژرمن‌ها شده است. این برند تا حدود 17‌ سال پیش در ایران بود، ولی این بازار را سودده ندید و از سویی به خاطر فشارهای آمریکا ترجیح داد دیگر در این کشور آسیایی نماند. اما حضور دوباره فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها باعث شد این برند هم برای برگشت به ایران به دنبال شریک بگردد. حال قرار است با شریک ایرانی خود دو مدل را وارد کند. هرچند این مدل‌ها نهایی نشده است، اما شنیده‌ها از حضور دو خودروی تیگوان و پاسات خبر می‌دهد.

قرار بود فولکس واگن همکاری خود را سال گذشته با ایران شروع کند، اما به خاطر اینکه نتوانسته بود نظر مثبت آمریکا را جلب کند مذاکرات خود را به پایان نرساند. بدین جهت نامه‌های عذرخواهی را این مجموعه به ایران فرستادند و در آن عنوان کرده بودند ما برای حضور در ایران مشتاق هستیم، ولی تا وقتی نتوانیم تأیید آمریکا را بگیریم مجبور به عقب انداختن قراردادهای بین طرفین هستیم. نامه‌های دیگر این برند آلمانی هم گویای اشتیاقش برای حضور در ایران است.

حال که آمریکا مهر تأییدی بر همکاری فولکس واگن با ایران زده است، لذا تا یک ماه دیگر این خودروساز آلمانی وارد ایران می‌شود و می‌خواهد با 3 درصد داخلی‌سازی، خودروهای خود را در ایران تولید کند؛ البته این 3درصد به معنای واردات و مونتاژ در ایران است.

چندی پیش محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، زیر بار داخلی‌سازی 3درصد نرفت و گفت: این عدد مورد تأیید ما نیست و آن چیزی که ما شنیدیم 20 درصد است. البته باید این را هم بگویم که اگر فولگس واگن بخواهد با 3 درصد داخلی‌سازی شروع کند مورد تأیید ما نیست و این موضوع به منزله تولید مشترک نیست.

رونمایی دو محصول فولکس‌واگن در ایران به کجا رسید؟

خودروی اول که قرار است به ایران بیاید پاسات است. اگر بخواهیم مدل پاسات را به صورت کلی معرفی کنیم، باید عنوان کرد که این خودرو در کلاس D یا همان سدان سایز بزرگ خانوادگی قرار دارد و در بازار آمریکا در نسخه 1.8 لیتری ۴ سیلندر با قیمت ۲۳ هزار دلار آغاز و در مدل V6 به قیمت ۳۴ هزار دلاری نیز می رسد. این خودرو به احتمال زیاد با همان موتور 1.8 لیتری توربو ۴ سیلندر به قدرت ۱۷۰‌ اسب بخار و دو مدل جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تک و دوکلاچه در ایران عرضه می‌شود.

تیگوان نیز یکی از پرطرفدارترین کراس اوورهای سایز متوسط در بازار جهانی است و در بازه قیمتی ۲۳ تا ۳۷ هزار دلار در آمریکا عرضه می‌شود. موتور احتمالی این خودرو می‌تواند موتور جدید ۲ لیتری توربو با ۱۸۰ اسب بخار و دو جعبه دنده ۸‌ سرعته در آخرین نسخه آن یا جعبه دنده ۷‌ سرعته دوال کلاچ باشد که با توانایی شتاب‌گیری صفرتا صد در 8.5 ثانیه می‌تواند در نقش یکی از سریع‌ترین کراس اوورهای سایز متوسط بازار ظاهر شود .با توجه به قیمت ارزی این خودرو و مقایسه با رقبا بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت نهایی مدل عرضه شده در ایران کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان باشد.

حدود یک ماه پیش بود که مهرزاد فردوس مدیرعامل گروه صنعتی ماموت در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن از رونمایی محصولات فولکس در تاریخ 16مردادماه خبر داد، ولی با توجه به اینکه هیچگونه تحرک خاصی از شرکت مربوطه مشاهده نمیشود، رونمایی این محصولات در تاریخ اعلام شده کمی بعید به نظر میرسد.



نظرات