1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. بررسی سوناتای 2015

بررسی سوناتای 2015

3 آبان 1393
  • 12

سرانجام نسل جدید یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار رونمایی شد. تغییر طراحی سوناتا از YF فعلی به سبکی محافظه‌کارانه‌تر و مردانه‌تر می‌تواند یک حرکت بزرگ با ریسک بالا تلقی شود.

با توجه به اینکه طراحی نسل فعلی سوناتا بسیار نوآورانه و ساختارشکنانه و در عین حال جوانپسند بود، طراحی نسل جدید جنسیس و در پی آن سوناتای جدید با جلو پنجره شش ضلعی، درب کاپوت دراز و سقف گنبدی‌شکل، جلوپنجره‌ای قدرتمند یافته است. این استحکام از درون، هم قابل بحث است زیرا از فولاد مقاوم‌تری در ساختار پلت‌فرم استفاده شده تا 51 درصد قوی‌تر باشد. این در حالی است که سوناتای قبلی تنها 21 درصد از این ساختار را دارا بود. هیوندای تاکید دارد این خودرو برای نهایت ارتباط با انسان طراحی شده و اصول ارگونومی به صورت کامل در آن رعایت شده به همین علت برای ارگونومی فضای داخلی عبارت Human Maehine Interface به معنای رابط ماشین انسان را برای آن به کار برده ضمن آنکه همزمان برای این خودرو از به روزترین امکانات نیز استفاده کرده است.

سوناتای جدید کابینی شبیه اپتیما دارد!

سوناتای 2015 ظاهری کلاسیک‌تر و با وقارتر نسبت به مدل‌های 2011 تا 2014 دارد. این طراحی جدید مدیون به کارگیری زبان طراحی Fluidic Sculpture است که در طراحی جنسیس 2015 از آن نیز استفاده شده است. در نمای ظاهری خودرو هیوندای از جلو پنجره مشبک شش ضلعی استفاده کرده که در کنار آن دو جفت چراغ تمام LED مجهز به چراغ‌های روز قرار گرفته‌اند که نسبت به نسل قبلی خود چهره‌ای خشن‌تر و جذاب‌تر دارد. همچنین چراغ‌های عقب این خودرو دستخوش تغییراتی نسبت به نسل قبلی خود شده است.

ابعاد هیوندای سوناتا 2015 نسبت به مدل پیشین خود افزایش 35 میلی‌متری طول و 30 میلی‌متری عرض را تجربه کرده است که در مجموع طول این خودرو 4855 میلی‌متر، عرض آن به 1865 میلی‌متر و ارتفاع آن هم به 1475 میلی‌متر رسیده است که با فاصله بین دو محور 2805 میلی‌متری، سواری راحت‌تر و بهتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است البته بخش اعظمی از این راحتی را باید مدیون سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون و چند اتصالی بود. طراحی داخل کابین مدل جدید کمی رسمی‌تر نسبت به مدل پیشین شده است. کلیدهای کنترلی داشبورد در مدل جدید در دسته‌های افقی و با کمی زاویه نسبت به راننده طراحی شده‌اند. طراحی کنسول و داشبورد تا حدودی شبیه مدل اپتیمای شرکت کیا شده است. در این سبک طراحی، همانند کاکپیت هواپیما تمرکز روی راننده است.

عملکرد بهتر موتور سوناتای جدید

  سوناتای جدید-نمای موتور

 نمای موتور سوناتای جدید

تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشرانه سوناتا نسبت به مدل‌های قبلی صورت گرفته اما هیوندا ادعا می‌کند که این مدل عملکرد بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتای 2015 موتوری 2.4 لیتری، چهار سیلندری با 185 اسب‌بخار نیرو دارد و مدل T2 این خودرو با موتور توربو شارژ و توربین کوچک‌تر 245 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. در هر دو حالت خودرو مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخ‌های جلو است. در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی بر روی کم کردن صدای داخل کابین داشته‌اند. طبق اظهارات مدیران هیوندای، مواد عایق بیشتری در قسمت فایروال، زیر درپوش موتور و زیر کف ماشین قرار داده‌ شده تا حتی الامکان از صدای داخل کابین کم کند.

سوناتای 2015 امکاناتی در حد جنسیس جدید دارد

   سوناتای جدید

  سوناتای جدید

بسیاری از تکنولوژی‌های جدید موجود جنسیس جدید بر روی سوناتای 2015 نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو، هشدار خروج از لاین، کروزکنترل فعال، هشدار وجود خودرو در نقاط کور به راننده بر روی آینه‌های جانبی از جمله آنهاست.

سوناتای جدید هفت ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته است که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدل‌های اخیر موفق شده نشان پنج ستاره را از موسسه IIHS کسب کند. قابلیت جدیدی که به مدل جدید اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو می‌باشد. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو را همراه داشته باشید و برای سه ثانیه در پشت خودرو کنار درب قرار بگیرید، صندوق عقب به صورت خودکار باز می‌شود. در حال حاضر تعداد محدودی از این مدل وارد کشور شده است و قیمت آن در بازار داخلی بین 155 تا 170 میلیون تومان است.



نظرات

  • آریوبر آریوبر (4 آبان 1393 ساعت 15:36)

    دوستان بنده منظورم این بود که نسبت به چینی ها و خودمون کره خیلی پیشرفت کرده و اینکه انقدر سریع به این جایگاه رسیدن خودش ستودنیه باز باید بگم که شاسی ماشین های کره ای رو لوتوس میزنه و موتورشون رو جنرال موتورز پس خیلی نباید سخت گرفت اگر دقت کنید آلمان خیلی وقت قبل از کره تو این صنعت بوده پس نباید خیلی سخت گرفت به کره ای ها ! هر برند طرفدار خودش رو داره پس بیاید همه جانبه حرف بزنیم

  • میلادحسنی میلادحسنی (4 آبان 1393 ساعت 14:46)

    2014 خوشگلتر بود

  • مصطفی اعلمی مصطفی اعلمی (4 آبان 1393 ساعت 13:57)

    خیلی طراحی خوبی داره ولی من تو این رنج قیمت نیسان تیانا رو بیشتر ترجیح میدم.
    درسته سطح امکاناتش از این پایینتره اما یه ژاپنی اصیل و با کیفیته.

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (3 آبان 1393 ساعت 21:53)

    مشکل فقط کیفیته.اگه برای کیفیت ارزشی قائل نیستید بهترین ماشینه.چون طراحی دلربایی داره و بس.....

  • محمدماجد محمدماجد (3 آبان 1393 ساعت 21:27)

    داشبوردش اورپایی شده


    از لحاظ اسپرت شدن مدل قبلی اسپرت تر بود از نظر من
    ولی این شاهکار

  • یوونتوس یوونتوس (3 آبان 1393 ساعت 20:45)

    اون ماشین قرمزه سوناتای 2014 هستا!

  • حسین معمار حسین معمار (3 آبان 1393 ساعت 19:01)

    به نظر من آکورد فول از این بهتره.این کره ای ها هم شدن مثل مار خوش خط و خال!!!!

  • بهشی بهشی (3 آبان 1393 ساعت 17:40)

    ماشین جالب وخوبی هستش
    سرعت پیشرفت کره ایها خیلی بالا رفته

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 آبان 1393 ساعت 17:31)

    هیوندای فاصله بین دو محور 2805 میلی‌متری را برای سوناتای 2015 درنظر گرفته. و این عالیه.

  • آریوبر آریوبر (3 آبان 1393 ساعت 16:33)

    طراحی بسیار زیبایی هست و کم لطفی هست اگر بگیم در قسمت طراحی مشکلی دارهو همینطور امکانات هندلینگش مناسب هست اگه سوار شده باشید ولی به پای رقبای ژاپنی خودش نمیرسه ولی تو ایران کی به هندلینگ توجه میکنه فقط طراحی و امکانات رو میبینن و همین عامل باعث شده فروشش بره بالا البته باید این طرز فکر مسخره رو هم دیگه از ذهنمون پاک کنیم که ماشینای کره ای کیفیت ندارن چونکه اینجور که دیدیم واقعا دارن به یه رقیب جدی برای شرکت های بزرگی مثل بنز و بی ام و میشن !

    صالح انصاری صالح انصاری (3 آبان 1393 ساعت 22:30)


    من هم همیشه همین حرف شما رو میزنم ولی کو گوش شنوا

    ماشین فقط المانی ماشین فقط المانی (3 آبان 1393 ساعت 23:09)

    تا حدودی با نظرتون موافقم اما قسمت اخرش کاملا مغلطه بود که گفتین که رقیب شرکت بنز و بی ام و میشن و اینم فقط بخاطر اینه که اینو دو شرکت و شرکتهای مشابه صاحب نام تو ایران یا حضور ندارن یا بسیار کمرنگ و کمیاب و کمتر کسی تجربه نشستن پشت فرمون اینگونه ماشینها رو داره وگرنه اینطور نمیگفتین !! .... واقعیت اینه که شرکتهای کره ای هنوز حتی نتونستن یک رقیب جدی برای همسایشون ژاپنی ها باشن و طراحاشون المانی و مدیران قسمتهای حساس شرکتشون هم اروپایی تبار ها به عهده دارن به همین دلیل از لحاظ طراحی پیشرفت کردن ولی نتونستن اصالتی بدست بیارن چونکه ماشیناشون شبیه ماشینای المانی شدن بدلیل طراحاشون و هیچ سبکی خاصی برا خودشون ندارن !!! از لحاظ قابلیتهای دینامیکی و هندلینگ هم هنوز کاملا مبتدی هستن و هنوز راه خیلی درازی درپیش دارن و برای این مورد هم هنوز کاری نکردن و هنوز دارن درجا میزنن حالا برای این مورد کیو میخان استخدام کنن خدا میدونه !! همین شاخترین ماشین هیوندای که جنسیس باشه یادمه تو همین سایت یکی از دوستان که این ماشین رو داشت گفته بود که سر یه سال کمکاش پوکید و مجبور شد عوضشون کنه حالا وای بحال بقیشون