1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مدیر عامل اشکودا در پاریس خبر از ورود محصولاتش به بازار ایران داد

مدیر عامل اشکودا در پاریس خبر از ورود محصولاتش به بازار ایران داد

20 مهر 1395
  • 1

آقای برنهارد مایر، مدیرعامل اشکودا، در نمایشگاه پاریس بیشتر از همه سرگرم معرفی اولین شاسی‌بلند کمپانی‌اش بود که کودیاک نام دارد. آقای مایر در حاشیه رونمایی این خودرو در نمایشگاه پاریس خبرهای جالبی هم داشت.

آنطور که اتوموتیو نیوز نوشته، اشکودا ممکن است بعد از 50 سال دوباره به بازار ایالات متحده برگردد، ولی تا قطعی‌شدن این موضوع هنوز زمان زیادی باقی مانده. اما این خبر جالب آقای مایر نبود! آقای مایر رسما به رسانه‌ها اعلام کرد که در سال 2017 برای نخستین‌بار اشکودا به دو بازار جدید راه پیدا می‌کند: یکی کره‌جنوبی و دیگری ایران؛ بله! ایران.

مثل داچیا برای رنو؛ اشکودا هم برای فولکس‌واگن!

اشکودا بیش از 120 سال قدمت دارد و به همین دلیل باید آن‌را یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروساز جهان دانست. اشکودا در 1991 با فروش 30% سهامش به فولکس‌واگن عملا زیرمجموعه غول خودروسازی اروپا شد. سال 1995 نیز VW سهامش را در این شرکت به 70% رساند و نهایتا در 2000 میلادی تمام سهامش را گرفت. از آن زمان به بعد، تمام خودروهای اشکودا با پلتفرم فولکس‌واگن ساخته شدند. از این لحاظ رابطه اشکودا با فولکس‌واگن را می‌توان به رابطه داچیا با رنو شباهت داد، ولی با یک تفاوت بسیار بزرگ: محصولات داچیا ارزان‌تر از رنو هستند، ولی محصولات اشکودا از فولکس‌واگن معمولا گران‌ترند! به عبارت دیگر، خودروهای اشکودا اندکی لوکس‌تر، گران‌تر و جادارتر از فولکس‌واگن هستند و عمدتا هم مشخصات فنی بهتری دارند.

 اشکودا هم به ایران می آید

اینکه چرا نام اشکودا را، در مقایسه با سایر برندهای اروپایی، بسیار کم شنیده‌ایم دو دلیل دارد؛ اول اینکه اصالت آن به جمهوری چک برمی‌گردد! دوم اینکه اشکودا مدت‌ها تنها در بازار اروپای شرقی فروخته می‌شد و حتی امروزه سه کشور چین، هند و روسیه تنها بازارهای غیراروپایی این برند هستند که اشکودا تمرکز اصلی‌اش را روی آن‌ها گذاشته است؛ به‌خصوص بازار چین که از سال 2011 به بعد، با عبور از آلمان، بزرگ‌ترین بازار اشکودا در جهان شد.

اشکودا حالا به فکر جهانی‌شدن است؛ البته نه از همین حالا! سال 2010 بود که مدیرعامل سابق این کمپانی برنامه گسترش فروش محصولاتش موسوم به Growth Strategy را طرح کرد. نتیجه اول این برنامه رسیدن به فروش سالانه 1.5 میلیون دستگاه است که باید تا 2018 محقق شود و قاعدتا به همین دلیل است که حالا به‌دنبال بازارهای تازه‌ای مثل ایران و کره‌جنوبی می‌گردد. اشکودا برای هرچه سریع‌ترین رسیدن به هدف 2018 خود احتمالا لجبازی 50 ساله‌اش را هم کنار می‌گذارد و دوباره به بازار آمریکا می‌رود. در پایان سال 2015 اشکودا بیش از 1 میلیون دستگاه از محصولاتش را در 102 کشور جهان فروخت.

هفت‌تایی اشکودا برای ایران

طبق گفته‌های آقای مایر، اشکودا ابتدا محصولاتش را به بازار ایران صادر می‌کند تا هم کشش بازار ایران را بسنجد و هم اینکه شریکی برای خودش پیدا کند؛ شاید یکی از موضوعات بحث در مذاکرات چندماه پیش فولکس‌واگن با خودروسازان ایرانی نیز عرضه اشکودا در ایران بوده است. اما اشکودا با اضافه‌شدن شاسی‌بلند جدیدش، که به‌تازگی در پاریس رونمایی شد، حالا 7 محصول مختلف دارد که حداکثر حجم انجین آن‌ها بیشتر از 2.0 لیتر نیست و از این‌رو هیچکدام از محصولات آن مانعی برای ورود به بازار ایران ندارد.

 اشکودا هم به ایران می آید

Citigo

: کوچکترین محصول اشکودا، سیتی‌گو نام دارد که در کلاس مینی‌کارهاست و هم بصورت 3در و هم بصورت 5در فروخته می‌شود. پیشرانه سیتی‌گو انجین 1.0 لیتری 3 سیلندری است که با دو قدرت 60 اسبی و 73 اسبی بدست مشتریان می‌رسد. مصرف ترکیبی این خودرو 4.1 لیتر و حداکثر سرعتش حدود 170 کیلومتر برساعت است. سیتی‌گو در صورت ورود به ایران باید با کیا پیکانتو و هیوندای i20 رقابت کند.

 اشکودا هم به ایران می آید

Fabia :

دومین هاچ‌بک اشکودا ، فابیاست. فابیا نیز همان انجین 1.0 لیتری MPI سیتی‌گو را در سینه دارد ولی علاوه‌بر آن با انجین 1.2 لیتری توربوی TSI هم قابل سفارش است که با دو قدرت 90 و 108 اسب‌بخار عرضه می‌شود. انجین توربوی فابیا که سه گیربکس 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی و 7 سرعته اتومات دارد، دارای مصرف ترکیبی 4.7 لیتر است. فابیا همچنین یک نسخه استیشن با نام Fabia Combi دارد. اشکودا فابیا در صورت ورود به بازار ایران باید با کیا ریو هاچ‌بک، تویوتا یاریس هاچ‌بک و مهم‌تر از همه با هیوندای i30 رقابت کند.

 اشکودا هم به ایران می آید

Yeti :

تنها ون اشکودا، یتی نام دارد که انجین بنزینی آن یا 1.2 لیتری توربو یا 1.4 لیتری توربوست که فقط نسخه 1.4 آن بصورت سفارشی با دو دیفرانسیل عرضه می‌شود. از آنجایی که هیچ ونی در ایران شانس موفقیت ندارد پس در صورت آمدن یتی به ایران باید در کنار کیا سول منتظر بی‌میلی مشتریان ایرانی برای خریدنش باشد!

 اشکودا هم به ایران می آید

Rapid :

رپید نام ارزان‌ترین سدان اشکوداست. برای این خودرو نیز دو انجین بنزینی قابل سفارش است؛ یکی همان 1.2 لیتری توربوی TSI با مصرف سوخت 4.6 لیتر و دیگری 1.4 لیتری توربوی TSI با قدرت 123 اسب‌بخار و مصرف 4.7 لیتر. انجین 1.4 لیتری رپید تنها با گیربکس 7 سرعته اتومات بدست مشتریان می‌رسد. نسخه استیشن رپید Rapid Spaceback نام دارد. اشکودا رپید در صورت ورود به ایران باید با MG GT و کیا ریو صندوقدار رقابت کند.

 اشکودا هم به ایران می آید

Octavia :

دومین سدان اشکودا، اوکتاویا نام دارد. اوکتاویا بیشترین تنوع انجین‌ها را دارد چراکه هم با 1.0 لیتری TSI، هم با 1.2 لیتری توربوی TSI ، هم با 1.4 لیتری توربوی TSI و هم با 1.8 لیتری توربوی TSI باقدرت 177 اسب ، مصرف 6.4 لیتر و حداکثر سرعت 230 کیلومتر برساعت عرضه می‌شود. از میان این چهار انجین تنها نسخه 1.8 لیتری آن سیستم چهارچرخ محرک سفارشی دارد. اوکتاویا در صورت ورود به ایران باید با مزدا3، کیا سراتو، تویوتا کرولا و هیوندای النترا رقابت کند.

 اشکودا هم به ایران می آید

Superb :

سوپرب نام لوکس‌ترین سدان اشکوداست. انجین‌های 1.4 و 1.8 لیتری توربوی TSI سوپرب با اوکتاویا یکسان است. البته اشکودا یک انجین 2.0 لیتری توربو نیز مختص سوپرب ساخته که نسخه تک دیفرانسیل آن 217 اسب با مصرف 6.2 لیتر و نسخه دو دیفرانسیلش 276 اسب با مصرف 7.1 لیتر دارد. حداکثر سرعت این خودرو به حدود 250 کیلومتر برساعت می‌رسد. مدل‌های استیشن سوپرب با نام Superb Combi فروخته می‌شود. اشکودا سوپرب در صورت ورود به ایران باید با MG6 ، رنو فلوئنس ، تویوتا کمری، رنو تلیسمان، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا رقابت کند.

 اشکودا هم به ایران می آید

Kodiaq :

اصل ماجرا اینجاست! کودیاک ،که برای نخستین‌بار هفته گذشته در پاریس رونمایی شد، هم نخستین شاسی‌بلند اشکوداست و هم نخستین خودروی این برند است که 7 صندلی دارد. انجین بنزینی کودیاک تنها 1.4 لیتری توربوی و 2.0 لیتری توربوست. حداکثر سرعت این خودرو 190 تا 206 کیلومتر برساعت است. کودیاک در صورت ورود به بازار ایران باید با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو رقابت کند.

منبع:کالایاب خودرو



نظرات

  • فرهاد فرهاد (21 مهر 1395 ساعت 21:56)

    عالییییییییییییییییییییییی منتظراشکوداهستیم