1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ساندرو، رقیبی برای پژو 206

ساندرو، رقیبی برای پژو 206

16 مهر 1393
  • 10

بازار خودروهای جمع و جور و ارزان قیمت شهری یکی از پررونق‌ترین بازارهای جهان بوده و مشتریان این‌گونه خودروها همه ساله از سر و کول هم بالا می‌روند. در سال‌های نه چندان دور پژو ۲۰۶ یکی از خودروهای جمع و جور و ارزان قیمت موفقی بوده که فروشی نزدیک به ۷ میلیون دستگاه را تجربه کرده و این در حالی است که تولید آن هم‌اکنون در کشورمان ادامه دارد. خودرویی که می‌خواهیم این هفته در مورد آن صحبت کنیم فروش بالایی ندارد! اما در کلاس هاچ‌بک‌های شهری قرار دارد و رقیبی برای پژو ۲۰۶ محسوب می‌شود.

ساندرو در ایران

خیلی وقت است که خبر ورود نمونه هاچ‌بک تندر۹۰ یا همان ساندرو به بازار ایران توسط سایپا در میان است و بالاخره این خودرو در تیرماه امسال در کمپانی سایپا به صورت محدود تولید شد. ساندرو در ایران با رقیب سرسختی رو به روست. پژو ۲۰۶ خودرویی است که ساندرو باید با آن رقابت کند. قیمت این خودرو در حال حاضر در خارج از کشور معادل ۳۴ میلیون تومان بوده و اگر به بازار ایران بیاید قیمتش بیشتر از این حرف‌ها خواهد بود. اما از نظر پیشرانه نمونه ۱٫۶ لیتری آن ۱۰۵ اسب‌بخار تولید می‌کند که پنج اسب بخار کمتر از قدرت تولیدی ۲۰۶ (با پیشرانه ۱٫۶ لیتری) است. از نظر گشتاور ساندرو با تولید ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور یک نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از ۲۰۶ تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر سرعت ساندرو به ۱۱٫۹ ثانیه می‌رسد که ۱٫۸ ثانیه کندتر از ۲۰۶ است. همچنین حداکثر سرعت ۲۰۶‌، ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت بوده که ۱۳ کیلومتر بر ساعت از ساندرو بیشتر است. علاوه بر این‌ها ۲۰۶ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به مصرف سوخت ۸٫۳ لیتری ساندرو شرایط بهتری دارد. بنابراین ۲۰۶ از نظر فنی از ساندرو بهتر بوده و ظاهری معقول‌تر نسبت به آن دارد. اما مهم‌تر از همه این‌ها ایمنی خودرو است که ۲۰۶ توانسته با کسب چهار ستاره ایمنی از موسسه ایمنی EuroNCOP ایمن‌تر از ساندرویی باشد که فقط ۳ ستاره ایمنی از موسسه نام برده دریافت کرده است. تنها روزنه امیدی که ساندرو می‌تواند به آن تکیه کند درخشش برادر بزرگ‌ترش لوگان در ایران است. در تیرماه امسال تنها شش دستگاه از این هاچ‌بک تولید شده و حالا حالاها زمان می‌برد تا در بازار جا بیفتد. به همین دلیل نگاه کوتاهی خواهیم داشت به مدل Spetway این خودرو که با پیشرانه دیزلی خود در کمپانی زیرمجموعه رنو در کشور رومانی یعنی داچیا تولید می‌شود.

ظاهر و کابین

ساندرو به مدل هاچ‌بک لوگان معروف بوده و بر روی پلت‌فرم آن تولید می‌شود. این هاچ‌بک با ارتفاع ۱٫۵۴ متری که دارد ۰٫۰۱ متر هم از لوگان بلندتر است. تصورش را بکنید خودرویی بلندتر از تندر۹۰! این یکی از ایرادات ظاهری ساندرو بوده اما این بار از دست ما قِسِر در رفته، چون مدلی که ما مورد بررسی قرار داده‌ایم از نوع Spetway بوده و مدل تقریباً کراس‌اوور ساندرو محسوب می‌شد. پس قد بلندش چندان به چشم نمی‌آید. از نظر طراحی بهتر از تندر۹۰ بوده و زیباتر از آن است. اما این دلیل نمی‌شود که ساندرو را خودروی زیبایی خطاب کنیم! نسل جدید ساندرو و لوگان از سال ۲۰۱۳ جایگزین نسل مورد نظر شده که با ظاهری جدید و بهتر از قبل تولید می‌شوند. البته طراحی ظاهری نسل جدید هر دو خودرو اکنون کامل شبیه هم هست.

پیشرانه

ساندرو با چهار نوع پیشرانه بنزین‌سوز، دیزلی، گازسوز و اتانول‌سوز تولید می‌شود که تنوع خوبی را هنگام خرید در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. پیشرانه‌های بنزین‌سوز آن همگی چهار سیلندر بوده و چهار نوع هستند که عبارتند از: ۱٫۲ لیتری ۱۶ سوپاپ ۷۵ اسب‌بخاری، ۱٫۴ لیتری ۷۵ اسب‌بخاری، ۱٫۶ لیتری ۹۰ اسب‌بخاری و ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ اسب‌بخاری. پیشرانه‌ای که در دل داچیای مورد نظر قرار دارد جز هیچ کدام از پیشرانه‌های نام برده نبوده بلکه یک پیشرانه چهار سیلندر دیزلی است. این پیشرانه که اندازه یک نوشابه خانواده ۱٫۵ لیتری حجم دارد با سوخت گازوئیل کار کرده و توانایی تولید ۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.



نظرات

  • میلادحسنی میلادحسنی (20 مهر 1393 ساعت 08:04)

    206 ماشین خوبیه ولی نه اونی که ساخت ایران هستش

  • دیستور دیستور (17 مهر 1393 ساعت 21:55)

    رقیب 206 ال 90 هست که هم جادارتره و هم نرم تر این ساندویچ هم حرفی برا گفتن نداره

  • امین اسکای امین اسکای (16 مهر 1393 ساعت 22:56)

    که خوشحال شدم که 206 تیپ 5خریدم والا از خیلی از ماشینها بهتره.....سالار

  • جوانلو جوانلو (16 مهر 1393 ساعت 21:15)

    رقیب 206 نیست، 206 اسپرت تره و جوون پسند تر، این پیرمردیه.

  • یوونتوس یوونتوس (16 مهر 1393 ساعت 20:51)

    فقط ظاهرش از 206 جدید تره وگرنه فکر نکنم برتری خاصی داشته باشه. البته شاید کیفیت ساختش از 206 بهتر باشه. باید بیاد ببینیم.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (16 مهر 1393 ساعت 18:02)

    اینجا ایرانه... حتی مرسدس هم نمیتونه با 206 که چه عرض کنم ، با پراید رقابت کنه .....

    کامیارکامارو کامیارکامارو (17 مهر 1393 ساعت 11:14)

    خب معلومه نمیتونه. قیمت پراید کجا قیمت مرسدس کجا!!!!!!!!!!!!!!! این اصلا رقابت نیست. رقابت باید در یک کلاس و قیمت باشه

  • کامیارکامارو کامیارکامارو (16 مهر 1393 ساعت 13:40)

    " این پیشرانه که اندازه یک نوشابه خانواده ۱٫۵ لیتری حجم دارد "
    یعنی کلا ابروی پیشرانه های 1.5لیتری رو نابود کردی!!!!!

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 مهر 1393 ساعت 22:50)

    دوست من دقت داشته باشید که رقابت بین ساندرو و پژو 206 هست و اینکه اسم مرسدس و پراید را آورده بودم بعناون یک مثال خوب بود.

    رضوان علی رضوان علی (25 مهر 1393 ساعت 17:50)

    ابروی پیشرانه های 1.5لیتری رو نابود کردی.بطری نوشابه چی شده کجا رفته چیت شده؟ کمک میخوای بیام کمکت.