1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. انتقادی بر پیش‌ فروش اولین خودرو پسابرجامی پژو 2008

انتقادی بر پیش‌ فروش اولین خودرو پسابرجامی پژو 2008

3 تیر 1396
  • 5

ثبت‌نام برای خرید پژو 2008 در حالی از فردا آغاز می‌شود که طبق برنامه ایران خودرو، قرار است 16 هزار دستگاه از این محصول پیش‌فروش شود. با توجه به اینکه ایران خودرو قصد دارد 2008‌های ثبت‌نامی را در یک بازه زمانی 12 ماهه (از ابتدای شهریور 96 تا انتهای مرداد 97) تحویل دهد، این شرکت باید به طور متوسط در هر ماه حدود یک هزار و 350 دستگاه از این محصول را عرضه کند. همچنین اگر 16 هزار دستگاه موردنظر را با توجه به بازه زمانی 12 ماهه ایران خودرو برای تحویل پژو 2008، بر عدد 365 تقسیم کنیم، این شرکت باید روزی 44 دستگاه از این محصول جدید خود را به دست مشتریان برساند. طبعا ایران خودرو باید برنامه تیراژ خود برای پژوی جدید را نیز بر‌اساس همین آمار بچیند، در غیر این صورت تحویل 2008‌های ثبت‌نامی با تاخیر انجام شده و ممکن است مرداد ماه 97 (آخرین موعد در نظر گرفته شده برای تحویل) را نیز رد کند. این در شرایطی است که طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران خودرو در دو ماه ابتدایی امسال تنها 4 دستگاه پژو 2008 را به تولید رسانده بود.

 انتقادی بر پیش‌ فروش اولین خودرو پسابرجامی پژو 2008

البته ایران خودرویی‌ها در واکنش به این تیراژ اندک تاکید می‌کنند که همزمان با آغاز پیش‌فروش پژو 2008، تیراژ این محصول نیز افزایش خواهد یافت. اما جدا از این مساله، پرسش بزرگ در مورد پیش‌فروش پژو 2008 اینجاست که چرا ایران خودرو قیمت قطعی این محصول را اعلام نکرده است؟

در طرح فروش این شرکت عنوان شده که متقاضیان باید برای ثبت‌نام 2008 مبلغ 60 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه پرداخت کنند، با این حال مابه‌التفاوت قیمت نهایی، پس از صدور دعوتنامه مشخص خواهد شد. این در حالی است که مطابق با اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که اردیبهشت سال گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، عرضه‌کنندگان خودرو مکلف به اعلام قیمت قطعی برای محصولات شان هستند. بر این اساس و مطابق با نص صریح این آیین‌نامه، ایران خودرو نیز باید قیمت پژو 2008 را به مشتریان اعلام کند، با این حال در جدولی که این شرکت ارائه کرده، تنها به مبلغ ودیعه این خودرو اشاره و قیمت قطعی آن مشخص نشده است.

نکته دیگر اینجا است که ایران خودرویی‌ها سود مشارکتی یکسان برای تحویل پژو 2008 در نظر گرفته‌اند، حال آنکه به‌نظر می‌رسد اگر این سود را شناور می‌کردند، حق و حقوق آنهایی که قرار است سال آینده خودرو خود را تحویل بگیرند، بیشتر رعایت می‌شد. به‌نظر می‌رسد پیش‌فروش پژو 2008 نوعی آزمون برای خودروسازان داخلی در فروش محصولات پسابرجامی به‌شمار می‌رود و رد و قبولی در آن، زمینه‌ساز ناکامی‌ها و موفقیت‌های آینده در فروش سایر خودروهایی از این دست است.



نظرات

  • جواد جواد (5 تیر 1396 ساعت 08:16)

    مییشه شکایت کرد ولی برای اونایی که تونستن ثبت نام کنن، اکثر اونا هم دلال هستند و دنبال سود خودشون، پس بنابراین شکایت فایده ای نداره
    در مورد نخریدن هم اگر اپشن دیگه ای وجود داشت میشد ولی واقعا چه اپشن دیگه ای هست وقتی خودرو در انحصار شرکتهای داخلی است. من خودم یکساله منتظراین ماشین بودم، ولی متاسفانه نتونستم خرید اینترنتی انجام بدم و واقعا الان احساس حماقت و مغبون بودن بهم دست داده. حالا میشه شما بگین با 100 میایون چی بخرم؟

  • حامد حامد (4 تیر 1396 ساعت 09:48)

    من نمی دونم ماشین با این ابعاد کوچیک چطور در رده شاسی بلند قرار گرفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    طول و عرضش که از ال نود کوچیکتره و قدش هم فقط 3 سانت از ال نود بزرگتره که اگه ال نود باربند بزنه هم قد میشن
    چرا باید ماشین با این حجم و ابعاد و امکانات این قیمت باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من مطمئنم عرضه این ماشین با این قیمت تو ایران با شکست مواجه میشه و چون تجربه نشون داده ایران خودرو و سایپا هروقت به همچین مشکلی برمی خورن و قیمت اولیه رو بالا میزنن و ماشین فروش نمیره سریع از بازار و تولید و عرضه خارجش می کنند و قیمت رو پایین نمیارن که ضایع نشن و به دلیل توقف تولید و نبود قطعات یدکی قیمت دست دوم هم به شدت پایین میاد و همه خریدارهای اولیه ضرر می کنند
    من این ماشین رو با ساندرو مقایسه کردم قدرت موتور و گشتاوری پژو 2008 نسبت به ساندرو بالاتره ولی در عوض وزنش هم سنگینتره
    امکاناتش هم از ساندرو یه مقدار بیشتره ولی با تمام این تفاسیر نمیشه این همه تفاوت قیمت رو توجیح کرد خیلی خیلی گرونه هرچند خود ساندرو هو با توجه به امکاناتش یه مقدار گرونه ولی در بازار ایران تونست به دلیل سابقه و قیمت تا حدودی متعادلش فروش خوبی بکنه

  • ایران خودرو فریبکاری تو دوست داریم تا ما هستیم غمت نباشه ایران خودرو فریبکاری تو دوست داریم تا ما هستیم غمت نباشه (4 تیر 1396 ساعت 08:27)

    برین بخرین برین هم قیمت اش خوبه هم کیفیت اش عالیه نسبت به پراید خیلی کیفیتش خوبه نسبت به 405 که نگو قیمت اش هم که دیگه بالخره نمیشه که همیشه حرف شما باشه یه بار هم ایران خودرو باید سود ببره اینهمه شما از خودروهای قبلی منتفع شدین حالا اینا یکم سود ببرن چی میشه عوض اش خودروی هاااااا بخرین باز تا چند سال ایرانخودرو رو از ورشکستگی نجات بدین

  • سیدی سیدی (4 تیر 1396 ساعت 01:12)

    دزدی توروز روشن

  • دخو دخو (3 تیر 1396 ساعت 09:20)

    آیا با توجه به این که اقدام ایران خودرو خلاف آیین نامه است آیا می توان از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری و یا هر ارگان قضایی دیگر علیه ایران خودرو اقامه دعوا نمود؟