1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. همه جایگزین های احتمالی 405 در ایران!

همه جایگزین های احتمالی 405 در ایران!

30 مهر 1396
  • 2

با بیشتر شدن زمزمه‌های حذف خودروهای آلاینده و کم کیفیت از جمله پژو 405 و پراید طی یکی دو سال آتی، سوالی که ذهن خریداران خودرو را به خود مشغول کرده، این است که چه محصولاتی قرار است جایگزین این خودروهای نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخیرا مدیرعامل ایران‌خودروی خراسان با تایید این موضوع که مدیران ارشد این شرکت به دنبال حذف 405 هستند، ادعا کرد که مدل جایگزین از کشور ژاپن معرفی و تولید خواهد شد.

معرفی جایگزین احتمالی پژو 405 در ایران

30 سال بی‌خبری

یکی از برندهای مدنظر ایران‌خودرو، نیسان داتسون است. نام داتسون شاید برای عده‌ای ناآشنا و جدید باشد اما قدیمی‌ترهای دنیای خودرو می‌دانند که این شرکت تا اواسط دهه 80 میلادی فعال بود و نیسان آن را از رده خارج کرد. با ابن حال از سال 2013، این برند با هدف فعالیت در بازارهای در حال توسعه احیا شد. داتسون از زمانی که نیسان در سال 1934 مدیریت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال 1986، به خاطر تولید مدل معروف Fairlady، مدل 510 و همچنین کوپه 280ZX شناخته می‌شد.

نیسان در 20 مارچ 2012 اعلام کرد که قصد احیای برند داتسون را دارد. این برند به عنوان یک شرکت سازنده خودروهای ارزان و با هزینه پایین، معرفی و از اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه به عنوان بازارهای احتمالی آن یاد شد. در 15 جولای 2013 نیز، داتسون دوباره به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوایل 2014 فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهای یادشده، داتسون در سال 2015 وارد قزاقستان و در سال 2016 وارد لبنان و بلاروس شد.

مدل موردنظر داتسون برای بازار روسیه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپریل 2014، به یکی از خودروهای محبوب این کشور تبدیل شد. اما در صورت راه‌یابی داتسون به ایران، این برند کدام خودروی خود را برای بازار کشورمان آماده می‌کند؟ داتسون در حال حاضر 4 مدل اصلی دارد که در ادامه، آن‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

داتسون GO

این خودرو در واقع بر اساس اولین مدل تاریخ داتسون که Dat-Go نام داشت و اوایل قرن بیستم عرضه شد، نام‌گذاری شده است. این خودرو که در سال 2014 معرفی شد، در حال حاضر در بازارهای هند، آفریقای جنوبی و اندونزی در دسترس است و نسخه استاندارد آن یک هاچ‌بک 5 در است. این نسخه در 4 سطح تجهیزاتی مختلف عرضه می‌شود که تمام آن‌ها از یک موتور 1.2 لیتری و جعبه‌دنده 5 سرعت بهره می‌برند.

جدیدترین نسخه این مدل GO+ نام دارد که در واقع یک خودروی MPV (خانوادگی)5 در محسوب می‌شود و همانند نسخه استاندارد، در 4 سطح تجهیزاتی متنوع در دسترس است. البته این نسخه نیز از لحاظ فنی، تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور 1.2 لیتری 67 اسب‌بخاری با گشتاور 104 نیوتن‌متر مجهز است. داتسون گفته که هدف آن‌ها کاهش مصرف سوخت بوده و همین موضوع، دلیل قدرت نه چندان بالای پیشرانه این خودرو است.

البته قدرت پایین مدل GO تنها نقطه ضعف آن نیست بلکه خودرو از لحاظ ایمنی، یک افتضاح تمام‌عیار است! این خودرو از موسسه جهانی NCAP امتیاز صفر را دریافت کرد و مدیر این موسسه یعنی ماکس مازلی در نامه‌ای به کارلوس گوسن، مدیر رنونیسان، خواستار این شد که تا زمان بهبود ویژگی‌های ایمنی خودرو، مدل GO از بازارهایی که در آن حضور دارد جمع شود زیرا این خودرو هنگام آزمایش‌های ایمنی، کاملا از بین رفته بود! در حال حاضر تنها کاری که برای ایمنی این خودرو انجام شده، اضافه شدن کیسه‌های هوا برای راننده است.

با این وجود، مدل GO موفق شد در سال 2016، جایزه نه چندان معتبر Value For Money را از موسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند و البته از لحاظ فروش هم می‌توان آن را یک محصول کاملا موفق در بازارهای یادشده دانست.

نسخه عادی Go، پنج هزار و 80 دلار و نسخه + آن، حدود شش هزار دلار در بازار هند قیمت دارد.

داتسون On-Do

نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک و On یک حرف اضافه است که کنار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می‌رساند. این خودرو که در واقع بر اساس مدل روسی لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپریل 2014 در بازار روسیه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را تولید می‌کرد، تولید انبوه آن را از جولای 2014 آغاز کرد.

مدل On-Do یک سدان کوچک 4 در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم کالینا بهره می‌برد و نسبت به مدل گرانتا، کمی بزرگ‌تر است. محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید 87 اسب‌بخار است. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده 5 سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته آپشن جعبه‌دنده 4 سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال 2016 در دسترس بوده است. از تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به صندلی‌های حرارتی در جلو و صفحه LCD لمسی چند‌رسانه‌ای اشاره کرد. این خودرو با نرخ فعلی روبل روسیه به دلار آمریکا، حدود شش هزار دلار قیمت دارد.

داتسون Mi-Do

این خودرو نیز یکی دیگر از مدل‌های مخصوص داتسون برای بازار روسیه است که بر اساس لادا کالینا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ تولید آن را بر عهده دارد. مدل دیفرانسیل‌جلوی mi-Do یک هاچ‌بک 5 در است که به یک موتور 1.6 لیتری مجهز شده است. دو نسخه 82 و 87 اسب‌بخاری از آن موجود است و مانند مدل پیشین مخصوص داتسون برای روسیه، از یک جعبه‌دنده استاندارد 5 سرعت دستی و یک جعبه‌دنده 4 سرعت اتوماتیک بهره می‌برد.

گشتاور این خودرو 140 نیوتن‌متر است و صفر تا صد آن 12.2 ثانیه طول می‌کشد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز 173 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این خودرو از صندلی‌های حرارتی و صفحه 7 اینچی لمسی بهره می‌برد. از ویژگی‌های ایمنی mi-Do می‌توان به کیسه‌ هوای راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شیشه‌های برقی، مه‌شکن عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و چرخ‌های آلیاژی از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. قیمت پایه این خودرو در بازار روسیه و پس از تبدیل ارز، به هشت هزار و 133 دلار می‌رسد.

داتسون redi-Go

جدیدترین مدل داتسون، برای بازار هند در نظر گرفته شده است و یک هاچ‌بک 5 در است. این خودرو ابتدا به صورت یک کانسپت در نمایشگاه هند 2014 معرفی و سپس از نسخه تولیدی آن در آپریل 2016 رونمایی شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره می‌برد که محصول مشترک رنو و نیسان است. از این پلتفرم در دیگر مدلی که به احتمالی قوی راهی ایران خواهد شد یعنی رنو کویید نیز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور0.8 لیتری کویید بهره می‌برد و قدرت خروجی آن نیز با 54 اسب‌بخار و گشتاور 72 نیوتن‌متر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبک‌تر، کوچک‌تر و همچنین ارزان‌تر از رنو کویید است. این خودرو همچنین فضای بار 222 لیتری را ارائه می‌دهد. قیمت پایه این خودرو با نرخ فعلی روپی هند به دلار آمریکا، سه هزار و 729 دلار است.



نظرات

  • فرزاد فرزاد (30 مهر 1396 ساعت 15:07)

    چندین سال هست که خودروهای وارداتی در کلاس ۴۰۵ وارد کشور میشود و در رده قیمتی پورش و بنز و bmw و استون و .،.، به مردم فروخته میشود، دقیقا از زمانیکه که نرخ ارز حدود ۱۰۰۰ تومن بود تا الان که دیگه روی قانون هردمبیل هم سفید شده. دلار رو هی میبرن بالا و ریال رو که....توش و دستمزدها هم که انگار یه وزنه ۱۰تنی بستن به پاش و نمیتونه خودشو بکشه بالا!

  • کیومرث کیومرث (30 مهر 1396 ساعت 09:22)

    با توجه به عملکرد سالهای اخیر ایران خودرو، اگر به احتمال اندک ایرانخودرو دل از 405 برکند نهایتا یک سدان از روستاهای پکن را انتخاب و با سلام و صلوات مونتاژ خواهد کرد.