1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

29 مرداد 1396
  • 1

شرکت ایران خودرو در این روزها توجه بسیار زیادی به بازار کراس اوورها دارد و سعی دارد به شکلی آرام و بابرنامه بر این بخش از بازار کشورمان سلطه پیدا کرده و رقبا را از میدان خارج کند. پیش از این، خودروهای مونتاژی و وارداتی از جمله هایما اس 7 و رنو کپچر به سبد محصولات کراس اوور ایران خودرو وارد شده بود و به زودی پژو 2008 هم توسط این خودروساز داخلی عرضه خواهد شد. حال به نظر می‌رسد که در آینده‌ی نزدیک، یک کراس اوور کوچک و مدرن به نام هایما اس 5 نیز توسط ایران خودرو وارد بازار کشورمان می‌شود.


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

هایما اس 5 (Haima S5) یک کراس اوور جمع و جور چینی است که در سال 2014 معرفی شد. طراحی این خودرو بر خلاف هایما اس 7 که از سبک اروپایی پیروی می‌کند، نشان‌دهنده‌ی سبک شرقی آن است. چراغ‌های جذاب و صیقلی نمای جلویی آن توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. به نظر می‌رسد که در طراحی این چراغ‌ها از مرغ دریایی در حال پرواز الهام گرفته شده است. جلوپنجره بزرگ خودرو نیز شبیه به دهان یک کوسه طراحی شده و مجموع این اجزا، نمای ظاهری جذاب و جسورانه‌ای را برای هایما اس 5 ارائه داده است.


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

در نمای جانبی، خطوط ساده‌ای به چشم می‌آیند که از چراغ‌های عقب تا درها کشیده شده‌اند و سپس با چرخشی معکوس به سمت گلگیرهای عقب می‌رود. این سبک طراحی به زیبایی نمای جانبی خودرو افزوده و حالتی اسپورت را به آن بخشیده است. همچنین نمای عقب هایما اس 5 نیز زیبا و عامه‌پسند طراحی شده و به نظر می‌رسد سازندگان از خودروهای فورد و هیوندای نیز الگوبرداری کرده‌اند. شیشه عقب کوچک، یکی از معایب طراحی این خودرو است که دید راننده را تا حدودی کاهش می‌دهد.

طراحی داخلی کراس اوور چینی جدید ایران خودرو

طراحی داخلی این کراس اوور چینی، بسیار مدرن و عامه‌پسند است. طراحی اسپورت داشبورد، ظاهر چشم‌نوازی را به کابین خودرو بخشیده و با این که متریال مورد استفاده در داخل کابین از جنس پلاستیک ارزان است اما به شکل نرمی قالب‌گیری شده است. پوشش چرمی با دورنگ مشکی و نارنجی بر روی صندلی‌‌ها کشیده شده و جزئیات آلومینیومی نیز در گوشه و کنار کابین دیده می‌شود. یک صفحه نمایش لمسی متوسط 7 اینچی و فرمانی با طرح قدیمی، از دیگر مواردی هستند که در کابین هایما اس 5 به چشم می‌خورند. این خودرو فضای کافی برای 5 سرنشین بزرگسال را ارائه می‌دهد اما صندوق عقب آن خیلی جادار نیست و تنها 320 لیتر ظرفیت دارد.


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

هایما اس 5 با دو پیشرانه مختلف 4 سیلندر بنزینی با حجم 1.6 لیتر تنفس طبیعی و 1.5 لیتری توربو در بازار چین به فروش می‌رسد. این دو پیشرانه به ترتیب از قدرت 122 اسب بخار و 163 اسب بخار بهره می‌برند. استفاده از زنجیر فولادی غیرقابل تعویض به جای تسمه تایم پلاستیکی که در اکثر خودروها دیده می‌شود از نکات قابل توجه در بخش فنی خودرو است؛ تسمه تایمی که در بیشتر خودروهای امروزی به کار می‌رود پس از هر 80 تا 100 هزار کیلومتر باید تعویض شود اما به کارگیری زنجیر فولادی باعث افزایش دوام موتور می‌شود.


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

استحکام و ایمنی بالای هایما S5

گفته می‌شود که هایما S5 از استحکام و ایمنی بالایی برخوردار است و موفق به دریافت 5 ستاره از موسسه ایمنی C-NCAP چین شده اما هنوز نتایج تست ایمنی معتبرتری مانند Euro NCAP منتشر نشده است. بدنه این خودرو از 9 درصد فولاد فوق مستحکم، 60 درصد فولاد مستحکم و 31 درصد فولاد استاندارد ساخته شده و میله‌های فولادی ضخیم در تمامی درها به کار رفته است. 6 کیسه هوا، ترمز ضدقفل ABS، ترمز حالت اضطراری BAS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل لغزش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی HLA، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای و پیش کشنده و سیستم ایزوفیکس از جمله تجهیزات ایمنی هستند که در هایما اس 5 قرار گرفته‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که در مجموع، این کراس اوور کوچک چینی، وضعیت خوبی از لحاظ ایمنی دارد.


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید

در کل، با وجود تمام معایب و کمی و کاستی‌ها مانند قرار نگرفتن دو دیفرانسیل برای خودرو، هایما S5 یک کراس اوور زیبا، ایمن و با امکانات مناسب است که با ورود به بازار ایران می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند. زمان عرضه‌ی این خودرو طی چند ماه آینده در بازار کشورمان خواهد بود ولی قیمت نهایی آن اعلام نشده است. قیمت این کراس اوور جمع و جور در چین بین 89 هزار تا 113 هزار یوآن برای نسخه‌ی 1.6 لیتری است؛ بنابراین می‌‌توان انتظار داشت که شاهد فروش هایما اس 5 با قیمتی حدود 70 تا 75 میلیون تومان در ایران باشیم.

مشخصات و تجهیزات کراس اوور هایما اس 5


خودروی جدید هایما S5 به نمایشگاه های ایران خودرو رسید



نظرات

  • حمیدمهدویان حمیدمهدویان (2 شهریور 1396 ساعت 00:13)

    خیلی عالی به این وسیله ازاطلاعاتی که مدنظرهست اطلاع پیدامیکنیم