1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. نخستین تجربه رانندگی و بررسی خودروی GC6 جیلی در ایران

نخستین تجربه رانندگی و بررسی خودروی GC6 جیلی در ایران

19 مرداد 1396
  • 0

شرکت خودروسازان بم به‌عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های کرمان‌خودرو شناخته می‌شود. این کمپانی در سال‌های گذشته توانسته بود همکاری خوبی را با فولکس‌واگن آلمان داشته باشد و فولکس‌گل هاچ‌بک را در سال ۸۴ وارد بازار ایران کند. این خودرو در آن زمان با موتور ۸/۱ لیتری ۱۰۰ اسب‌بخار عرضه می‌شد، به‌خاطر کیفیت بالای ساخت، امکانات خوب و ایمنی بالا مورد استقبال قرار گرفت و گاهی ۲۰۶ تیپ ۵ ایران خودرو را در بحث جذابیت پشت سر می‌گذاشت. بعد از آن هافی‌ لوبو چین بود که محصول لوبو را به خط تولید خودروسازان بم فرستاد اما نتوانست چندان موفق ظاهر شود.کمی آن طرف‌تر جیلی به‌عنوان نخستین خودروی چینی باکیفیت و با قیمت به‌نسبت مناسب راهی بازار ایران شد و در ابتدا با مدل‌های امگراند۷ سدان و هاچ‌بک دنده‌ای توانست بازار خوبی را به‌دست آورد.

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران

بعد از آن نسخه X7، کراس‌اوور تک‌دیفرانسیل جیلی به بازار ایران معرفی شد و سپس امگراند۷ در نسخه اتوماتیک به جاده‌های ایران راه یافت. پس از مدتی و اوج‌گیری این چینی از برخی مدل‌های کره‌ای و فرانسوی با آنکه واردات این برند متوقف شد اما تا چند وقت پیش نماینده واردات این خودروها، یعنی جیلران مدل‌های ۲۰۱۴ جیلی را در ایران به فروش می‌رساند! در این میان با آنکه جیلی طرفدارانی در ایران پیدا کرده بود اما خبرهای خوشی از شرکت واردکننده به گوش نمی‌رسید و در پی آن اتفاقات دیگری در خودروسازان بم روی داد. اما در کنار این اتفاقات که با سکوت خبری به‌نسبت طولانی همراه بودند، نخستین محصول مونتاژی جیلی در ایران به روی خط تولید خودروسازان بم رفت. GC6 یک خودروی سدان است که فروش آن توسط شرکت خودروسازان بم آغاز شده و چند ماهی است تولید آن با تیراژ مناسبی انجام می‌شود. خودروسازان بم قیمت این خودروی اتوماتیک را ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده و همچنین طرح‌های فروش متنوعی را برای آن در نظر گرفته است.

ظاهر متناسب با قیمت خوب

جیلی GC6 خودرویی سدان است که با توجه به فاصله محوری ۲۵۰۲ میلی‌متری ابعاد چندان بزرگی ندارد. ولی با توجه به سلیقه چینی‌ها قطعا کابین خودرو به‌نسبت سایر رقبا جادارتر طراحی شده است. این خودرو با نام SC6 در سال ۲۰۱۲ در چین و بازار صادراتی آن معرفی شده و تا امروز توانسته است در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای چین قرار بگیرد.که GC6 در بازار چین به کینگ‌کنگ یا جیلی MK نیز معروف است، در مِی ۲۰۱۶ این خودرو توانست ۴۳۵۲ دستگاه برای کارخانه جیلی فروش داشته باشد. در این چند سال GC6 بیش‌از ۶۰۰هزار دستگاه برای جیلی فروش داشته و این مساله باعث شده است این خودرو به‌عنوان یک محصول محبوب و کم‌استهلاک در بازارهای هدف جیلی شناخته شود. با نگاه به ظاهر این خودرو، اصول طراحی اقتصادی در آن دیده می‌شود اما می‌توان گفت این اصول کمی با خلاقیت جیلی همراه بوده و ظاهر GC6 را از حالت یک خودروی اقتصادی به سمت یک خودرو معمولی سوق داده و از کلاس اکونومی خارج کرده است. طراحی عقب GC6 خطوط طراحی جیلی را دنبال می‌کند و با کمی دقت، این خودرو در بازار ایران بسیاری را به یاد جیلی می‌اندازد. هرچند لوگوی GC6 متفاوت از جیلی‌های وارداتی و به شکل دایره‌ای طراحی شده است.

کاسه چراغ‌های این خودروی سدان طراحی خاصی دارد و نور آن در فضایی آینه‌‌شکل و عدسی‌دار به جلوی خودرو پرتاب می‌شود. در نمونه‌های بررسی‌شده، یک ابروی نارنجی‌رنگ هم بالای قاب چراغ به چشم می‌خورد که در کنار برخی رنگ‌ها از زیبایی خاصی برخوردار است اما در گروهی دیگر، چندان جالب به نظر نمی‌رسد. از نمای بغل و سه‌کنج، ظاهر خودرو معمولی است ولی به‌نظر برخی دوستان و همکاران چیزی در آن به چشم نمی‌خورد که باعث ناراحتی بیننده شود و گاهی احساس بدی را به مخاطب منتقل کند، بلکه استفاده از خطوط ساده و رعایت برخی نکات عمومی در GC6، ظاهری متناسب با قیمت آن را برای این چینی تازه‌وارد رقم زده است. وقتی درِ خودرو را باز و به طراحی داخلی نگاه می‌کنید، هم‌چنان حس سادگی با رعایت قوانین طراحی جدید در آن دیده می‌شود. سادگی از آن جهت که در داخل کابین GC6 خبری از دکمه‌های زیاد و گیج کننده نیست، بلکه منظور از رعایت قوانین طراحی جدید، رنگ مناسب پشت آمپر و طراحی اصولی داشبورد و رودری‌هاست که با ارگونومی بدن سرنشینان هماهنگ بوده و از طرفی امکانات به‌نسبت متعادل و خوبی را در کابین جای داده است.

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران

استارت و حرکت

وقت آن رسیده در گرمای هوای تهران برای نخستین‌بار پشت فرمان این خودروها بنشینیم. هر دو خودرو به‌موتور ۵/۱ لیتری مجهز بودند و توان تولید قدرت ۵/۱۰۴ اسب‌بخار با گشتاور ۱۴۶ نیوتون‌متر را دارند. این خودرو در بازار ایران با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک عرضه می‌شود و قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

زمانی که داخل کابین GC6 می‌شویم، پیش‌از هر چیز کیفیت متریال داخلی خودرو است که باید به آن اشاره کنیم. در جیلی GC6 با توجه به قیمت ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی آن، شاهد کیفیت به‌نسبت خوبی هستیم. به‌طوری که در مورد جنس پلاستیک داشبورد و رودری‌ها می‌توان گفت این چینی نورسیده از برخی خودروهای چینی تا رده قیمتی۷۰ میلیون تومان باکیفیت‌تر ظاهر شده است. همچنین جنس چرم مصنوعی صندلی‌ها و تودوزی‌ها به‌نسبت خوب بود و ما را یاد جیلی امگراند۷ که این روزها با قیمتی بیش از ۷۰ میلیون تومان با مدل ۲۰۱۴ در بازار صفر کیلومتر عرضه می‌شود، می‌اندازد تنظیم صندلی راننده به خوبی انجام می‌شد و زمانی که پشت فرمان می نشینید دید مناسبی نسبت به طرفین دارید. تنها این ستون خودرو است که به‌خاطر کشیدگی، گاهی نقاط کوری را در سمت راننده ایجاد می‌کند.

هنگام روشن کردن خودرو، در ابتدا لرزش و صدایی در اتاق احساس نشد. ولی در حین رانندگی در دور موتور بیش از ۴۰۰۰، گاهی غرش موتور بیش از حد انتظار در اتاق شنیده می‌شد. به همین دلیل می‌توان گفت صدای آن مانند تندر۹۰ در اتاق نفوذ می‌کند. در مدل اتوماتیک، گیربکس قابلیت تعویض دنده تیپ‌ترونیک ندارد و برای تعویض دنده دستی، باید به صورت مرحله‌ای (استپ‌گیت)به خودرو دنده بدهید.

با این کار تنها می‌توانید دور موتور را تا مرز کاتاف ببرید و آن را روی یک دنده خاص محدود کنید اما این امکان وجود ندارد تعویض دنده‌ای سریع‌تر از حالت D باشد. وقتی خودرو در حالت معمولی برای حرکت قرار می‌گیرد، عملکرد گیربکس به‌مراتب بهتر از برخی رقبای هم‌قیمت است زیرا گیربکس با شرایط خودرو هماهنگ است. در حالت تخت‌گاز، دور موتور به لطف گشتاور به‌نسبت مناسب، پر می‌شود و در حالت ایده‌آل، گیربکس معکوس می‌کشد. ولی با این حال نباید توقع شتاب خاصی از این سدان کوچک داشته باشید. زیرا ترکیب موتور ۵/۱ لیتری و گیربکس چهار دنده اتوماتیک کار خاصی را انجام نمی‌دهند. می‌توان روند شتاب‌گیری GC6 را مانند برلیانس H320 دانست.

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران

سیستم تعلیق این خودرو از نوع مک‌فرسون و در عقب Trailing arm از ضربه‌گیر استفاده شده است. با اینکه سیستم تعلیق عقب خودرو چندان جدید نیست و تا حدی قدیمی به نظر می‌رسد ولی کیفیت سواری خودرو را در حدی قرار داده است که در برخورد اول راننده و سرنشینان توقع نداشتند با توجه به دست‌اندازهایی که GC6 را تست کردیم این چنین نرم و قابل‌قبول ظاهر شود و کمترین ضربه را به اتاق وارد کند. البته جیلی GC6 از رنو تندر۹۰ نرم‌تر ظاهر می‌شود. چون فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی است. نرمی خوبی را در پیچ‌ها احساس کردیم و همین موضوع باعث شد از رانندگی با این خودرو کمتر خسته بشویم.

ولی یک نکته‌ مهم در‌خصوص هندلینگ GC6 وجود دارد، باید قبول کرد این خودرو به‌عنوان محصول اقتصادی در بازار جهانی شناخته می‌شود و مالک آن قرار نیست با GC6 کار خاص و پیچیده‌ای انجام دهد. به همین دلیل با توجه به قیمت آن را تا حدی منطقی می‌دانیم. هنگامی که سواری یک خودرو با نرمی به نسبت زیاد احساس می‌شود، بدیهی است حرکت‌های عرضی آن در جاده‌ها بیشتر است و سواری به نسبت خشکی دارد، یعنی GC6 از هندلینگ معمولی برخوردار است و مانند سایر رقبا در بازار ایران عمل می‌کند. بنابراین نباید توقع بالاتری نسبت به خودروهای ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی از آن داشت.

البته این نکته تا حدی با نحوه رانندگی قابل‌کنترل است و خوشبختانه سیستم ترمز GC6 در چنین مواقعی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. ترمزهای دیسکی با سیستم‌های کنترلی ABS و EBD در این خودرو به‌نسبت خوب ظاهر می‌شوند و در زمان ترمزگیری ناگهانی با فرمان دادن، شاهد کمترین گیجی در عقب خودرو هستیم. همچنین دو کیسه هوا و تغییر طراحی پلت‌فرم این خودرو باعث شده‌اند GC6 مدل ۲۰۱۴، چهار ستاره ایمنی از مراکز تست چین دریافت کند و در مرکز تست استرالیا (ANCAP) مدل ۲۰۱۳ سه ستاره ایمنی بگیرد. سیستم کولر و تهویه این خودرو به نسبت خوب عمل می‌کند و پرتاب باد خوبی دارد. کولر GF6 کمی بهتر از تندر۹۰ است و خنکی بیشتری را دارد.

در مورد امکانات رفاهی این خودرو باید گفت امکانات معمولی در این خودرو به چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال سیستم تهویه به‌صورت دستی در آن کار شده است و از طرفی مانیتور خودرو قابلیت اتصال با USB و بلوتوث دارد. دی‌لایت خودرو روی مه‌شکن جلو نصب شده است و در مدل‌های نمونه خبری از کیسه هوای جانبی یا دوربین عقب و کروزکنترل نیست. برای همین می‌توان گفت GC6 در بحث امکانات متوسط ظاهر شده است. به گزارش سایت جیلی مصرف سوخت ترکیبی نسخه اتوماتیک ۱/۶ لیتر بوده و حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران

نتیجه‌گیری

واقعیت آن است اگر بخواهید با بودجه‌ای حدود ۴۸میلیون تومان سراغ یک خودروی اتوماتیک و خانوادگی بروید، با گزینه‌های چندانی روبه‌رو نخواهید بود. بهترین گزینه اتوماتیک در این رده قیمتی، رنو تندر۹۰ پلاس است ولی هنوز کسانی هستند که علاقه چندانی نسبت به ظاهر آن ندارند اما در بحث کیفیت مثال‌زدنی است اما جیلی GC6 را می‌توان تا حدی گزینه قابل‌قبولی برای افرادی دانست که نمی‌توانند با ظاهر تندر۹۰ کنار بیایند. با اینکه اصالت محصول جدید خودروسازان بم، چینی است ولی تیراژ تولید و نظر کارشناسان چینی، روس، آمریکای‌لاتین و… نشان می‌دهد GC6 با توجه به قیمت آن از کیفیت مناسب برخوردار است.

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران

 نخستین تجربه رانندگی و بررسی  خودروی  GC6 جیلی در ایران



نظرات