,
Car.ir را در تلگرام دنبال کنید


پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

۰۸ مرداد ۱۳۹۶
23,064 بازدید
12 دیدگاه
10
25

مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک سدان با کیفیت و با قیمت متوسط رنج می‌برد، در این میان عملاً این بازار در اختیار خودروهای چینی متعدد قرار گرفته است. این خودروها علاوه بر اینکه اکثر آن‌ها تنها از یک ستاره کیفی برخوردارند، از بازار کارکرده خوبی هم برخوردار نیستند و مالکان را در هنگام فروش دچار مشکل می‌کنند اما تنها نقطه قوت آن‌ها وجود آپشن‌های متعدد و طراحی‌های روزآمد شده است.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

در آن سوی میدان اما دو گروه دیگر نیز حضور دارند. گروه نخست همان محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلفرم 405 و 206 هستند که خودروهای دنا، دنا پلاس، پرشیا، سمند و رانا را شامل می‌شوند و گروه دوم خودروهای اقتصادی تندر، تندر پلاس و در نبود گزینه‌های باکیفیت و علی‌رغم تفاوت کلاس خودروی ساندرو را شامل می‌شوند.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

در تحلیل این مساله می‌توان گفت که افرادی که محافظه‌کار هستند کماکان از محصولات قدیمی شکل گرفته بر پلتفرم‌های 405 و 206 استفاده می‌کنند البته در این محصولات از قطعاتی استفاده شده که کیفیت سابق را ندارد و مصرف سوخت بالا، کاهش ایمنی، معطلی در صف طولانی تعمیرگاه‌ها ارمغان استفاده از خودروها برای مصرف‌کنندگان است!

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

اما کسانی که کیفیت می‌خواهند اما بودجه خرید خودروی وارداتی را ندارند عمدتاً به سراغ محصولات رنو تندر و ساندرو می‌روند. البته این خودروها با وجود اینکه از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند و خریدار را اصطلاحاً تعمیرگاه گرد نمی‌کنند، اما از پلتفرم یک خودروی اقتصادی بهره‌مند هستند و اساساً نباید در این جایگاه قیمتی‌ باشند. برای اثبات این مدعا می‌توانیم به استفاده از صندلی‌های نیمکت‌گونه، ارگونومی پایین، داشبورد بشدت ساده و استفاده از الگوی سیم‌کشی اقتصادی اشاره کنیم. البته رضایتمندی مالکان از این خودروها سبب شده تا بازار خوبی داشته باشند.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

گروه سوم خریداران خودرو هم که با هر دوی این‌ها مشکل دارند به سراغ خودروهای بزک شده چینی می‌روند. البته ذکر این نکته را نباید یادآور شد که صنعت خودروی چین روز بروز پویاتر شده و مدت‌هاست که در مرتبه بالاتری از خودروسازی ایران قرار می‌گیرد.

با توجه به افزایش نرخ ارز به عنوان فاکتور اصلی امروزه خودرو‌ی ارزان قیمت به رویایی دست نیافتنی برای اقشار متوسط جامعه که موتور حرکتی کشور محسوب می‌شوند تبدیل شده است؛ امروزه باید یک خودروی مطلوب که پاسخگوی نیازهای روزمره باشد را دربازه قیمتی 30 تا 65 میلیون تومان جستجو کرد.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

در این بازه قیمتی اکنون در ایران با سه دسته‌ای که سطرهای بالا عنوان شد روبرو هستیم که هر چند تا حدودی نیازها را برطرف می‌کنند، اما هر کدام دارای معایب بسیاری هستند. باتوجه به این مدتی است که نیاز به ورود خودروهای جدید در این کلاس احساس می‌شود.

در چهارمین گردهمایی بین‌المللی صنعت خودرو که بهمن‌ماه گذشته در برج میلاد تهران برگزار گردید، مدیرعامل شرکت پژو از عرضه مدل اقتصادی پژو 301 در ایران خبر داد. دیروز اما مدیرعامل ایران‌خودرو در خبری آغاز تولید این خودرو را پایان سال جاری اعلام کرد.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

بتازگی منابع آگاه در ایکاپ اعلام کرده‌اند که سری نخست این خودروها بصورت وارداتی عرضه خواهد شد و از مدل 2016 خواهند بود.

تقریباً چند ماهی است که شرکت پژو مدل 301 را دستخوش فیس‌لیفت کرده تا هم به زیبایی آن بیافزاید و هم پای این مدل را که در ابتدا با مشارکت دانگ‌فنگ برای بازار چین و کشورهای درحال توسعه طراحی کرده بود را به اروپای غربی باز کند.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

پژو تلاش کرده تا 301 فیس‌لیفت را به مدل پرچمدار این شرکت فرانسوی یعنی 508 نزدیک کند؛ اساسی‌ترین تغییر صورت گرفته به نمای جلوی این خودرو باز می‌گردد که علاوه بر قرارگیری یک جلوپنجره شکیل به سبک زبان جدید محصولات این شرکت و بهره گیری سپر عضلانی در جلو، خطوط عضلانی در نمای جانبی و عقب خودرو، چهره تهاجمی را در ذهن بینندگان تداعی نماید.

اما فعلاً با مدل فیس‌لیفت کاری نداریم چرا که قطع به یقین و مطابق سنت‌ها و اظهارات منابع آگاه در ایکاپ در ایران باید پذیرای مدل قبلی این خودرو باشیم.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

البته مدل‌ 2016 پژو 301 که به ایران خواهد آمد به زیبایی فیس‌لیفت این خودرو نیست، اما نباید فراموش کنیم که با یک خودروی خوب با مولفه‌های کیفیت‌، روزآمدی به سبک اروپایی مواجهیم که هر چند در کلاس خودروهای اقتصادی قرار دارد اما از خودروهای تندر، ساندرو و سیمبل چندین پله بالاتر قرار می‌گیرد.

پژو برای مدل 301 از دو پیشرانه و سه جعبه‌دنده بهره‌گیری کرده که پیشرانه‌ها از میان نمونه 1.2 لیتری سه‌سیلندر و 1.6 لیتری چهارسیلندر انتخاب شده است. همچنین دو جعبه‌دنده خودکار 6 و 4 سرعته و یک جعبه‌دنده دستی 5سرعته برای این خودرو پیش‌بینی شده است.

پیشرانه 1.6 لیتری کد EC5 که نمونه ارتقا یافته TU5 محسوب می شود

پیشرانه 1.2 لیتری 82 اسب‌بخار نیرو و پیشرانه 1.6 لیتری 115 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها به ترتیب 4.9 و 7.3 لیتر بر صدکیلومتر است.

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

در رانندگی شهری اما پیشرانه 1.2 لیتری 6 لیتر و 1.6 لیتری 10 لیتر سوخت را در مسافت 100 کیلومتر مصرف می‌نمایند.

شتاب پیشرانه سه‌سیلندر 12.9 ثانیه و پیشرانه چهارسیلندر 1.6 لیتری معادل 10.8 ثانیه است و به ترتیب 301 با استفاده از این پیشرانه‌ها می‌تواند به 170 و 188 کیلومتر‌بر ساعت سرعت دست پیدا کند.

در ایران اما قرار است پژو 301 با پیشرانه 1.6 لیتری 115 اسبی و جعبه‌دنده 4 سرعته خودکار و 5 سرعته دستی ‌عرضه شود که به نسبت معقول می‌آید اما با توجه به اینکه دوران جعبه‌دنده‌های دستی چهارسرعته به جهت واکنش ضعیف به فرمان‌های راننده به سر آمده است بهتر بود از جعبه‌دنده خودکار شش‌سرعته استفاده می‌شد البته در این میان اغلب رقبا بجز یکی دو خودروی چینی با جعبه‌دنده CVT، باقی از جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی و 4 سرعته خودکار بهره می‌برند.

داخل این خودرو را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد: مرغوب، مدرن و ساده

 پژو ۳۰۱ تولیدی در ایران چه مشخصاتی دارد ؟ + تصاویر

در میانه داشبورد با کیفیت آن، برای مدل‌ فیس‌لیفت از صفحه‌نمایش مجهز 7 اینچی بهمراه رهیاب و... با قابلیت اتصال به تلفن‌همراه اندروید و آی‌او‌اس بهره‌گیری شده، اما در مدل 2016 تنها با یک سیستم ساده پخش صوت روبرو هستیم که البته می‌توان آن را با نمونه مدرن تعویض کرد.

فرمان خوشدست بوده و راننده از کیفیت مواد تشکیل دهنده داشبورد و فرمان لذت خواهد برد، همچنین صندلی‌ها هم احساس راحتی را منتقل می‌کنند. در کل فضای داخلی کابین در عین سادگی، قابل قبول و با کیفیت است.

هر چند که در ایران با مدل 2016 پژو 301 در سری اولیه وارداتی روبرو خواهیم بود و مشخص نیست که در ادامه خودروهای 301 تولید ایکاپ از نوع قبل یا بعد از فیس‌لیفت خواهند بود، اما اگر همان مدل قبلی هم با قیمت‌گذاری منطقی و در ادامه تولید با کیفیت با نظارت مستقیم پژو به بازار عرضه شود، به یقین برگ برنده را در مقابل رقبا در دست خواهد داشت و می‌تواند خاطره تلخ ایرانیان از برند پژو که در سال‌های اخیر تحریم‌ها بواسطه استفاده از قطعات بی‌کیفیت شکل گرفته را کنار بزند و تصویر جدیدی از برند پژو را بواسطه سواری یک خودرو اقتصادی اروپایی و باکیفیت را جایگزین نماید. مساله‌ای که با توجه به قیمت‌گذاری پژو 2008 تا حدودی سخت بنظر می‌رسد.

منبع خبر : عصر خودرو

دیدگاه ها

مرتب سازی بر اساس
نمایش
  • بابک پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    21
    4
    پژو کیفیت همیشگیشو داره.بعضی مدلهاش هم جزو پرفروشای اروپاست. بحث قیمت گذاری در ایران جداست.دوستی که ادعای بی کیفیت بودت پژو را داره بد نیست یکم بیشتر اطلاعاتشو بالا ببره.
  • علی پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    1
    24
    طمع سود کلان شرکت ما رو مجبور به چشم پوشی از حق اولیه انتخاب میکنه و مجبور به استفاده از تکنولوژی چند دهه قبل.
  • ali پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    7
    22
    مطمن باشین بالای 75 میلیون قیمت میخوره. ماشین ارزون نداریم
  • محمد سعیدی پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    2
    29
    ایران خودرو همیشه میخواد هزینه سوئ مدیریت در تولید و بریز و بپاشهای خود را از جیب مردم تامین کنه.وگرنه خودش و همه مردم میدونن که این قیمت گذاریها اونم برای ماشینهای بنجل فرانسوی غیر منطقیه.در ضمن همین پافشاری ایران خودرو برای همکاری با فرانسویها با توجه به تجربیات قبلی هم نشون میده مدیران ایران خودرو با طرف فرانسوی بده بستونهایی دارند که نمیتونن ازش چشم پوشی کنن.وگرنه انتخاب شرکایی از ژاپن یا آلمان و یا حتی کره جنوبی کار سختی نبود.
  • مسعود پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    2
    42
    شعور بالای مدیران ایران خودرو را در سر کیسه کردن مردم دست کم نگیرید!
  • یاسر پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    2
    28
    واقعاً جالبه ، مدل جدید ٣٠١ رو به ایران ندادن!!!! این مدل نسل قبل ٣٠١ است که دیگه تولید نمیشه در فرانسه.!!!! لطفاً برید در سایت ها و مدل جدید رو ببینید!!!!! درود بر مردان آهنین صنعت خودرو با این اجهاف بزرگ به ملت بدبخت
  • Roys پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    1
    45
    خدایا ایران خودرو را روی سر کارگران و مهندسان و رییسانش خراب کن همانطور که ماشینهای تولیدی ان ایرانی ها را خانه خراب کردند.
  • Saeed پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    1
    20
    بهترین راه نجات مردم و خودرو سأزی ایران فروش کارخانه های ایران به أصل خودرو سازان خارجی است . هر شرکت خارجی با نظارت ولیسانس خود محصولات خود را تولید کند ، دقیقاً در أفریقای جنوبی همین کار انجام میشود و به بقیه افریقا هم صادر میشود وکلاً هفتاد درصد خودرو ها تولید داخل است با برند اصلی . متاسفانه بعد از پنجاه سال تولید خودرو در ایران محصولات داخلی قدرت رقابت ازاد با شرکتهای خارجی را ندارند وهنوز یک برند إیرانی خودرو در جهان حتی مثل TATAهندوستان نداریم
  • محمد پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    0
    26
    متاسفانه چون مدیران ایران خودرو فقط به فکر پرکردن جیب خود با کمترین دردسر هستند بجای پیشرفت فقط به واردات و مونتاژ بسنده کرده و به هیچ وجه هم به فکر مشتری نیستن فقط و فقط میخوان مردمو بدوشن ایران خودرو و شرکت های کره ای باهم شروع کردن ببینید تفاوت را به قول دکتر حسابی در کشور های جهان سوم مدیران اول به فکر آباد کردن خانه خود هستند
  • علیرضا پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    1
    100
    امروزه که خودروسازان دنیا رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر برای تولید خودروی باکیفیت و جذاب و با تکنولوژی روز دارند.شرکت عریض و طویل و کهنه کار ایران خودرو همچنان بدنبال واردات و مونتاژ خودروهای بی کیفیت و با تکنولوژی دهه های قبل و بدون جذابیت به لحاظ زیبایی و ارتقائ کیفیت متریالهای بکار رفته میباشد.محصولات پژو که دیر زمانی جزو بهترین های اروپا بودند .اکنون حتی توان رقابت با هموطن خود یعنی رنو را هم ندارند.هنگام قیمت گذاری این خودرو هم کمال بی تدبیری و بی ثباتی کاملا مشخص میگردد.
  • حسین پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    7
    68
    اتفاقا سوای بحث قیمت گذاری این خودرو که به طور حتم غیرمنطقی خواهد بود این خودرو همچون مدل 2008 خریداران زیادی خواهد داشت و همین تقاضای بالا هم یکی از دلایل افزایش قیمت آن خواهد بود . خودروهای سدان چینی باید حسابی از این رقیب فرانسوی بترسند .
  • MAJID پاسخ

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
    12
    213
    مطمئن باشید ایرانخودرو طبق معمول با بدترین شکل قیمت گذاری ، این خودرو را هم در بازار خواهد سوزاند. همان بلایی که سر 407 آورد و اخیرا هم با هایمااس7 اتوماتیک همین اشتباه را تکرار کرد. کلا طمع زیادی بزرگترین آفتی ست که گریبان مدیران ایرانخودرو را گرفته و همه محصولات را به شکل غیررقابتی قیمت گذاری میکنند و اصلا برای مشتری ارزشی قائل نیستند.