1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

30 اردیبهشت 1396
  • 0

پس از انتشار اخباری از احتمال ورود محصولات جگوار در آینده نزدیک به ایران در این مقاله شما را با گزینه های احتمالی این برند برای کشورمان آشنا خواهیم کرد که با قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی سی در تضاد نیستند. هرچند هنوز از زمان عرضه و یا مدل و قیمت گذاری محصولات در نظر گرفته شده برای بازار کشور اطلاعاتی در دست نیست اما براساس اطلاعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی طیف تقریبا کاملی از ساخته های جگوار آماده پاگشای رسمی در ایران هستند که در این فرصت، مناسب دانستیم به معرفی و بررسی ویژگی های آنها و بازاری که پیش رو خواهندداشت، بپردازیم.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

XJ؛ پرچمداری برای رقابت با پدیده 7

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

بی شک یکی از بزرگ ترین شوک های بازار خودروهای وارداتی در سال گذشته، واردات و عرضه رسمی نسل جدید ب ام و سری 7 توسط پرشیا خودرو بود که تکانی اساسی به بالاترین رده خودروهای لوکس کشور دارد؛ با جگوار XJ، روان رو می تواند همین اتفاق را تکرار کند.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

پرچمدار جگوار، همچون نسل جدید سری 7، در کنار گزینه های پرقدرت 6 و 8 سیلندر بنزینی و دیزل، با موتور 2.0 لیتری توربو 240 اسب بخاری نیز عرضه می شود که همین باعث شده از نظر حجم موتور، محدودیتی برای عرضه آن در کشور وجود نداشته باشد. XJ 4 سیلندر از نظر قوای حرکتی، حتی با وجود بهره گیری گسترده از آلومینیوم در زیرسازی و بدنه نیز با شتاب صفر تا صد 7.9 ثانیه و حداکثر سرعت 241 کیلومتر در ساعت، حداقل در برابر 730Li کم می آورد اما برای خریدار خودرویی در این کلاس، فاکتورهای دیگری در ردیف اولویت های اصلی قرار می گیرند که پرچمدار جگوار، در هیچ کی از آنها ذره ای پا پس نمی کشد مثل حس حضور، تجمل بصری و حسی، گسترده امکانات رفاهی و جایگاه برند.

XJ در هر دو اتاق عادی (SWB) و کشیده (LWB) با موتور 2.0 لیتری عرضه می شود و در لیست امکانات بالاترین تریم قابل عرضه در ایران (پورتفولیو، بالاتر از لاکچری و پریمیوم لاکچری)، گزینه هایی همچون پخش 825 وات مریدیان با 20 بلندگو، تهویه با کنترل اتوماتیک 4 نقطه ای صندلی هایی با قابلیت تنظیم برقی در 18جهت، ماساژور 5 حالته صندلی های جلو، سیستم گرمایش و سرمایش صندلی های جلو، ورود و استارت بدون کلید، چراغ های تمام LED جلو، نویگیشن ماهواره ای، همیار پارک اتوماتیک، گستره متنوعی از تزیینات و پوشش های داخلی و لیست کامل سامانه های ایمنی فعال خودنمایی می کنند.

XF؛ رو در روی E کلاس و سری 5

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

XF در پی حکمرانی بر بخشی از بازار خودروهای لوکس کشور خواهدبود که پس از مدت ها یکه تازی بی رقیب و کسل کننده سری 5، بالاخره آن هیجانی که باید را به خود خواهد دید؛ چرا که انتظار می رود حداکثر از نیمه دوم 95، شاهد ورود ب ام و 530i جدید (G30)، لکسس GS200t و نسل جدید E کلاس باشیم.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

همچون XE، مدل 2.0 لیتری XFنیز در دو سطح قدرت 200 و 250 اسب بخاری عرضه می شود که هر دو متصل به گیربکس 8 سرعته اتومات و در حالت استاندارد، محرک چهارچرخ هستند اما نسخه قدرتمندتر، با سیستم محرک چهارچرخ نیز قابل سفارش است.

شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعتی که نسخه 200 اسبی به XF می دهد، قابل احترام است و حداقل در برابر E200 جدید کم نمی آورد اما در شرایطی که 530i با یک پیشرانه 252 اسبی و شتاب 6.2 ثانیه و لکسس GS200t با یک پیشرانه 241 اسبی و شتاب 7.3 ثانیه عرضه می شود، انتخاب منطقی تر برای عرضه، XF مجهز به موتور 2.0 لیتری 250 اسبی خواهد بود که با 365 نیوتن متر گشتاور بیشینه، در 6.6 ثانیه تا تندی 100 کیلومتر در ساعت شتاب می گیرد و حداکثر سرعتش، 244 (در مدل AWD، 237) کیلومتر در ساعت است.

مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی نیز بین 6.8 تا 6.9 لیتر در 100 کیلومتر متغیر است. چراغ های جفت زنون جلو با دیلایت های J شکل LED، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 10 جهت، پوشش چرم کابین، پخش 825 وات مریدیان، گستره سامانه های ایمنی فعال و ترکیب نمایشگر 10.2 اینچی لمسی و نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتال نشانگرهای پشت فرمان، تنها بخشی از لیست بلندبالای امکانات استاندارد و آپشنال این سدان میدسایز لوکس جگوار هستند.

XE؛ پرکردن جای خالی رقبا

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

جگوار دقیقا 2 سال پیش بود که برای سهم خواهی بیشتر از بازار رقبای آلمانی خود، مدل جدید XE را در رده ساخته هایی همچون ب ام و سری 3، مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 در بازارهای بین المللی عرضه کرد و خیلی سریع، XE به پرفروش ترین ساخته این برند تبدیل شد.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

XE که در حال حاضر، پس از F-Pace، پرفروش ترین ساخته جگوار است، در غیبت اصلی ترین رقبا به بازار کشور راه می یابد و از این رو، فضای مانور بسیاری خواهدداشت. XE با دو پیشرانه 2.0 لیتری توربو بنزینی قابل خریداری است که گزینه محتمل تر برای عرضه در ایران، نسخه ضعیف تر 200 اسبی با حداکثر گشتاور 320 نیوتن تر است.

این پیشرانه، متصل به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، محرک چرخ های عقب بوده، شتاب صفر تا صد 7.1 ثانیه و حداکثر سرعت 238 کیلومتر در ساعت به XE می دهد. متوسط مصرف و سخت در سیکل ترکیبی نیز 6.3 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده است. XEهای 20. لیتر در مجهزترین حالت دارای امکاناتی همچون صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم برقی در 10 جهت، چراغ های زنون جلو با مکانیسم شست و شوی اتوماتیک، پوشش چرم کابین و سامانه های تشخیص علائم جاده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار انحراف و حفظ مسیر، هشدار نقاط کور و ترافیک عبوری از پشت، کروز کنترل تطبیق پذیر، همیار پارک اتوماتیک، سیستم دید 360 درجه از اطراف، پخش 825 وات مریدیان با 17 بلندگو، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 10.2 اینچی لمسی مرکز داشبورد با قابلیت نمایش دوگانه مجزا با توجه به زاویه دید (برای راننده و سرنشین جلو)، نمایشگر 12.3 اینچی به جای نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان، نویگیشن با نقشه های سه بعدی، 10 گیگابایت حافظه اختصاصی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و هدآپ دیسپلی است.

F-Type؛ دلبری به سبک جگوار

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

زیبایی بصری و جدابیت میخکوب کننده، یکی از مشخصه های ذاتی هر ساخته جگوار است اما این خصوصیت، در نسل جدید خودرو اسپرت این برند یعنی F-Type که سال 2013 به عنوان جانشین XK به بازار عرضه شد، به اوج خود می رسد. یک موتور 20. لیتری، برای تناسبات و فرم هایی این چنین مردانه و مهیج، شاید در نگاه اول شبیه به یک شوخی باشد اما این واحد 4 سیلندر توربو با 300 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاوری معادل 400 نیوتن متر، متصل به گیربکس 8 سرعته اتومات، شتاب صفر تا صد 5.7 ثانیه و حداکثر سرعتی نزدیک به مرز 250 کیلومتر در ساعت به F-Type می دهد که حداقل با محدودیت های بازار ما، ناامیدکننده نیست.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

با این خصوصیات فنی، F-Type 4 سیلندر تقریبا هم رده با 718 باکستر عادی پورشه قرار میگیرد. 6 ایربگ، کنترل پایداری پویا، ترمز پارک الکترونیک، همیار ترمز اضطراری، ABS+EBD، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 8 اینچی، پخش 380 وات مریدیان با 10 بلندگو، نویگیشن، صندلی ها و فرمان اسپرت پوشش یافته با چرم، تنظیم برقی صندلی ها در 6 جهت، هشدار انحراف مسیر، کروزکنترل، سیستم بررسی فشار باد تایرها، تهویه اتوماتیک با کنترل تک نقطه ای، چراغ های زنون جلو با دیلایت های LED، گرمکن آیینه بغل ها، سیستم اگزوز اسپرت، سیستم توزیع متغیر گشتاور، اهرم های تعویض دنده پشت فرمان و استارت دکمه ای نیز از جمله امکانات استاندارد مدل پایه هستند و بسیار مهیج خواهدبود اگر عرضه F-Type رودستر نیز در دستور کار روان خودرو باشد چرا که بدون سقف، زیبایی F-Type دوچندان می شود.

F-Pace؛ رُخ در رُخ پورشه ماکان

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

درست است که لندروور، بازوی شاسی بلندساز اتحاد جگوار- لندروور است اما برای جذب خریداران تازه، حتی جگوار هم باید شاسی بلندی با برند خود داشته باشد. چرایی خلق F-Pace از همین نیاز بوده است. این شاسی بلند لوکس در دقیقا یک سالی که از آغاز عرضه جهانی اش می گذرد، فروشی فراتر از 68 هزار دستگاه را تجربه کرده و این در حالی است که تنها فروش ماه گذشته میلادی آن، نزدیک به 11 هزار دستگاه عنوان شده است.

 ورود خودروهای جگوار به ایران به زودی + عکس

پرفروش ترین ساخته حال حاضر جگوار، در ایران، رو در روی پرفروش ترین ساخته پورشه یعنی ماکان قرار می گیرد. در پس این ترکیب مهیج ژست تنومد و قدکشیده کراس اوورهای مرسوم با تناسبات و چهره آشنای جگوار و شانه ها و چراغ های عقبی شبیه به F-Pace رودستر، نسخه 250 اسب بخاری پیشرانه 2.0 لیتری توربو جگوار محرک F-Paceهای سفارش ایران بوده که با 365 نیوتن متر گشتاور بیشینه، و متصل به گیربکس 8 سرعته اتومات، شتاب گیری 6.8 ثانیه تا تندی 100 کیلوتر در ساعت و دستیابی به بیشینه سرعت 217 کیلومتر در ساعت را ممکن می سازد.

F-Pace 4 سیلندر در حالت استاندارد، دیفرانسیل عقب است اما به صورت چهارچرخ محرک نیز قابل سفارش است که در این صورت، متوسط مصرف سوخت آن از 7.1 به 7.4 لیتر در 100 کیلومتر افزایش می یابد. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، لیستی بلندبالا، نزدیک به آنچه که در مورد XE و XF اشاره شد، برای مجهزترین تریم F-Pace 4 سیلندر ارائه می شود اما از نظر کاربردپذیری که به طور مشخص، اصلی ترین و جه تمایز F-Pace با سدان های جگوار است، غیر از ارتفاع سواری بالاتری که حداقل در سواری های آفرود سبک سودمند خواهدبود، شاهد کابین بسیار جاداری هستیم که در صورت خواباندن ردیف عقب صندلی ها، تا 1.740 لیتر بار در خود جای می دهد.

منبع : ایران جیب



نظرات