1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

25 آبان 1396
  • 1

ایران‌خودرو در استراتژی بلندمدت خود، مبنا را بر این گذاشته است که هر سال یک محصول جدید به بازار ارائه کند. بازار ایران که در دهه اخیر به‌شدت به خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور تمایل پیدا کرده است خودروسازان را به این سمت سوق داده که با تولید خودرو در این کلاس سهم بیشتری از این بازار پیدا کنند.

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

ایران‌خودرو به‌عنوان یک پیشگام در این عرصه، ابتدا خودرو سوزوکی گرندویتارا را به بازار عرضه کرد که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شد، به دنبال این موفقیت اقدام به تولید خودرو هایما S7 کرد و بعد از یک سال، نمونه توربو آن را هم به بازار عرضه کرد. این خودرو که یک کراس‌اوور بزرگ محسوب می‌شود با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی و پیشرانه 1.8 لیتری توربو توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند و با رسیدن به عدد فروش 3687 دستگاه در سال 95، به رشد 774 درصدی دست پیدا کند.

هم اکنون نوبت آن رسیده بود که بعد از گذشت یک سال از ارائه هایما S7 توربو، محصول جدیدی از این خودروساز به بازار معرفی شود، محصولی که علاوه‌بر قدم برداشتن در مسیر استراتژی شرکت، به تکمیل سبد خرید مشتریان هم کمک خواهد کرد. در صبح روز دوم مهر ماه، به دعوت ایران‌خودرو خراسان که تولید کننده محصولات هایما به عنوان یک شریک تجاری خارجی ایران‌خودرو در کشور است، در هتل هما مشهد از هایما S5 رونمایی شد. این خودرو که در کلاس کراس‌اوور کامپکت طبقه‌بندی می‌شود، یک خودرو فول‌آپشن و ایده‌آل شهری است که می‌تواند در رنج قیمتی زیر 80 میلیون تومان به یک رقیب سرسخت برای دیگر محصولات این کلاس خودرو مبدل شود.

حرکت به سمت متفاوت بودن

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

بعد از بررسی‌های انجام گرفته در گروه صنعتی ایران‌خودرو، در ابتدا سال 94 محصولی جدید از یک کمپانی چینی معتبر به نام هایما پا به بازار ایران گذاشت. هایما به‌عنوان یک شریک تجاری خارجی ایران خودرو که جزء برندهای مطرح خودرساز چین است با ارائه خودرو S7 به بازار ما معرفی شد. در ادامه این بررسی‌ها در سال 95، تصمیم بر آن شد که از این کمپانی، محصول دیگری هم به بازار معرفی شود. از آن‌جا که کلاس کراس‌اوورهای کامپکت در کشور ما به‌شدت پرطرفدار است، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با ارائه یک محصول در این کلاس سبد محصولات خودر را کامل کند. هایما S5 که پروسه ساخت آن از اسفند ماه سال 95 شروع شده بود، نهایتا در تابستان سال 96 به تولید رسید، اولین محموله‌ این خودرو برای مونتاژ آزمایشی و بررسی و تست‌های فنی در تاریخ یکم مرداد ماه به ایران وارد شد.

از آن‌جا که این محصول از نظر بدنه و تجهیزات با خودروهای دیگر این شرکت هیچ‌گونه تشابهی ندارد، بنابراین خط تولید مجزایی برای آن در ایران‌خودرو خراسان تعبیه شد تا در قسمت بدنه‌سازی و مونتاژ به‌صورت مجزا شروع به فعالیت کند. طبق بررسی‌های انجام شده، قرار است تا خط تولید انبوه این خودرو از مهرماه به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کند. بعد از برنامه رونمایی یعنی از حدود ساعت 11 صبح روز یکشنبه دوم مهر ماه، ثبت‌نام این خودرو به‌صورت رسمی در سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو فعال شده است. بر اساس گفته مسئولین ایران خودرو خراسان، نخستین تحویل خودرو در دی و بهمن ماه امسال صورت خواهد گرفت.

طراحی

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

هایما S5 برخلاف برادر بزرگتر خود یعنی S7، از طراحی کاملا متفاوت و جسورانه‌ای بهره می‌برد که بسیار به طراحی خودروهای اروپایی شباهت دارد. چهره خشن و درعین‌حال جذاب این خودرو به‌واسطه جلوپنجره بزرگ با یک لوگو هایما در وسط آن، چراغ‌های بزرگ جلو، مه شکن‌ها و چراغ‌های روشنایی در روز، خطوط روی کاپوت که از بالای چراغ‌ها شروع شده و تا زیر شیشه ادامه دارد، جلوه پیدا می‌کند. از نمای پهلو هم خطوط عمیق روی درها که در سراسر خودرو کشیده شده است، آینه‌های جانبی راهنمادار مجهز به دوربین و گرمکن، دستگیره‌های کرومی، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچ اسپرت، زه کرومی روی درها، ریل باربند سقف، سانروف و گلگیرهای مشکی بالای لاستیک باعث زیبایی هرچه بیشتر S5 شده است. از نمای پشت هم چراغ‌های بزرگ عقب، آنتن با طرح باله کوسه، برف پاک‌کن عقب و مه‌شکن‌ها در نخستین نگاه به چشم می‌خورند.

اگر چهره این خودرو نتوانست نظر شما را به خود جلب کند، با ورود به کابین نظرتان به کلی تغییر خواهد کرد. نخستین چیزی که بعد از باز شدن درها بدون استفاده از کلید می‌تواند نظر شما را به این اتاق معطوف کند، صندلی‌های چرمی با تریم دو رنگ است که بسیار زیبا طراحی شده‌اند، همچنین تنظیم برقی صندلی‌ها برای سرنشینان جلو که البته برای راننده در 6 جهت و شاگرد در 4 جهت است می‌تواند علاوه‌بر زیبایی ظاهری، راحتی را هم برایتان به‌ ارمغان بیاورد. وقتی داخل کابین می‌نشینید، مانیتور 7 اینچی لمسی که به سیستم ناوبری و سیستم صوتی مجهز است و می‌تواند از تلفن همراه شما برای برقراری تماس و یا پخش موسیقی فرمان بگیرد و همچنین دوربین 360 درجه که می‌تواند تصویری گویا از اطراف در اختیار شما قرار دهد از جذابیت‌های آپشنی این خودرو به‌شمار می‌روند.‌ سیستم تهویه اتوماتیک و دکمه‌های کنترلی آن که با الگوبرداری از پرواز پرنده طراحی شده‌اند نمای زیبایی به داشبورد خودرو بخشیده است. در پایین‌تر از دکمه‌های کنترلی روی داشبورد، دکمه استارت را خواهید دید که دقیقا بالای دسته‌دنده نصب شده است و همچنین دسته‌دنده که از طراحی زیبایی بهره می‌برد و همچنین فرم زیبایی برای در دست گرفتن دارد.

در کنار ترمزدستی این خودرو، کلیدهای بالابر شیشه نصب شده است که ممکن است در ابتدا، پیدا کردن آن‌ها مقداری سخت باشد ولی کسانی که با خودرو پژو 206 رانندگی کرده باشند اصولا با این موقعیت دکمه‌ها مشکلی نخواهند داشت. در بالای سرتان دکمه‌های باز و بسته کرده سان‌روف برقی و همچنین چراغ سقفی نصب شده است. فرمان این خودرو که از چرم پوشیده شده است، از طراحی بسیار زیبا و در عین حال اسپرت و جوان‌پسندی بهره می‌برد همچنین با استفاده از کلیدهای کنترلی نصب شده روی آن می‌تواند سیستم صوتی و کروزکنترل را کنترل کند. پنل پشت‌آمپر بسیار زیبا و جذاب این خودرو با دو عقربه بزگ و یک کامپیوتر سفری کوچک در بینشان اطلاعات دقیقی از سرعت، دور موتور، مصرف سوخت، مسافت طی شده و ساعت را در اختیار شما خواهد گذاشت، همچنین طراحی عقربه‌ها و نور پس‌زمینه به گونه‌ای است که احساس سوارشدن بر یک خودرو اسپرت را منتقل می کند. آینه وسط خودرو هم که علاوه بر فتوکرومیک بودن و ممانعت از بازتاب بی‌رویه نور به چشم راننده، به نشانگر فاصله تا مانع عقب و همچنین نمایشگر باد لاستیک‌ها مجهز شده است، از دیگر نمونه تجهیزات رفاهی این خودرو به شمار می‌رود.

مشخصات فنی

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

هایما S5 با توجه به قرارگرفتن در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت، می‌بایست یک پیشرانه متوسط از نظر قدرت و گشتاور داشته باشد اما این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه 1.5 لیتری توربو که می‌تواند 163 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن‌متر گشتارو تولید کند، به‌عنوان یک کراس‌اوور قوی به‌حساب می‌آید. استفاده از گیربکس CVT باعث شده تا مصرف سوخت این خودرو 1.435 کیلوگرمی به حدود 8 لیتر در 100 کیومتر در سیکل ترکیبی برسد که این عدد برای این کلاس خودرو بسیار ایده‌آل است. باید در نظر داشت که این خودرو برای مصرف شهری طراحی شده است ولی اگر به‌عنوان یک کراس‌اوور بخواهید مسافتی را در زمین‌های خاکی و با فراز و نشیب‌های کم بپیمایید، قطعا ارتفاع زیاد کف خودرو تا زمین به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد. ارتفاع 1.630 میلی‌متری در کنار طول 4.3 متر این خودرو به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر شهر و جاده بتوانید در مسیرهای خارج از جاده هم به صورت خیلی سبک آفرود کنید.

زاویه گردش چرخ‌ها در همراهی با فرمان هیدرولیک به این خودرو اجاز می‌دهد که در دایره‌ای به شعاع 5.4 متر دور بزند، این عدد نشانگر آن است که شما می‌توانید با این خودرو در کوچه‌های تنگ و مسیرهای شلوغ بدون نیاز به جلو وعقب کردن‌های مکرر دور بزنید.

ایمنی

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

از نظر مسائل ایمنی، این خودرو در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از 6 کیسه هوا که برای راننده و سرنشین جلو و به صورت پرده‌ای نصب شده است، کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای برای تمام سرنشینان، ترمزهای دیسکی چهارچرخ که توسط سیستم‌های ABS و EBD کنترل می‌شوند، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، قفل کودک برای درهای عقب، سیستم باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، ایموبیلایزر، سیستم TPMS و چراغ سوم ترمز کمک می‌کند تا این خودرو به یک کراس‌اوور شهری ایمن مبدل شود. اصول طراحی در این خودرو به گونه‌ای است که توانسته در تست تصادف شرکت C-NCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شود و این نشان می‌دهد که هایما یک خودرو ایمن در تصادفات به‌حساب می‌آید.

جایگاه در بازار

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

هایما S5 در کلاسی قرار می‌گیرد که قبلا با حضور دیگر رقبای چینی‌اش اشباع شده است، یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو که به تازگی در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد، JAC S3 است که دقیقا در همین رنج قیمتی قرار می‌گیرد و امکانات رفاهی و ایمنی مشابهی با هایما دارد. وجود رقبای قوی از خودروسازان معتبر دیگر می‌تواند کار هایما را در پیدا کردن جای پا در بازار کمی دشوار کند. شاید در این میان قیمت‌گذاری درست و منطقی بتواند به روند ورود بهتر این خودرو به بازار کمک کند، هرچند درحال‌حاضر هم رقیبی با پیشرانه‌ای به این قدرت برای این خودرو وجود ندارد ولی این مساله نمی‌تواند ضامن صد در صدی فروش ایده‌آل این خودرو در بازار شود.

درحال‌حاضر ایران‌خودرو قیمت رسمی دقیقی برای این خودرو اعلام نکرده است ولی بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو خرسان، این خودرو قرار است در رنج قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان به بازار عرضه شود که اما شنیده ها حاکی از آن اند که برای سری نخست که در دی ماه به مشتریان تحویل داده خواهد شد، تخفیف هم در نظر گرفته شده و با احتساب سود مشارکت، قیمت تمام شده برای خریداران سری اول کمتر از 70 میلیون تومان خواهد بود.

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

 بررسی کراس‌اوور کامپکت جدید ایران‌خودرو؛ هایما S5

عکس: نوید حمیدی

منبع


نظرات

  • محمد محمد (9 بهمن 1396 ساعت 13:53)

    متاسفانه طمع این مسوولین حد و حصر ندارد مخصوصا مدیران محترم این چند شرکت به اصطلاح خودروساز .... قیمتی که قرار بود ۷۰ باشه سر از ۹۰ در اورد و این بازی چندین سال است که ادامه دارد و معلوم نیست این مردم تا کی باید بوسیله تولیدات بی کیفیت و گرانقیمت این شرکتهای انحصارگر و ضدمردمی جان و مال و دسترنجشون به یغما بره...