1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. فیات محصولاتی با کیفیت بالا و زیر ۵۰ میلیون تومان برای بازار ایران دارد

فیات محصولاتی با کیفیت بالا و زیر ۵۰ میلیون تومان برای بازار ایران دارد

7 مرداد 1396
  • 8

فیات در حوزه قیمتی خودروهای زیر ۵۰میلیون تومان دارای محصولات بسیار باکیفیتی است و ایران‌خودرو با این محصولات می‌تواند رقابتی دیدنی با رنو که قصد حضور مستقل در ایران با مشارکت ایدرو را دارد، رقم بزند.

بهمن‌ماه بود که هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۴ اعلام کرد مذاکرات ایران‌خودرو و فیات برای تولید محصولات بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیایی و حضور در جاده مخصوص آغاز شده است.

 فیات محصولاتی با کیفیت بالا و زیر ۵۰ میلیون تومان برای بازار ایران دارد

در آن روزها حدود چهار ماه از امضای توافق هسته‌ای و برجام می‌گذشت و ایران‌خودرو سرمست از موفقیت مذاکرات با پژو به دنبال حضور یک خودروساز بزرگ دیگر اروپایی در بازار ایران، یعنی پژو بود.

با آنکه صحبت‌ها با پژو روبه جلو و سازنده بود اما به همان میزان مذاکرات ایران‌خودرو و فیات با بن‌بست مواجه شد و به‌دنبال آن چند هیات ایتالیایی از مسئولان فیات به ایران‌خودرو رفت‌و‌آمد کردند و مذاکراتی نیز صورت گرفت اما این صحبت‌ها تاکنون که حدود یک‌سال‌و‌نیم از مذاکرات اولیه می‌گذرد، نتیجه خاصی در پی نداشته است.

در مورد حضور فیات در ایران می‌توان گفت زمانی‌که شرکت آمریکایی کرایسلر با بحران مالی مواجه شد، فیات اقدام به خریداری بخشی از سهم کرایسلر کرد و با این اقدام این خودروساز ایتالیایی یک‌ رگه آمریکایی یافت و با این اقدام خود را ملزم به تبعیت از سیاسیت‌های سیاسی و تجاری دولت آمریکا کرد.

تا زمان روی کار بودن دموکرات‌ها در آمریکا و در دوره زمامداری باراک اوباما در کاخ سفید، اوضاع بر وفق مراد مذاکرات دو شرکت ایران‌خودرو و فیات و در همین دوره بود که یک هیات بلندمرتبه از فیات نیز به ایران آمدند و مذاکرات شکل جدی به خود گرفت اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا و نگاه منفی این میلیاردر آمریکایی به برجام، مذاکرات دو شرکت ایرانی و ایتالیایی به بن‌بست خورد و حالا مدت‌های مدیدی است که از مذاکرات دوجانبه ایران‌خودرو و فیات خبری رسانه‌ای نشده است.

 فیات محصولاتی با کیفیت بالا و زیر ۵۰ میلیون تومان برای بازار ایران دارد

بر این اساس، بسیاری از فعالان و صاحبنظران صنعت خودرو معتقدند با توجه به اینکه فیات یک شرکت آمریکایی- ایتالیایی محسوب می‌شود و شرایط حضور آن در ایران با توجه به سیاست‌های فعلی دولت آمریکا در قبال ایران چندان مناسب نیست و موانع بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد، به‌نظر می‌رسد مذاکرات به کندی پیش ‌رود و حتی متوقف شده باشد، چراکه می‌توان گفت در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نباید انتظار حضور فیات را در بازار ایران داشت، زیرا در صورتی‌که این شرکت در بازار ایران حضور یابد، به احتمال زیاد با جریمه و تنبیه‌های سنگینی از سوی دولت آمریکا مواجه خواهد شد.

می‌توان گفت، باید منتظر یک معجزه بود تا شاهد حضور فیات در ایران باشیم. هرچند در سال گذشته و در زمان برگزاری مجمع ایران‌خودرو، شاهد حضور یکی از محصولات احتمالی در ایران در سالن برگزاری مجمع بودیم و این امر نشان‌ از جدیت آبی‌پوشان جاده مخصوص برای مذاکرات با فیات است و یکه‌زارع نیز همواره بر انجام این کار تاکید دارد اما با توجه به موقعیتی که فیات در آن قرار گرفته است، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو برای مذاکره با فیات راه طولانی در پیش داشته باشد.

در این بین و با توجه به شرایط موجود، برخی کارشناسان صنعت خودرو این پرسش را مطرح می‌کنند با توجه به اینکه حضور فیات در خودروسازی ایران بسیار پیچیده و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد، اصرار ایران‌خودرو برای همکاری با این خودروساز بزرگ ایتالیایی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به تجربه سرمایه‌گذاری این غول خودروساز ایتالیایی در سراسر جهان اشاره کرد.

فیات به‌عنوان شرکتی مطرح که سابقه طولانی در واگذاری حق امتیاز به شرکت‌ها و کشورهای گوناگون بدون در نظر گرفتن سیاست‌های محلی آنها دارد و این امر بزرگ ترین امتیاز و مزیتی است که ایران‌خودرو با توجه به آن‌، خواستار همکاری با فیات است.

در این رابطه می‌توان گفت انتخاب فیات برای حضور در ایران و همکاری با ایران‌خودرو اقدام حساب‌شده‌ای است که و باتوجه به تجربیات موفق این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف جهان از‌جمله آمریکای لاتین، نشان‌ می‌دهد این است در صورتی‌که فیات در ایران حضور پیدا کند، این اقدام منجر به مشارکت پایدار با تکیه بر مزیت‌های بازار و توانمندی‌های صنعت خودروی کشور خواهد شد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد فیات در حوزه قیمتی خودروهای زیر ۵۰میلیون تومان دارای محصولات بسیار باکیفیتی است و ایران‌خودرو با این محصولات می‌تواند رقابتی دیدنی با رنو که قصد حضور مستقل در ایران با مشارکت ایدرو را دارد، رقم بزند.

با این‌همه باید منتظر آینده ماند و مشاهده کرد دست آخر سیاست‌های ترامپ در قبال ایران به چه سمت‌و‌سویی حرکت خواهد کرد و مسئولان فیات آیا ریسک حضور در ایران را با توجه به اقدامات مقامات آمریکایی خواهند پذیرفت یا اینکه در این زمینه اتفاقات دیگر رقم خواهد خورد.

بر اساس این گزارش، گروه FCA که شرکت فیات به‌عنوان ششمین خودروساز بزرگ دنیا با فروشی بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو در سال، مهم‌ترین عضو آن است که شامل مجموعه‌ای از برندهای بزرگ دنیای خودرو نظیر فیات، کرایسلر، مازراتی، فراری، دوج، جیپ، لانچیا و آلفارومئو است که هرکدام به‌عنوان بخشی از این زیرمجموعه و با مدیریت ایتالیایی به تولید خود در نقاط مختلف دنیا ادامه می‌دهند.

در میان این گروه، فیات شرکتی است که بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در خارج از ایتالیا انجام داده، به‌طوری‌که آمریکای‌لاتین یکی از بزرگ‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری این شرکت چند‌ملیتی محسوب می‌شود.

 فیات محصولاتی با کیفیت بالا و زیر ۵۰ میلیون تومان برای بازار ایران دارد



نظرات

  • کیومرث کیومرث (8 مرداد 1396 ساعت 19:04)

    احتمالا فیات لادا را با این قیمت خواهند آورد

  • sanaz sanaz (8 مرداد 1396 ساعت 15:37)

    زیر 50 میلیون؟ پاش برسه اینجا میره نزدیک 200 میلیون.

  • درود و سلام بر امام حسین جان درود و سلام بر امام حسین جان (8 مرداد 1396 ساعت 13:26)

    این خودرو های مسخره و این گرانی بهار ما را هر سال خراب میکند . فقط محرم خوب گریه میکنیم . یا حسین مظلوم به دادمان برس . یا حسین مدد
    درود و سلام بر امام حسین جان .درود و سلام بر امام حسین جان .درود و سلام بر امام حسین جان .درود و سلام بر امام حسین جان .
    ای امام حسین یعنی پاداش عزاداری سالانه ما این گرانی و این بیکاری و بی انصافی مسئولین است ؟ لطفا امام حسین جان به ما شیعیان که هوادار و رهرو شما هستیم کمک کنید .

  • محمدرضا محمدرضا (8 مرداد 1396 ساعت 13:09)

    «شتر درخواب بیند پنبه دانه! گهی ............» البته با عذر خواهی از محضر هموطنان مظلومم که قربانی ظلم خودروسازان و رئیسان آنها شده اند.

  • مهدی اراکی مهدی اراکی (8 مرداد 1396 ساعت 11:16)

    یه بنده خدایی داشت یه کاسه ماست رو با قاشق میریخت تو آب دریا و هم میزد.
    یه نفر دیگه بهش رسید و گفت چکار میکنی؟
    گفت دارم دوغ درست میکنم.
    اون بابا گفت آخه مگه میشه؟
    گفت اگه بشه جی میشه!!!

    حالا ما هم میگیم اگه بشه چی میشه..!

  • عرفان عرفان (8 مرداد 1396 ساعت 09:50)

    با سلام،
    من در سالیان قبل سواری فیات داشتم ،ماشینهای بسیار خوبی بود .فکر میکنم اتفاقی خوبی در شرف انجام باشد تا این بازار لجام کسیخته خودرو را سر وسامان دهد. صدویک ارگان مینشینند تا با یه خودروی تولیدی پولی به جیب بزنند و ملت رو سرکیسه کنند این خودروها به بازار ما میاد قیمت چند صد میلیونی روش میزارند و به ملت میفروشند.

  • علی علی (7 مرداد 1396 ساعت 18:47)

    نویسندگان این خبرها یا مردم رو مسخره کردند یا افراد ساده لوح هستند . کدوم خودروساز ما هدفش از تولید خودرو ایجاد رفاه و ایمنی به ملت هستش ؟!!!صدویک ارگان مینشینند تا با یه خودروی تولیدی پولی به جیب بزنند و ملت رو سرکیسه کنند این خودروها به بازار ما میاد قیمت چند صد میلیونی روش میزارند و به ملت میفروشند

  • فرزاد فرزاد (7 مرداد 1396 ساعت 16:55)

    سالهاست که در صنعت خودروی ایران، بزک نمرده است ولی بهار همچنان نمی‌آید!