1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. موتورسیکلت
  4. قیمت انواع موتورسیکلت (تیر 93)

قیمت انواع موتورسیکلت (تیر 93)

8 تیر 1393
  • 3

همه چیز در مورد خرید موتور سیکلت +قیمت با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوا، یکی از بازارهایی که رونق بسیار خوبی دارد، بازار خرید و فروش موتورسیکلت به‌عنوان وسیله حمل و نقلی سریع در کلانشهرهایی مثل تهران با ترافیک سنگین است.

بارها اتفاق افتاده که وقتی در ترافیک سنگین اتوبان ها و خیابان های تهران گرفتار شده اید، از زمین و زمان گلایه می کنید که ناگهان صدای حرکت موتورسیکلتی شما را به فکر فرو می برد که چرا من هم یکی از اینها نداشته باشم؟ چرا من هم در این گرما و جنب و جوش تابستانی تک چرخ نزنم؟!

پرسشی که ناخودآگاه شما را به سمت بازار خرید و فروش این دوچرخ موتوردار محبوب پیر و جوان یعنی میدان رازی (گمرک) تهران هدایت می کند.

هرچند موتورسیکلت در همه شهرها و روستاها بازاری مخصوص به خود دارد، اما ظاهرا این بازار موتورسیکلت پایتخت است که یکه تاز میدان است.

به هر حال اگر برای خرید یکی از این نوع وسیله نقلیه راهی بازار شده باشید، در این بازار مکاره با دیدن انواع و اقسام موتورسیکلت ها خواه، ناخواه میان دوراهی انتخاب قرار می گیرید و این دقیقا نکته ای است که قصد ذاریم بررسی آن را داریم تا شما به عنوان خریداری غیر حرفه ای بتوانید با توجه به نیاز و بودجه تان بهترین موتورسیکلت را انتخاب کرده و از سواری آن، البته با رعایت نکات ایمنی لذت ببرید.

هدفتان را مشخص کنید

به گزارش صبحانه، هم اکنون بیشترین خریداران موتورسیکلت در بازار ایران کسانی هستند که به نوعی قصد استفاده اقتصادی از آن دارند، حال به عنوان پیک موتوری یا این که وسیله نقلیه ای برای رسیدن به محل کسب و کار خود، اما هستند افرادی هم که از روی علاقه و البته تفریح، روانه بازار خرید موتورسیکلت می شوند. بنابراین می توان موتورسیکلت های بازار کشورمان را به دو گروه شهری و اسپرت تقسیم بندی کرد که ظاهرا بازار شهری ها بسیار پررونق تر است، اما اسپرت فروش ها هم بازار خوبی را تجربه می کنند، چون با اعداد و ارقام بالاتری سروکار دارند.

به هر حال جزو هر گروه از خریداران که باشید، بهترین نقطه شروع برای انتخاب گزینه بهتر این است که نیاز خودتان در این زمینه را مشخص کنید چون با توجه به دسته بندی و تنوع موجود در بازار اگر بدون هدف اقدام به خرید کنید ممکن است دچار سردرگمی شوید.

به عنوان مثال اگر به عنوان پیک موتوری قصد خرید دارید، بدون تردید برندی که دارای هزینه نگهداری پایین است، برای شما مناسب خواهد بود و اگر اهل استفاده تفریحی از این وسیله دوچرخ هستید ناخودآگاه به دنبال زیبایی و شتاب البته بدون کلاچ خواهید رفت. پس به یاد داشته باشید ابتدا هدف از خرید موتورسیکلت را کاملا برای خود مشخص کنید تا در هزارتوی انواع و اقسام برندهای موجود بازار گرفتار نشده و انتخاب اشتباه نکنید.

کلاچ دار یا بدون کلاچ؛ مساله این است؟

همراه با روند افزایشی استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه ای اقتصادی در برخی کشورها مثل ایران و رهایی از ترافیک های خسته کننده، برندهای متفاوتی تولید و به بازار مصرف ارسال می شوند، بنابراین به همین دلیل گزینه های متفاوتی با کارایی های متفاوت مقابل خریداران قرار گرفته است. یکی از عمده ترین گزینه ها بحث تعویض دنده در موتورسیکلت هاست که گروهی اعتقاد دارند موتورسیکلت های بدون کلاچ بهتر از کلاچ دارهاست، اما این موضوع به عقیده کارشناسان دقیقا به نوع استفاده کاربر موتورسیکلت بستگی خواهد داشت.

به طور کلی کسانی که از موتورسیکلت به عنوان وسیله کسب درآمد استفاده می کنند، به دنبال کیفیت و البته استحکام و کم هزینه بودن این وسیله هستند که طبیعتا موتورهای کلاچ دار را به دلیل قدرت بالاتر و البته اطمینان بیشتر انتخاب می کنند، اما آنهایی که از این وسیله بیشتر برای رسیدن به محل کار یا خرید روزانه استفاده می کنند، بیشتر گرایش به بدون کلاچ ها دارند چون کارشناسان این گروه را استفاده کننده های حرفه ای از موتورسیکلت نمی دانند.

با این حال یکی از معایب بزرگ موتورسیکلت های محبوب بدون کلاچ در بازار ایران، حجم پایین باک بنزین آنهاست که همین موضوع باعث شده افرادی که به صورت حرفه ای به این نوع از وسیله نقلیه نگاه می کنند از خریدش منصرف شوند، هرچند واقعا نمی توان از هزینه نگهداری این گروه نیز چشم پوشی کرد.

هندی های محبوب ایران

شاید با نگاهی ساده به خیابان های ایران، تصور کنید یکی از اعضای خانواده هوندا 125CG پرفروش ترین موتورسیکلت بازار است یا ارزان ترین موتورسیکلت بازار چنین عنوانی را نیز به خود اختصاص داده است، اما واقعیت این گونه نیست چون برخلاف تصور شما این بار هندی ها هستند که بازار مـــــوتورسیکلـــت کشورمان را به دست گرفته و یکه تاز میدان شده اند. کمپانی TVS هند با مدلROCKZ که طرحی مشابه WAVE هونداست، با وجود قیمت بالا پرفروش ترین موتورسیکلت کنونی بازار ایران به حساب می آید.

پس از ROCKZ، طرح جدید آپاچی که بتازگی به بازار ایران نیز عرضه شده است، به عنوان دومین موتورسیکلت پرفروش بازار شناخته می شود و جالب اینجاست که آپاچی نیز محصولی از کمپانی TVS هندوستان است، از این رو کاملا پیداست کهTVS چه موقعیتی در بازار ایران دارد.

به دنبال ارزان ها نباشید

بزرگ ترین اشتباه میان بسیاری از خریداران این است که دنبال خرید موتورسیکلت ارزانقیمت هستند، بخصوص کسانی که برای کسب درآمد به موتورسیکلت روی می آورند، اما لازم به یادآوری است که متاسفانه با توجه به رونق بازار فروش این گونه موتورسیکلت ها، سازندگان از کیفیت بسیاری از قطعات آن کاسته و حتی درباره تامین قطعات یدکی نیز هیچ ارتقای کیفیتی نداده اند، چون تصور می کنند بازارشان همیشه داغ است، بنابراین اگر هنوز به فروشنده سفارش نداده اید دست نگه دارید و دوباره کمی فکر کنید چون با سفارش موتورسیکلت ارزانقیمت خودتان را درگیر خواهید کرد و درواقع بیشتر اوقات باید در تعمیرگاه باشید تا ترک موتورسیکلت تان.

کیفیت قطعات

حالا نوبت به کیفیت قطعات موتورسیکلت مورد نظر شما رسیده که باید بیش از اندازه به آن توجه داشته باشید. اگر جزو حرفه ای های موتورسیکلت نیستید باید بدانید قطعاتی مثل ترمزها، شاسی، لوله اگزوز، زنجیر و دنده خورشیدی، فنربندی، نوع پوسته موتور و قطعات داخلی آن، لاستیک ها و در نهایت بلبرینگ ها جزو قطعات اصلی و مهم این وسیله نقلیه هستند، بنابراین هنگام خرید باید به این وسایل توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید از سواری خود لذت ببرید.

به عنوان مثال در ترمزها به ضخامت دیسک ها برای ترمزهای دیسکی و کیفیت کاسه ترمز برای آنهایی که ترمزهای کاسه ای دارند، خوب توجه کنید. همچنین مهم ترین نکته را باید در اتصالات شاسی جویا باشید و از استحکام آن اطمینان حاصل کنید. از سوی دیگر اگر موتورسواری نرم و بدون خستگی را جویا هستید به سیستم فنرکشی و کمک فنرهای برند مورد نظرتان نیز دقت ویژه داشته باشید.

گارانتی را جدی بگیرید

جزو هر گروه از مصرف کنندگان که هستید و هنوز برند مورد نظرتان را انتخاب نکرده اید به این نکته توجه داشته باشید که موتورسیکلت وسیله ای مصرفی و دارای هزینه های جانبی و نگهداری است، بنابراین حالا که قصد خرید موتوری صفر کیلومتر را دارید، ابتدا به خدمات پس از فروش و خوشنامی کارخانه سازنده آن توجه کنید و پس از آن به شرایط گارانتی خود فکر کنید تا با این خرید بتوانید با اطمینان برانید، نه این که دائم معطل کوچه و خیابان برای یافتن قطعات مورد نیازتان باشید.

حداکثر سرعت 120 کیلومتر را فراموش نکنید

توجه به قوانین نیروی انتظامی درباره نحوه استفاده از موتورسیکلت و البته پلاک کردن آنها هر نوع موتورسیکلتی که بتواند سریع تر از 120 کیلومتر در ساعت حرکت کند، هرگز مجاز به تردد داخل شهرها نیست و باید در جاده ها یا پیست های موتورسواری از آن استفاده شود. بنابراین اگر برای استفاده های شهری قصد خرید دارید و عشق سرعت هستید با دیدن عددهای روی صفحه کیلومتر هرگز عجله نکنید، چون در محدوده شهری نمی توانید از این وسیله لذت ببرید.

مراقب دست دوم ها باشید

باتوجه به نکات بالا و البته حساب بانکی تان اگر علاقه مند به خرید از بازار دست دوم فروشی موتورسیکلت هستید، بدنیست بدانید گرچه این کار کمی اقتـصادی تر به نظر می رسد، اما باید از فوت و فن انتخاب بهترین گزینه نیز سررشته داشته باشید، چون در این بازار اتفاقات و البته مشکلاتی وجود دارد که می تواند باعث دردسرهایی شود.

نکاتی که درباره این موضوع باید به آنها خوب توجه کنید، به این ترتیب هستند:

  • 1.موتورسیکلت های دوزمانه تعویض پلاک نمی شوند
  • 2.موتورسیکلت هایی با سن بالاتر از ده سال از نظر راهنمایی و رانندگی غیرقابل استفاده هستند
  • 3.بیمه نامه موتورسیکلت را خوب بررسی کنید و از صحت و مدت زمان اعتبارش آگاه شوید
  • 4.حتی اگر جزو حرفه ای ها نباشید با نگاهی کلی به موتورسیکلت متوجه اوضاع و احوالش خواهید شد
  • 5.به رنگ بدنه باک خوب دقت کنید که یک دست بوده و دستکاری نشده باشد
  • 6.به جوش های شاسی توجه داشته باشید که مبادا دوباره جوش داده شده باشد. این مورد با توجه به تغییر رنگ و نوع آبکاری بدنه کاملا قابل شناسایی است
  • 7.توجه کنید زیاد به کیلومتر موتورسیکلت نمی توان اعتماد کرد، چون براحتی قابل دستکاری است
  • 8.از فروشگاه معتبر خرید کرده و حتما فاکتور رسمی همراه با مهر و امضاء دریافت کنید
  • 9.از اصالت سند و مدارک موتورسیکلت مطمئن شوید
  • 10.حتما مشخصات صاحب قبلی را با داشتن مدارک کافی از نظر قانونی دریافت کنید و از میزان خلافی موتورسیکلت آگاه شوید
  • 11.به موتورسیکلت هایی که تیونینگ شده اند هرگز اعتماد نکنید، چون در بهترین شرایط دچار دردسرهای نگهداری از آنها خواهید شد

متوسط قیمت برخی انواع موتورسیکلت

اگر اهل موتورسواری باشید و با توجه به رعایت قوانین بخواهید هیجان راندن این وسیله را تجربه کنید بد نیست بدانید قیمت این وسیله نقلیه معمولا با توجه به حجم موتور آن از حدود یک میلیون و 200 هـــزار تومان تا 125 میلیون تومان تعیین می شود.

قیمت انواع موتورسیکلت

قیمت برخی از موتورهای لوکس

قیمت انواع موتورسیکلت



نظرات

  • رضا رضا (15 خرداد 1402 ساعت 07:42)

    قیمتارو نگاه موتور 125 نو 2 تومن بعد 9 سال قیمتش 25برابر شده????

  • رضا رضا (17 فروردین 1402 ساعت 22:47)

    سلام.کیفیت قطعات روفقط 2 کشور ایران و چین پایین میارن.سازندگان یا مونتاژ کنندگان ایران که مثل همیشه فقط بلدن کیفیت قطعات رو پایین بیارن و روز به روز قیمتهارو به شدت بالا ببرن.چین اگر کیفیتو پایین بیاره همیشه قیمت اون وسیله و لوازم یدکی رو کلی پایین میارن و حتی کشورهای دیگر.کشورهای دیگر کیفیت رو پایین میارن و قیمت رو دلیلش اینه که میگ یه مدت کوتاه دیگه مدل بالاتر و بهتر از اون مدل وسیله تولیو میشه و مردم میرن سمت اون جدیده و مثل ایران نیستکه یه وسله رو از ناچاری مجبور باشی سالهای سال استفاده و دائم تعمییر کنیم!کشورهای دیگر شاید کیفیتو پایین اما قیمت پایین و مدتی که اون وسیله کارکرد از رده خترج و بعلت ارزانی قیمت مردمش توان خرید نوع جدید و همان زمانی که اون وسیله کارکرد تا خراب شدنش نرسیده از رده خارج ونوع جدید خریداری میشه.درضمن پایین اوردن لوازمو قطعات این نیستکه باعث ازبین بردن جان مردم بیچاره بشه.

  • ماسل ماسل (11 مرداد 1393 ساعت 20:17)

    به خدا شما بهترین و کاملترین و جامع ترین و جذابترین سایت اطلاعات خودرو هستید بهتون تبریک میگم این اطلاعات رو تو کل اینترنت پیدا نکرده بودم واقعا خسته نباشید