1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. موتورسیکلت
  4. لذت بخش ترین رانندگی با موتورسیکلت جدید هارلی دیویدسون

لذت بخش ترین رانندگی با موتورسیکلت جدید هارلی دیویدسون

5 خرداد 1395
  • 1

هنگامی‌که موتورسیکلت تورینگ (مسافرتی) Road Glide Ultra از سوی کمپانی مشهور و معتبر آمریکایی هارلی دیویدسون در سال 2011 به بازار آمد، با ابعادی غول‌آسا، امکانات رفاهی زیاد، صندلی‌های راحت و فضای بار سخاوتمندانه، محبوبیت بالایی کسب کرده و بفروش مناسبی دست‌یافت؛ اما در اوایل سال 2013 سازندهٔ آمریکایی اعلام کرد که تولید این موتورسیکلت تا پایان سال متوقف می‌شود. این امر موجب ناراحتی طرفداران هارلی شد چراکه Road Glide Ultra پرفروش‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین محصول این شرکت محسوب می‌شد. سرانجام تولید این موتورسیکلت تورینگ لوکس در سال 2013 متوقف شد درحالی‌که هیچ تاریخی برای معرفی جدید آن اعلام نشد؛ اما پس از 2 سال وقفه هارلی دیویدسون نسخهٔ جدید Road Glide Ultra را در سال 2015 و با مدل 2016 معرفی نمود.

هارلی دیویدسون

Road Glide Ultra 2016 کاملاً جدید بوده و نسبت به قبل بهبودیافته است. تغییر دماغهٔ موتورسیکلت، تغییر گلگیرها، کاهش وزن، استفاده از رینگ‌های سبک‌تر و محکم‌تر آلومینیومی، تجهیز به امکانات جدیدی چون ترمز ABS و بهبود طراحی و آرگونومی کلی موتورسیکلت از تغییرات نسخهٔ جدید نسبت به مدل قدیمی بشمار می‌روند. Sharknose یا دماغهٔ کوسهٔ موتورسیکلت (دماغهٔ جلویی) در مدل 2016 از نو طراحی‌شده و 2 سانتیمتر به محل نشستن راکب نزدیک شده است که موجب می‌شود خواندن صفحه کیلومتر و دسترسی به صفحه‌نمایش لمسی و سیستم ارتباطی-سرگرمی موتورسیکلت راحت‌تر صورت گیرد. در این دماغه سه دریچهٔ هوا تعبیه‌شده که امکان تنظیم هوای عبوری از آن‌ها را به راکب می‌دهد و در هنگام رانندگی در هوای سرد می‌توان آن‌ها را به‌طور کامل بست. برای محافظت بیشتر از راکب در برابر باد، طول شیشهٔ جلو نیز به 34.3 سانتیمتر افزایش‌یافته که 10 سانتیمتر بیشتر از مدل‌های قبلی است. استفادهٔ فراوان از کروم خصوصاً در پیشرانه و اگزوزها نیز موجب شده Road Glide Ultra بسیار لوکس و مجلل به نظر برسد.

به لطف رعایت اصول آئرودینامیکی و استفاده از تونل باد جهت طراحی موتورسیکلت، هوا به‌صورت یکنواخت در اطراف راکب و سرنشین جریان خواهد یافت. به همین دلیل آشفتگی هوا در اطراف بدن بسیار کم احساس می‌شود به‌طوری‌که حتی در سرعت‌بالا و در بزرگراه فقط کمی عبور هوا را از بالای کلاه ایمنی و شانه‌ها احساس می‌کردیم. همین امر موجب می‌شد به‌راحتی اطلاعات صوتی سیستم ناوبری و اعلانات صوتی موتورسیکلت را بشنویم. برای کنترل و هدایت این موتورسیکلت عظیم‌الجثه به کمی تمرین و تلاش نیاز است. البته در مدل جدید، فرمان حدود 14 سانتیمتر به راکب نزدیک‌تر شده که کنترل آن را راحت‌تر کرده است. دو صندلی آن نیز بسیار راحت بوده و در اطراف دارای لبه هستند که بدن را به‌خوبی روی خود نگه می‌دارند. درحالی‌که صندلی سرنشین دارای تکیه‌گاه هم هست. همچنین هر دو صندلی راکب و سرنشین نیز قابلیت تنظیم ارتفاع به‌صورت برقی دارند. نتیجهٔ تمامی موارد و امکانات مذکور موجب شده که راکب ایده آل ترین موقعیت را پشت فرمان داشته باشد.

سازندهٔ آمریکایی در این موتورسیکلت مسافرتی از پیشرانهٔ Twin Cam 103 خود استفاده کرده است با این تفاوت که مجهز به خنک‌کنندگی دوگانه (یا Twin Cooled که هم با آب و هم توسط هوا خنک می‌شود) شده است؛ یعنی هارلی دیویدسون در این پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل دوقلو، علاوه بر استفاده از شیوهٔ سنتی هواخنک، از سیستم آب‌خنک نیز استفاده کرده است. به عبارت بهتر در این پیشرانه از هر دو سیستم هواخنک و آب‌خنک به‌طور همزمان استفاده‌شده است که در نوع خود شاهکار بوده و موجب عملکرد بهتر پیشرانه خصوصاً در شرایط سخت می‌گردد. سیستم آب‌خنک به‌گونه‌ای طراحی‌شده که در آن مایع خنک‌کننده در اطراف سر سیلندر به گردش درمی‌آید و سپس به دو رادیاتور که در پشت گلگیر جلو پنهان‌شده‌اند انتقال‌یافته و خنک می‌شود.

استفاده از سیستم Twin Cooled موجب دستیابی به ضریب تراکم 10 بر یک و افزایش 11 درصدی گشتاور نسبت به نسخهٔ استاندارد پیشرانهٔ Twin Cam 103 شده است. این پیشرانهٔ 1.7 لیتری 45 درجهٔ V2 قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاوری معادل 143 نیوتن متر تولید می‌کند که این گشتاور عظیم در دور موتور 3750 rpm به‌طور کامل قابل‌دستیابی است. این نیرو توسط گیربکس 6 سرعته و تسمه به چرخ عقب ارسال می‌شود. پیشرانه بسیار سریع و چالاک است و به‌سرعت به کوچک‌ترین فرمان دریچهٔ گاز پاسخ می‌دهد. حتی هنگام رانندگی در هوای گرم و در ترافیک با Road Glide Ultra، پیشرانه تنها مقدار متوسطی گرما از خود ساطع می‌کند که این امر به خاطر استفاده از سیستم مدیریت دما یا EITMS است. اگزوزهای کرومی دوقلو نیز صدای غرغر زیبایی منتشر می‌کنند که هرگز بلند و آزاردهنده نیست. دریچهٔ گازی سیمی آن پاسخ مناسبی به فرامین راننده می‌دهد و کروز کنترل الکترونیکی به‌صورت استاندارد در نسخهٔ Ultra وجود دارد.

این موتورسیکلت تنومند 418 کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا 200 کیلوگرم بار را نیز حمل کند؛ بنابراین می‌توان هارلی دیویدسون Road Glide Ultra را یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین موتورسیکلت‌های حال حاضر دنیا دانست. همانند اکثر موتورسیکلت‌های تورینگ یا مسافرتی، Road Glide Ultra نیز از سیستم تعلیق نرم و راحتی سود برده و کیفیت کلی سواری آن خوب است. ترمزهای قدرتمند آن‌ در جلو مجهز به دو دیسک و در عقب دارای یک دیسک است و از کالیپرهای 4 پیستونه استفاده می‌کند. این ترمزها عملکرد بسیار خوبی دارند. بعلاوه سامانهٔ ABS نیز به‌صورت استاندارد در آن وجود دارد که به عملکرد بهتر ترمزها کمک شایانی می‌کند.

هرچند Road Glide Ultra ازلحاظ طراحی و ظاهر، کلاسیک به نظر می‌رسد اما ازنظر سرگرمی و تجهیزات کاملاً مدرن است. چراکه مجهز به سیستم صوتی باقابلیت اتصال بلوتوث، رادیو FM، AM و WB، سیستم ناوبری و پورت USB شده است که توسط صفحه‌نمایش لمسی 6.5 اینچی رنگی، دکمه‌های روی داشبورد، جوی استیک روی فرمان و یا حتی فرامین صوتی قابل کنترل است. سیستم صوتی آن مجهز به 4 بلندگو با 100 وات قدرت است که قدرت پخش صدای کاملاً خوبی دارد. تنها مورد منفی در اینجا، صفحه‌نمایش لمسی آن هنگام استفاده در آفتاب است که اطلاعات روی آن غیرقابل تشخیص می‌شود.

در کل هارلی دیویدسون Road Glide Ultra نسبت به هوندا گلدوینگ ازنظر حفاظت در برابر باد، راحتی سرنشینان، ظرفیت بار و تجهیزات استاندارد برتری دارد. بعلاوه این موتورسیکلت آمریکایی با مخزن سوختی با ظرفیت 22 لیتر، سیستم‌های امنیتی هوشمند، صندوق‌های باری به حجم 133 لیتر و دو خروجی برق 12 ولت، راحتی مناسبی را برای راکب خود به ارمغان می‌آورد. Road Glide Ultra با تجهیز به سه دریچهٔ هوا، حفاظت بیشتری از سرنشینان در برابر باد می‌کند، هندلینگ خوبی دارد، از سواری آرامی برخوردار است و صندلی‌های راحت‌تری دارد؛ بنابراین برای استفاده در مسافت‌های طولانی و همین‌طور برای کسانی که به دنبال مَرکَبی مجلل، راحت و زیبا هستند یکی از بهترین گزینه‌ها بشمار می‌رود. البته Road Glide Ultra قیمت پایه‌ای معادل 25,700 دلار دارد که برای یک موتورسیکلت به‌هیچ‌عنوان قیمت کمی نیست و با این مبلغ می‌توان یک تویوتا کمری یا شورلت مالیبو خرید؛ اما لذت رانندگی با این موتورسیکلت در هوای بهاری و در بزرگراه‌های ایالات‌متحده با هیچ خودرویی قابل‌مقایسه نیست.

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

هارلی دیویدسون

مشخصات فنی

هارلی دیویدسون

منبع: پدال



نظرات

  • امیر امیر (5 خرداد 1395 ساعت 09:28)

    اصلا نمای جلو موتور جالب نیست.