1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تیبا باید وارد ناوگان تاکسیرانی شود

تیبا باید وارد ناوگان تاکسیرانی شود

11 مرداد 1394
  • 0

مدیرعامل پیشین اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با انتقاد از ناوگان فرسوده تاکسیرانی کشور خواستار نوسازی و تجهیز آن با خودروهای داخلی نظیر تیبا شد.

جواد صادقی مجد مدیرعامل پیشین اتحادیه تاکسیرانی شهری در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۱۸ هزار دستگاه تاکسی در کشور وجود دارد و به نوعی به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر یک تاکسی موجود است که ۱۰ برابر کمتر از مقیاس جهانی می باشد.

وی افزود: در همین تعداد هم حدود یک سوم از تاکسی های کشور فرسوده هستند و تعداد ۱۸ هزار دستگاه آن شامل خودرو پیکان است و این درحالی است که این خودرو به طور کامل از خطوط تولید خارج شده و توان اخد معیارهای استاندارد را ندارد.

وی با اشاره به خروج تاکسی پراید از چرخه حمل و نقل عمومی اضافه کرد: با این که خودروسازان برای تحقق این امر اقدامات زیادی جهت جایگزینی صورت دادند اما پس از خروج پراید با وجود دردسترس بودن خودروهایی نظیر تیبا، بنا بر دلایلی که نمی توان آن را موجه دانست جایگزینی برای آن معرفی نشد و این ظرفیت در کشور خالی ماند.

صادقی مجد ادامه داد: سایپا حتی برای نشان دادن حسن نیت خود ۲۰۰ دستگاه تیبا مناسب سازی شده برای تاکسیرانی تولید و آماده ارائه به سازمان کرد که متاسفانه عدم وجود متولی قدرتمند و مطالبه گر در کشور باعث شد که این موضوع مسکوت مانده و به فراموشی سپرده شود.

این کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی با اشاره به تحولات و اقدامات مختلف به وجود آمده در حوزه همکاری خودروسازان با تاکسیرانی تاکید کرد: کشور چین از خودرو Z300 در یکی از پرجمعیت ترین شهرهای خود استفاده می کند و وقتی که این توانمندی و عزم همکاری وجود دارد می توان از این پتانسیل در کشور استفاده کرد.

مدیرعامل پیشین سازمان تاکسیرانی گفت: در شغل تاکسیرانی استفاده از خودروهای گران قیمت اقتصادی نیست و میزان کرایه ثابت در هر مسیر، تفاوتی برای مسافر در سوارشدن بر پیکان یا بنز ایجاد نمی کند و از همین بابت این امر و استفاده از خودروهای گران قیمت را اقتصادی نمی دانند.

وی در ادامه با تاکید بر نیاز به وجود خدمات گسترده پس از فروش خودروهای تاکسی گفت: نیاز بالای موجود برای محصولات تاکسی و پیمایش بالای آن باعث شده است که تقاضای خدمات پس از فروش این خودروها بسیار بالا باشد و جز خودروسازان داخلی هیچ خودروسازی نمی تواند این حجم مورد نیاز از خدمات پس از فروش تاکسی هایی که بسیار سریع مستهلک می شوند را پاسخ دهد.

صادقی مجد با بیان اینکه با بررسی های صورت گرفته ۸۰ درصد از مسافرکشان شخصی با خودرو پراید به این امر مبادرت می ورزند افزود: وقتی یک خودرو مانند پراید یا تیبا کاربری مطلوبی برای مسافرکشی حتی به صورت شخصی دارد چرا باید به دنبال خودروهایی بود که هیچ گونه صرفه اقتصادی ندارند؟

وی ادامه داد: برای سازمان تاکسیرانی یک مزیت است که خودروسازان داخلی با رعایت تمامی پارامترهای استاندارد تاکسی شدن، محصولات متنوعی جهت این امر اختصاص داده اند و تاکسیرانی باید از این مزیت استفاده کافی را ببرد.

مدیرعامل پیشین اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با انتقاد از عدم همکاری سازمان تاکسیرانی در ورود خودرو تیبا به ناوگان تاکسیرانی تصریح کرد: در حال حاضر نوسازی از کیفی سازی بسیار مهم تر است و نباید خودروهایی نظیر تیبا که تا حد زیادی موفق به کسب استانداردهای مورد نیاز تاکسیرانی شده اند را از نظر دور کرد چرا که این محصول بهترین خودرو برای این امر است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از تولیدات داخلی گفت: متاسفانه با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر این امر هیچ گونه اقدامی در خصوص استفاده از محصولات داخلی صورت نگرفته است و می توان گفت خودروسازی در انجام این همکاری یکه و تنهاست.

اقدام کند. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که تاکنون خودروسازان داخلی مطالبات ده ساله خود را به طور کامل دریافت نکرده اند و سوال اینجاست که چه شرکتی می تواند این قدرت را داشته باشد که با وضعیت نامناسب پرداخت مطالبات پا به عرصه خدمت رسانی در حوزه خدمات تاکسیرانی بگذارد.

این کارشناس حمل و نقل عمومی بهانه گیری های به وجود آمده در عدم ورود تیبا به تاکسیرانی را اشتباه بزرگی دانست و اذعان داشت: خودرو تاکسی خدمتی عمومی نیست تا با محاسبه سانتیمتری استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید فرهنگ سازی استفاده صحیح از تاکسی در جامعه نهادینه شود و از خودروهای داخلی در خدمات مشابه دیگر حوزه حمل و نقل نظیر آژانس های مسافربری داخل شهری و یا شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات تاکسی استفاده کرد تا این فرهنگ به اجرا درآید.

صادقی مجد در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر هم اشکالاتی که در خصوص کوچک بودن تیبا مطرح است موجه باشند می توان با تخصیص یک برنامه زمان بندی دو یا سه ساله این خودرو را مناسب سازی کرد. اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که آیا در کشور و یا حتی در خودروهای وارداتی محصولی با قیمت ۲۰ میلیون تومان با این امکانات و با شبکه گسترده خدمات پس از فروش و جود دارد تا جایگزین شود یا خیر؟



نظرات