1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چه تفاوت هایی بین فروش محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؟

چه تفاوت هایی بین فروش محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؟

27 شهریور 1397
  • 1

خودروسازان در قالب طرح‌های متفاوتی سعی در فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان دارند، اما نه تنها این طرح ها دردی از بازار خودرو دوا نکرد بلکه تحویل طولانی مدت خودرو به مشتریان بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است.

 چه تفاوت هایی بین فروش محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؟

در طول چند ماه اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت قابل توجهی روبه رو است که کاهش حجم تولید و عرضه خودرو هم بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است به نحوی که قیمت ها تحت تأثیر این موضوعات و افزایش نرخ ارز روند صعودی را طی و قرار بر توقف هم ندارد. در این شرایط خودروسازان با این وعده که تأمین قطعات خودروها را به موقع انجام و افزایش عرضه را به بازار انجام خواهند داد در قالب طرح های متفاوتی سعی در فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان می‌کنند. اما نه تنها این طرح ها دردی از بازار خودرو دوا نکرد بلکه تحویل طولانی مدت خودرو به مشتریان بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است.

در نیمه شهریورماه امسال سایپا در قالب طرحی برای پاسخ به نیاز مردم اقدام به فروش خودرو آنهم با تحویل از آبان 97 تا مرداد 98 کرد. این شرکت در این طرح پیش فروش، خودروهای پراید 131، پراید 132، پراید وانت (سایپا 151)، تیبا بنزینی، تیبا 2 هاچ بک، ساینا، وانت نیسان تک سوز و وانت نیسان دوگانه سوز را با سود مشارکت 15 درصدی به مشتریان فروخت. البته از همان ساعت نخست آغاز این طرح فروش که 10 صبح 14 شهریور ماه بود 1 میلیون و 888 هزار نفر­متقاضی ثبت نام خرید خودرو­ بودند­ که تنها 50هزار خودرو در این طرح قابل پیش فروش بود.


شرایط ثبت نام شرکت سایپا که در نیمه شهریورماه امسال اجرایی شد به شرح زیر بود:


ثبت نام تنها به صورت اینترنتی از طریق سایت فروش سایپا انجام می‌شود .
قرارداد فاقد حق صلح است .
هر فرد با کد ملی خود تنها مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو است.
مشتریانی که در 18 ماه اخیر اقدام به ثبت نام خودرو کرده باشند، در این بخشنامه مجاز به ثبت نام نیستند.
مابقی قیمت خودرو به نرخ روز کارخانه محاسبه می‌شود.
سود مشارکت و سود انصراف به ترتیب 15 و 12 درصد تعیین شده است.

علاوه براین طرح فروش، ایران خودرو هم اخیراً اعلام کرده برای پاسخگویی به بازار قرار است 40 هزار خودرو را پیش فروش کند. هر چند قرار بود این طرح بنا به اعلام مدیرعامل ایران خودرو این هفته اجرایی شود اما هماهنگی های فروش فعلاً برای هفته آینده شده است.

در این طرح فروش ایران خودرو علاوه بر شروط سایپا مواردی دیگری هم برای محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی‌ها و یا افراد فاقد خودرو اعلام کرده تا شاید خریداران در این مرحله موفق به ثبت نام شوند. البته هنوز مشخص نیست تحویل این خودروها در چه تاریخی و با چه قیمتی خواهد بود اما در مجموع امروز بازار خودرو با کمبود عرضه روبه رو است که رفع این موضوع نیازمند عرضه سریع خودرو به بازار است.


شرایط فروش ویژه ایران خودرو برای «خودرو اولی‌ها» به شرح زیر است:


محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی ها
افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خود اظهاری
داشتن گواهینامه
عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بصورت خود اظهاری
عدم امکان ثبت‌نام مشتریان اخیر سایپا در این طرح پیش فروش
انتخاب نمایندگی توسط مشتریان بعد از ثبت نام
انتشار لیست مشتریانی که موفق به ثبت نام شده اند
پیش فروش خودرو طی 5 روز و بر اساس کد ملی مشتریان

منبع تسنیم


نظرات

  • جواد جواد (27 شهریور 1397 ساعت 17:13)

    فرقهای زیادی در نحوه فروش ایران خودرو وسایپا وجود دارد ، اما در خالی کردن جیب مردم ایران و اجحاف به مصرف کننده و فروش خودروهای بنجل که تا حالا مشتری نداشته و از این طریق مردم را به طمع واداشته اند با عدم حق انتخاب خودروهای وارداتی بدلیل تعرفه بالا ،خوشبختانه هر دو یک نقطه مشترک دارند .