1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. با پول سمند در اروپا چه خودروهایی می توان خرید؟

با پول سمند در اروپا چه خودروهایی می توان خرید؟

14 فروردین 1396
  • 15

در شرایطی که تهدید تحریم‌های بین المللی میتوانست با مدیریت درست به فرصتی برای خودروسازان داخلی برای خودکفایی و رشد تبدیل شود ولی به نظر می رسد حمایت های بی حد و حصر دولت از این صنعت، مانع از استقلال آن و خودکفا شدن این صنعت جذاب شده است و همین امر باعث شده است که شاهد آن باشیم، افراد با پرداخت مبلغی برابر با بهای سمند قادرند خودروهایی به مراتب بهتر در اروپا خریداری نمایند و این تفاوت کیفیت از عدم وجود رقیب در داخل کشور برای خودروسازان و بی توجهی به بخش خصوصی نشئت می گیرد.

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

با وجود گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی علی رغم برخی شعارها مبنی بر ساخت خودروی ملی، همچنان برای تولید یک خودرو وابستگی شدید به خارج از کشور احساس می شود و این ادعا در آنجا مشخص تر است که تمام کاسه کوزه های افزایش ناگهانی قیمت خودرو به تحریم و گران شدن ارز و به تبع آن افزایش هزینه واردات قطعات از خارج از کشور، افتاد. حال اینکه اگر در طول این سال ها تمهیداتی اندیشیده می شد تا این صنعت از واردات بی نیاز شده یا واردات به حداقل ممکن می رسید شاهد این نوسانات شدید قیمتی و ارائه خودروهای بی کیفیت به واسطه نبود رقیب و تضعیف بخش خصوصی نبودیم.

نکته جالب اینجاست که قیمت خودروهای ایرانی با توجه به سطح درآمد مردم و کیفیت آن ارزان نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کلاس خودروهای ایرانی اصولا C و D به پایین است، اما مصرف‌کننده ایرانی مبلغی که برای خرید آن می‌پردازد، به اندازه خودرو کلاس «A» است.

بنابراین مصرف کنندگان ایرانی حق دارند به قیمت بالای خودروهای بی کیفیت تولید داخل معترض باشند چرا که در خارج از کشور با همین مبلغ قادرند خودروهایی به مراتب لوکس تر و با کیفیت تر تهیه کنند. در قسمت زیر به بررسی نمونه های خارجی که می توان در رنج قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خریداری کرد پرداخته شده است و قضاوت را به شما واگذار می کنیم:

برخلاف نمونه‌های خارجی، خودروهای ایرانی که در این طیف قیمتی قرار دارند تنوع زیادی ندارند. یکی از این نمونه ها سمند LX است که تولید آن همچنان با قیمتی حدود ٣٠ میلیون تومان ادامه دارد. این خودرو با حجم موتور ١۶۴۵ سی‌سی می‌تواند مسافت صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٢ ثانیه طی کند. با این وجود میزان ایمنی آن در مقایسه با خودروهای این فهرست کمتر است. سمند ال ایکس فقط مجهز به دو ایربگ است که با این ویژگی می تواند ۲ امتیاز از ۵ امتیاز ممکن را در این بخش به دست آورد.

یا به عنوان مثال خودرو پژو پارس با وجود آنکه در تصادفات آمارصدمات جانی بالایی برای مسافران جلو در بر دارد اما قیمتی بالاتر از سمند برایش تعیین شده است. این خودرو با حجم موتور ١۵٨٧ سی‌سی می‌تواند صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١۴,٢ ثانیه طی کند. با این وجود و در کمال تعجب این خودرو ٣۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

درهمین راستا روزنامه انگلیسی «تلگراف» فهرستی از خودروهای ارزان‌قیمت تهیه کرده که طیف قیمتی آنها تا حدودی شبیه خودروهای ایرانی است، اما نکته قابل توجه ویژگی‌های هریک از این خودروهاست که آنها را به خودرویی متمایز و مطلوب با توجه به قیمت‌شان تبدیل می‌کند:

رنو ساندرو

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

نخستین خودروی این فهرست داشیا ساندرو است که ۵۹۹۵ پوند قیمت دارد (حدود ۳۰ میلیون) داخل فضای داخلی این خودرو برای سرنشینان و راننده بسیار راحت است. داشیا ساندرو محصول مشترک کارخانه فرانسوی رنو و شریک رومانیایی آن یعنی «Dacia» است که از ‌سال ٢٠٠٧ وارد بازار خودروسازان شده است. این خودرو در برخی بازارها مانند روسیه، مصر، آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی با نام «رنو ساندرو» معروف شده است.

این خودرو براساس پسش نیازهای رانندگی در اروپا ساخته شده و از لحاظ ایمنی نیز نمره قبولی می گیرد. به‌عنوان مثال این خودرو به چهار ایربگ مجهز است. همچنین آخرین نسخه ترمزABS به همراه سیستم ترمز الکترونیکی یعنی EBD و سیستم ترمز اضطراری یعنی EBA نیز در آن به کار رفته است. سازمان یورو انکپ اروپا نیز اعلام کرده این خودرو ایمن است. میزان ایمنی این خودرو در آزمایش‌های مختلف ٨٠‌ درصد برای سرنشینان بزرگسال، ٧٩‌درصد برای سرنشینان کودک و ۵٧‌ درصد برای عابران رده ‌بندی شده است.

سوزوکی سلریو

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

یکی دیگر از خودروهای این فهرست سوزوکی سلریو است که قیمت آن ۶٩٩٩ پوند تخمین زده است. این رقم به‌طور تقریبی معادل ٣۵‌میلیون تومان است. خودروی «سوزوکی سلریو» جایگزینی برای «سوزوکی آلتو» محسوب می شود. هرچند ممکن است بسیار ساده به نظر برسد اما سواری با آن با توجه به قیمتش مناسب به نظر می رسد. این خودروی ژاپنی برای اولین بار در ‌سال ٢٠١۴ ساخته شده است.

این خودرو در هند در ۶ مدل مختلف عرضه می شود. مدل بنزینی آن در سه‌ماهه اول ۲۰۱۶ میلادی معرفی شد. نسخه ‌‌هاچبک آن نیز درحال حاضر هم به‌طور انتخابی با سوخت بنزین یا سی‌ان‌جی برای مشتریان عرضه می‌شود. این خودرو در نیمه دوم ‌سال ٢٠١۴ پا به بازارهای اروپایی گذاشت. این خودرو در سال ۲۰۱۵ توانست نمره خوب ۴ از ۵ را از یورو انکپ کسب کند. البته کارشناسان مختلف معتقد بودند Euro NCAP درمقایسه با خودروهایی که ایربگ‌های کمتری دارند یا در آزمایشات تصادف رتبه بدتری کسب کرده‌اند، به سلریو رتبه نامناسبی داده‌اند.

پروتون ساوی

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

پروتون ساوی نیز در ردیف خودروهای ارزان قیمت ولی با خوب این لیست قرار می گیرد. قیمت این خودرو ۷۹۹۵ پوند است (حدود ۴۰ میلیون تومان) البته هرچند استانداردهای آن از هر لحاظ از بقیه خودروهای فهرست تا حدی پایینتر است اما با توجه به موتور ١,٢ لیتری و قدرت گشتاور٧۵ آن بسیار ارزان به حساب می‌آید.پروتون ساوی یک خودروی مینی سوپر‌هاچ بک است که در مالزی ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که پروتون ساوی تنها مدلی از پروتون است که توانسته گواهینامه TUV را از آلمان دریافت کند.

اسکودا سیتیگو

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

اسکودا سیتیگو (Skoda Citigo) نیز در این فهرست با قیمتی حدود ۸۰۰۰ پوند (۴۱ میلیون تومان) در زمره خودروهای مناسب این لیست به شمار می رود. اسکودا سیتیگو یکی از بهترین خودروهای کوچکی است که اکنون در بازار وجود دارد. موتور سه سیلندر آن عملکرد بسیار خوبی دارد، علاوه برآن ظاهرش نیز جذاب است. این خودرو در اواخر ٢٠١١ میلادی در بازار جمهوری چک و در آوریل ٢٠١٢ در بقیه اروپا رونمایی شد.این خودرو آپشن‌های مختلفی دارد که با نام‌های «راحت، فعال، موفق و ایده‌آل» عرضه می‌شوند و تجهیزات انتخابی این خودرو برحسب کشور متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در اتریش آپشن «ایده‌آل» شامل تهویه هوای خودرو نیز می‌شود اما این گزینه برای خودروهای آلمانی فراهم نشده است.

تجهیزات استاندارد آن شامل دو ایربگ برای صندلی‌های جلو و دو ایربگ درطرفین برای راننده و سرنشین کنار او است. دنده اتومات (که در خودروهای آلمانی وجود ندارد) همراه ESP و ترمز ABS نیز در این خودرو فراهم شده است. سیستم کمک ترمز اضطراری نیز در خودرو تعبیه شده و همراه آن یک ردیاب لیزری نیز وجود دارد.سیستم‌های کمک راننده برحسب نوع تجهیزات (سیستم ردیابی)، EDS قفل الکترونیکی به همراه سیستم فعال‌سازی خودکار چراغ خطر هنگام ترمز اضطراری، سیستم کمک پارک خودرو و همین‌طور سیستمی برای تغییر دنده از اتومات به دستی نیز فراهم شده است.

اسکودا سیتیگو همچنین توانسته ۵ ستاره کامل سازمان Euro NCAP را دریافت کند. در این خودرو ضریب امنیتی سرنشینان بزرگسالان ٨٩ درصد، سرنشین کودک ٨٠‌ درصد و ضریب ایمنی عابران نیز ۴۶‌درصد تخمین زده است. همچنین این خودرو در بخش تجهیزات امنیتی استاندارد توانسته ٨۶‌درصد کسب کند.

کیا پیکانتو

 خودروهای هم قیمت با سمند در بازار اروپا

کیا پیکانتو نیز با قیمت ٨٣۴۵ پوند (حدود ۴١‌میلیون تومان) نیز در این فهرست قرار گرفته است. این خودروی زیبا و کوچک مانند بقیه مدل‌های کیا، خدمات پس از فروش هفت‌ساله دارد. هرچند شاید مشخصات آن با هیوندای I10 برابری نکند اما قیمت مناسب آن بسیاری از مردم انگلیس و قاره اروپا را به خرید وسوسه می‌کند.

خودروساز کره‌ای کیا این مدل را از ‌سال ٢٠٠۴ میلادی تاکنون تولید می‌کند. پیکانتو در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان و شیلی به «کیا صبحگاه» نیز مشهور است. نخستین نسل کیاپیکانتو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در‌سال ٢٠٠٣ میلادی رونمایی شد. این خودرو با موتورهای یک لیتری ( قدرت ۶١ اسب بخار) یا ١,١ لیتری با ۶۵ اسب بخار عرضه شده است. در اروپا خودروی بنزینی با موتور سه سیلندری و ظرفیت ١.١ لیتر نیز برای مصرف‌کنندگان مهیا شده است.

کیا برای جذاب‌ترشدن پیکانتو در بازار اروپایی آن را مجهز به ویژگی‌هایی مانند سی‌دی پلیر و آئودیوپلیرMP3، سیستم تهویه هوا، بالابر الکتریکی پنجره‌های عقب و پشت، سیستم قفل از راه دور و آینه‌های الکتریکی کرد. نسل دوم این خودروها در نمایشگاه خودرو جنوا ٢٠١١ رونمایی شد.

پیکانتو نسل دوم توسط یک تیم طراحی در فرانکفورت آلمان طراحی شد. مدل جدید دیگر چرخ محور نیست و همچنان در دو ظرفیت یک لیتری با موتور سه سیلندر و مدل ١,٢۵ لیتری با ۴ سیلندر ارایه می‌شود. در اروپا موتور ١.٢۵ لیتری مجهز به سیستم اکودینامیک (سیستم آغاز به حرکت و توقف خودرو) است. علاوه برآن نسخه بنزینی/ ال‌پی‌جی آن نیز برای اروپا مهیا شد.

نسل دوم این خودروها در انگلیس با نقدهای مطلوبی روبه‌رو شد و ٧ از ١٠ امتیاز را به خوداختصاص داد. همچنین سازمان Euro NCAP ضریب امنیت سرنشین بزرگسال در پیکانتو ٨۶درصد، در سرنشین کودک ٨٣‌درصد و برای عابران ۴٧‌درصد محاسبه کرده است.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • ه بازنشسته ه بازنشسته (15 فروردین 1396 ساعت 11:38)

    خدا حفظ تان کنه..مسئولین..چقدر گران می کنید بابا انصاف کو...
    بازنشسته ۳۰سال خدمت با ۴ فرزند..آخرش باهام نشد بیکان را به پژو تبدیل کنم..آرزو شد.......
    آقایون خوشحالی شما با خوشحالی هموطنانتلن باید باشد

  • davood davood (15 فروردین 1396 ساعت 09:47)

    خداییش سمند شرف داره به اینا،چی هستن اینا اقققق

  • کریم کریم (15 فروردین 1396 ساعت 08:29)

    همینه که هست ، میخوای بخر ، نمیخوای مجبوری بخری

  • حمید حمید (15 فروردین 1396 ساعت 00:04)

    اخه این ماشینا که هیچکدوم هم کلاس سمند نیستن،سمند سدان خانوادگیه اگه اشتباه نکم

  • کامران کامران (14 فروردین 1396 ساعت 21:21)

    حالا برعکس، با حقوق ما در اروپا چند روز می‌شه زندگی کرد؟

  • علی علی (14 فروردین 1396 ساعت 20:20)

    واقعا جای تاسف داره برا ***** کشور، ما چی سوار میشیم بقیه دنیا چی سوار میشن کاش ی کمپین دیگه رابیوفته برا عدم خرید خودرو صفر

  • فرزاد فرزاد (14 فروردین 1396 ساعت 19:24)

    من موندم که چرا خدا ما رو به اینجا تبعید کرد؟ حداقل در زمان تولد انسانهای بی گناهی بودیم!

  • یحیی یحیی (14 فروردین 1396 ساعت 18:44)

    باسلام .به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی مادر صنعت دفاعی وهسته ای خواستیم وتوانستیم ولی خودرو سازها فقط وفقط فکر منافع خود هستند که البته از مقامات دولتی هم بخاطر سود کلان که از مردم ساده *****حمایت میشوند.ونمیگذارند جوانان خلاق ما به میدان بیایند.بهترین هوش و استعداد در دنیا را ایرانیان دارند
    که متاسفانه به خاطر عدم حمایت از کشور خارج میشوند

  • امیر امیر (14 فروردین 1396 ساعت 18:37)

    نوشتید صفر تا صد 12 ثانیه سالهاست که خودورسازان داخلی تو کاتالوگ محصولاتشان دروغ می نویسند از صفر تا صد ;قدرت موتور
    تست کنید بفهمید

  • محمد محمد (14 فروردین 1396 ساعت 18:20)

    والا همه موندبم توی معمای خودروی ایران.همه مسئولین از بالا تا پایین معترضن به این وضعیت. از بچه یک ساله گرفته تا بیا بالا همه راه حلشو میدونن ولی چرا درست نمیشه؟؟؟؟

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (14 فروردین 1396 ساعت 17:39)

    البته اینا همه صفر هستند!
    قسمت جالب داستان انجایی هست که با قیمت سمند چه ماشینای دست دومی میشه در کل دنیا خرید.

  • نعیم نعیم (14 فروردین 1396 ساعت 17:11)

    البته ، قیمت دلارم درنظر بکیرین که با شاهکار آفرینی مسولان سر به فلک کشیده...
    وگرنه نصف جوونای ایرانی سوار کامارو ، موستانگ ، چلنجر ، چارجر و وایپر میشن...
    باور کنین

  • pd pd (14 فروردین 1396 ساعت 15:46)

    عه ه ه ه یعنی سمند و پیکانتو یه قیمیته !!!!!؟

  • امین امین (14 فروردین 1396 ساعت 15:06)

    کجای کاری داداش همین پیکانتو تو ایران به 85 تومن به ملت میفروشن
    هدف اینه ک ماشین سوار نشیم و گرنه گرانی بهانه اس خخخخخ

  • حمید حمید (14 فروردین 1396 ساعت 14:19)

    همین پیکانتو توی ایران فکر میکنم حدود هفتاد میلیون قیمتشه...