1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

23 اسفند 1393
  • 3

به گفته مقامات تاجیک یک هزار دستگاه سمند ایرانی هفت سال پیش به تاجیکستان انتقال داده شد و هم اکنون در سطح خیابانهای شهر دوشنبه و برخی دیگر از شهرهای تاجیکستان برای تردد مسافران در گردش هستند.

مسافران و شهروندان ایرانی که پای به دوشنبه می گذارند با دیدن سمندهای زرد ایرانی گویی در خیابانهای تهران قدم برمی دارند.

سال ۸۶ رئیس جمهوری تاجیکستان در بازدید از کارخانه ایران خودرو خواستار عرضه گسترده محصولات این شرکت به خصوص سمند در کشورش شده و تاکید کرده بود که کشورش می تواند سالیانه حدود ۱۵ هزار سمند از ایران خودرو خریداری کند.

در همان ایام با توجه به تقاضای رو به گسترش کشورهای آسیای مرکزی، ایجاد خط تولید سمند و سایر محصولات ایران خودرو در تاجیکستان از اولویتهای ایران خودرو در آسیای مرکزی اعلام شد.

بر همین اساس و بر مبنای قرارداد امضا شده همکاری میان تاجیکستان و استان خراسان رضوی قرار بود خط تولید خودروهای ایرانی سمند در تاجیکستان راه اندازی شود .

هر چند هنوز این توافقنامه به مرحله اجرا نرسیده است اما تاکسی های سمند و بعضا پژوی ایرانی همچنان در خیابانهای شهر دوشنبه و بعضی دیگر از شهرهای تاجیکستان در تردد هستند.

جمشید راننده یکی از این تاکسی های سمند به خبرنگار ایرنا در دوشنبه گفت: سمند را ماشینی مقاوم و نغز میدانم و از اینکه دارنده یک خودروی تولیدی ایرانی هستم خوشحالم.

در عین حال این راننده از کمبود قطعات یدکی گلایه داشته و اظهار کرد با توجه به کهنه شدن این تاکسیها شایسته است ایران فکری برای عوض کردن آنها کند.

خورشید یکی دیگر از دارندگان تاکسی از اینکه تنها یک مرکز برای تعمیر و سرویس سمند در تاجیکستان وجود دارد اظهار گلایه کرد و گفت در همین مرکز هم همه قطعات مورد نیاز وجود نداشته و یا اصل نیستند.

قطب الدین نیز از ماشینش ابراز نارضایتی کرد و گفت: زمانی که این سمندها در تاجیکستان انتقال یافتند جزء بهترینها و ارزانترین ها بوده اما الان به دلیل میزان بالای مصرف سوخت کار با آنها مقرون به صرفه نبوده و به نصف قیمت هم خریدار ندارد.

برغم ورود انواع خودروها با برندهای مختلف ازجمله بنز و اپل در خیابانهای تاجیکستان با قیمتهایی که برای ایرانیان شاید باور کردنی نباشد اما همچنان سمند مورد اقبال رانندگان تاجیک است و بعضی از تاجیکان از این خوردو به عنوان وسیله نقلیه شخصی هم استفاده می کنند.

از سال گذشته که تاکسی تلفنی شکیل سفید رنگ آسیا اکسپرس (مربوط به یک فرد ایرانی) با برند تویوتا کمری در دوشنبه فعالیت خود را آغاز کرده از ابهت تاکسی های سمند کاسته شده است هرچند که بسیاری از تاجیکان این تاکسی های جدید را هم ایرانی می دانند.

روابط تهران – دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ درحال رشد بوده است، به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.

در جریان ناآرامیهای سال های ۱۹۹۷-۱۹۹۲ تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیکها را بر عهده گرفت به طوری که یکی از طرفهای اصلی مذاکرات صلح به شمار می رفت.

 سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

 سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

 سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

 سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان

 سمند در نقش خودروی تاکسی در تاجیکستان



نظرات

  • حامد صابر حامد صابر (23 اسفند 1393 ساعت 10:36)

    خدا میدونه با چه قیمتی اونجا میفروشن

  • حسین معمار حسین معمار (23 اسفند 1393 ساعت 09:09)

    ینی وجدانا اونجا تویتا و هیوندای پیدا نمیشد سمند و تاکسی کردید؟؟؟؟؟

  • آفرین آفرین (23 اسفند 1393 ساعت 06:38)

    بیچاره تاجیکستان ها ، تازه شروع کردند .