1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نسخه هاچبک ساینا در راه است

نسخه هاچبک ساینا در راه است

13 آبان 1395
  • 6

تیبا اولین محصول به‌اصطلاح ملی سایپا بود که با سروصدای فراوان ابتدا با نام مینیاتور معرفی شد و سپس نامش به تیبا تغییر یافت. چند سال بعد جهت افزایش تنوع در بازار کسل‌کنندهٔ خودروهای ارزان‌قیمت و پاسخ به بازار تشنهٔ هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت، سایپا نسخهٔ هاچ‌بک تیبا را با کد 211 و با نام تیبا 2 معرفی کرد. خودرویی که در بازار با اقبال مواجه شده و علیرغم اختلاف قیمت حدود 3 میلیون تومانی با نسخهٔ سدان، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. سپس سایپا چند وقت بعد تیبا را که همواره به خاطر طراحی نامناسبش موردانتقاد قرار گرفته بود، به اتاق جراحی برده و نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن‌را با کد 232 و با نام ساینا معرفی کرد. خودرویی که هرچند قرار بود ایرادات طراحی تیبا را برطرف کند اما نتیجهٔ معکوس داشته و به اعتقاد برخی حتی از تیبا هم زشت‌تر است!

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

حال چند روز پیش از سوی یکی از مقامات سایپا اعلام شد که این شرکت جهت تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود قصد ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا را با کد 212 دارد. همچنین به‌تازگی تصویری در فضای مجاری منتشر شده که به نظر می‌رسد متعلق به همین خودرو باشد. در این مطلب قصد بررسی تغییرات ساینا هاچ‌بک را نسبت به تیبا هاچ‌بک داریم اما ابتدا بهتر است با روش کدگذاری محصولات سایپا آشنا شویم.

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

در حال حاضر محصولات تولیدی سایپا به دو گروه X100 شامل خانوادهٔ پراید و گروه X200 شامل خانوادهٔ تیبا تقسیم می‌شود؛ بنابراین عدد اول در کد یا نام محصولات سایپا نمایانگر خانوادهٔ خودرو است. عدد بعدی کلاس خودرو را نشان می‌دهد که در آن عدد 1 مخصوص خودروهای هاچ‌بک، عدد 3 مخصوص محصولات سدان و عدد 5 مخصوص خودروهای وانت است. عدد آخری هم وضعیت طراحی خودرو یعنی فیس‌لیفت بودن یا نبودن آن‌را نشان می‌دهد. مثلاً عدد 131 نمایانگر خانوادهٔ X100 یا همان پراید، نسخهٔ سدان و طراحی اولیه است درحالی‌که 132 به نسخهٔ دوم بودن یا فیس‌لیفت بودن خودرو اشاره دارد؛ بنابراین کد 212 در نسخهٔ هاچ‌بک ساینا به معنای فیس‌لیفت آن و نمونهٔ جدیدی از 211 یا همان تیبا هاچ‌بک است.

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

اما بپردازیم به بررسی طراحی و تغییرات نسخهٔ هاچ‌بک ساینا با توجه به تصویر منتشر شده از آن. در این تصویر فقط قسمت عقب خودرو مشخص است و بخش جلویی دیده نمی‌شود اما به‌احتمال‌زیاد قسمت جلو متعلق به ساینا بوده و کاملاً مشابه آن است چراکه فرم آینهٔ جانبی و خط روی گلگیر جلو کاملاً به ساینا شباهت دارد؛ اما در قسمت عقب، فرم چراغ‌ها نسبت به تیبا 2 تغییر یافته و پلاک نیز از روی سپر به روی درِ صندوق انتقال پیدا کرده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد فرم جانبی چراغ‌های عقب که روی گلگیر عقب کشیده شده است به جهت عدم‌ تغییر قالب گلگیرها و درنتیجه کاهش هزینه‌ها، تغییری نداشته و مشابه تیبا 2 است.

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

اما قسمتی از چراغ‌ها که در نمای پشتی خودرو قرار دارد تغییر یافته و بخشی هم به چراغ‌ها اضافه شده که روی درِ صندوق کشیده شده است. بااین‌حال در این تصویر بین قسمت اصلی چراغ‌ها و قسمت اضافه شده هیچ هماهنگی‌ای دیده نمی‌شود. همچنین برخلاف تیبا 2، پروژکتور تکی روی سپر در ساینا هاچ‌بک دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد پروژکتورها به داخل چراغ‌های اصلی انتقال یافته باشند؛ اما برای کاهش سادگی سپر عقب که حالا نه جا پلاک در آن وجود دارد نه پروژکتور، فرمی شبیه به دیفیوزر به قسمت پایینی آن اضافه شده است.

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

در کل هرچند خودروی موجود در تصویر یک پروتوتایپ بوده و صرفاً از روی آن نمی‌توان دربارهٔ طراحی خودرو نظر داد اما اگر این طراحی نهایی ساینا هاچ‌بک یا 212 باشد (که البته به نظر می‌رسد همین‌طور باشد) باید گفت بازهم مثل همیشه در فیس‌لیفت‌های خودروسازان وطنی شاهد پس‌‌رفت هستیم تا جایی که طراحی تیبا هاچ‌بک به‌مراتب هماهنگ‌تر و قابل‌تحمل‌تر از این نسخهٔ به‌اصطلاح جدید به نظر می‌رسد. بااین‌حال احتمالاً به‌زودی ساینا هاچ‌بک توسط سایپا معرفی‌ شده و با قیمت تا 3-4 میلیون تومان بیشتر از ساینا سدان به بازار عرضه می‌شود درحالی‌که مصرف‌کنندگان ایرانی هم که از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده‌اند برای خرید آن صف می‌کشند.

 سایپا در تدارک ساخت نسخهٔ هاچ‌بک ساینا

منبع:پدال



نظرات

  • x x (26 آذر 1395 ساعت 23:10)

    **********به طراح و تولید کنتده

  • فرهاد فرهاد (15 آبان 1395 ساعت 15:37)

    این چه وضع ماشین طراحی کردنه لااقل کپی هم نمیتونیدانجام بدیدحال آدم به هم می خوره عخخخخ

  • شیرزاد شیرزاد (14 آبان 1395 ساعت 08:09)

    آخرش دیگه یه کم به شعور ملت توهین کردی دوست عزیز

  • عرفان عرفان (13 آبان 1395 ساعت 21:42)

    جمله آخر رو خوب اومدی...!

  • جواد جواد (13 آبان 1395 ساعت 14:39)

    جمله اخر این مقاله واقعا لایک داره .

  • محمدرضا محمدرضا (13 آبان 1395 ساعت 13:31)

    چقدر مسخرست طراحی خودرو تو کشورمون