1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خداحافظی با پراید و تیبا در 5 سال آینده , سیتروئن ها می آیند

خداحافظی با پراید و تیبا در 5 سال آینده , سیتروئن ها می آیند

3 مرداد 1395
  • 8


مدیرعامل سایپا میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک با شرکت سیتروئن را 300 میلیون یورو برای شروع کار عنوان کرد و گفت محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا2» و «پراید» طی 5 سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین می‌شوند.

مهدی جمالی در مراسم امضای قرارداد مشترک شرکت سایپا و سیتروئن درباره این قرارداد اظهار کرد: پس از یک سال مذاکره بین دو شرکت امروز آخرین مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکی با سرمایه 50-50 ایجاد کنیم. بر این اساس 50 درصد از سهام شرکت سایپای کاشان به قیمت کارشناسی شده رسمی کشور برای این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین میزان نیز طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ایران کند.

مدیرعامل سایپا با بیان این که در این همکاری هیات مدیره مشترکی متشکل از 3 فرد ایرانی و 3 نفر از شرکت سیتروئن تشکیل می‌شود، ادامه داد: در این قرارداد زنجیره ارزش از قطعه‌سازی تا فروش مدل‌سازی شده است که بر اساس آن انتقال تکنولوژی، توسعه صنعت قطعه‌سازی و صادرات پیش‌بینی شده است.

به گفته جمالی شرایط قرارداد باید برد، برد باشد و شرکت سیتروئن نیز در طی مذاکرات این موضوع را پذیرفته است.

وی با بیان این که بر اساس طرح اقتصادی پیش‌بینی شده اولین محصول مشترک این همکاری تا پایان سال 2017 روانه بازار خواهد شد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای ایجاد شرکت مشترک 300 میلیون یورو است که به تدریج با پیشرفت همکاری قاعدتاً سرمایه نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: قرار ما این است که محصولاتی که تولید و عرضه می‌شود، آخرین محصولات تولیدی شرکت سیتروئن باشد و خودروهایی نیز برای ایران تولید شده و در این شبکه عرضه می‌شود که هنوز طرح آن نهایی نشده است.

جمالی با بیان این که برای شروع کار، محصولات تولیدی باید تا 40 درصد داخلی باشند، اظهار کرد: پس از سه سال باید میزان تولید داخل در محصولات را به 70 درصد برسانیم که برای این موضوع با مرکز تحقیقات و قطعه‌سازی نیز هماهنگ هستیم و تولید قطعات در قالب استانداردهای شرکت سیتروئن انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تولید محصولات فعلی سایپای کاشان ادامه خواهد داشت یا خیر خاطرنشان کرد: تولید محصولات فعلی این شرکت تا 5 سال ادامه دارد و به تدریج و همزمان با ورود خودروهای تولیدی مشترک از چرخه خارج می‌شوند که این خودروها «تیبا2» و «پراید» هستند.

مدیرعامل سایپا همچنین از انجام مذاکرات با شرکت‌های رنو، نیسان و کیا خبر داد و گفت: کار مشترکی که با این سه شرکت انجام می‌دادیم قابل ارتقا است و شرایط پس از برجام به گونه‌ای شده که بسیاری از طرف‌های خارجی آماده مذاکره با ما هستند و باید از این شرایط استفاده کنیم.

جمالی گروه خودروسازی سایپا را بزرگ‌ترین خودروسازی خاورمیانه عنوان کرد و گفت: ما فرصت‌های خود را می‌شناسیم و طرف خارجی هم متوجه است که در شرایط جدید به راحتی می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در ایران استفاده کند.

وی با بیان این که مذاکرات با شرکت رنو شرایط خوبی دارد تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت کیا نیز اخیراً شروع شده که در سفری که تا چند هفته آینده به کره جنوبی خواهم داشت این مذاکرات دنبال می‌شود.

همچنین در این مراسم ژان کریستف کومار، عضو هیات مدیره شرکت سیتروئن با اشاره به سابقه‌ی طولانی همکاری دو شرکت فضای مذاکرات را بسیار سازنده خواند و گفت: مذاکرات با سهولت کامل و بدون هیچ مشکلی انجام شد که امیدواریم موجب گستردگی همکاری‌ها شود.

وی همچنین بر تعهد شرکت سیتروئن برای انجام وظایفی که در قرارداد برای آنها پیش‌بینی شده است تأکید کرد.

منبع: ایران جیب



نظرات

  • رضا رضا (4 مرداد 1395 ساعت 20:18)

    اخیشش.!!؟ راحت میشیم .خداکنه

  • احسان احسان (4 مرداد 1395 ساعت 18:59)

    صنعت خودروی ما هیچوقت پبشرفت نمیکنه تا زمانی که خودرو سازان با شرکت های خارجی تبادل کالا نکنن اتفاق نمیفته
    داداش های بالاییمون راست گفتن کئدوم شرکتو دیدین که از یه ماشین بیست مدل میسازه
    یا با تغییر چراغ جلو و عقب و شیشه ی ماشین نام پرایدو به تیبا تغییر میدن
    یاد یه متنی افتادم که میگه:
    چهل سال قبل کشور کره جنوبی نام زیباترین خیابانشو تهران گذاشت
    به دلیل اینکه ریس جمهورش اعتقاد داشت و میگفت امیدوارم شهرهای ما هم مثل تهران زیبا بشه
    حالا ایران از نظر گردشگری کجا و کره جنوبی کجا
    دقیقا همین اتفاق هم واسه صنعت خودرو سازی اتفاق افتاده

  • محمد رادمان محمد رادمان (4 مرداد 1395 ساعت 17:48)

    اینکارو نکنید بازم تولید کنید وگرنه آدم ها چطوری بمیرند کلی آدم بیکار می شوند

  • حمید حمید (4 مرداد 1395 ساعت 16:05)

    حیف که مردم ما زیادی از پراید استقبال میکنن و گرنه تا حالا باید هزار بار خط تولیدش متوقف میشد.
    کاش مردممون درست هزینه کردن رو یاد بگیرن و برای هر محصولی هزینه پرداخت نکنن.

  • . . (4 مرداد 1395 ساعت 14:17)

    حیف ک نشد ماشین باز شیم تو این دنیا...

  • عادل عادل (4 مرداد 1395 ساعت 11:45)

    تا اون موقع صندق عقب و چراغ جلو وعقبش دستکاری میکنن یه اسم دیگه میزارن روش

  • وطن وطن (4 مرداد 1395 ساعت 11:11)

    آخه اینقدر عجله برای چی است ؟؟؟
    حداقل تکنولوژیش رو برای کشورهای غربی انتقال دهید ,
    چند نمونه نیز به موزه های غربی و آمریکایی ارسال شود .
    هیچ کشوری پیدا نمی شه از یک محصول 25 مدل به نام های مختلف تولید کند باید به مسئولین صنایع خودرو تبریک گفت

  • محمد محمد (4 مرداد 1395 ساعت 07:38)

    5 سال آینده؟؟؟یعنی تا اون موقع پراید تولید میشه؟نکینین جان عزیزتون.بابا تا اون موقع تو اروپا ماشین پرنده سوار میشن اونوقت ما هنوز پراید تولید میکنیم دم وزیر صنعت گرم