1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. درخواست مجوز برای قیمت های جدید سایپا به شورای رقابت

درخواست مجوز برای قیمت های جدید سایپا به شورای رقابت

16 اردیبهشت 1394
  • 1

همزمان با ارسال درخواست ایران خودرو برای افزایش قیمت‌ها به شورای رقابت، سایپا نیز طی نامه‌ای از این شورا خواست تا قیمت جدید خودرو با توجه به نرخ تورم بخشی تعیین شود.

چند سالی است که براساس قانون، شورای رقابت به عنوان متولی تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو با دریافت اطلاعات و مستندات از خودروسازان قیمت‌های جدید خودرو را اعلام می‌کند. امسال نیز خودروسازان با ارسال آنالیزهای قیمتی انواع محصولات خود درخواست‌هایی مبنی بر افزایش قیمت را به شورا ارسال کرده اند. البته روند کاهشی نرخ تورم امسال نسبت به سال گذشته این امید را در بازار به وجود آورده بود که با کاهش نرخ تورم قیمت خودرو نیز کاهش می یابد اما خودروسازان همچنان هزینه‌های سر بار تولید را بهانه کرده و خواستار افزایش قیمت‌ها هستند.

بر همین اساس هفته گذشته یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو نیز گفته بود، امسال هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته با افزایش هایی روبه رو شده است به همین منظور ما اطلاعات هزینه‌های تمام شده محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 8 اردیبهشت اطلاعات هزینه‌ای خود را به شورای رقابت ارسال کرده ایم، افزود: قرار است شورا این اطلاعات را بررسی و نتایج را به ما اعلام کند.

در کنار این شرکت خودروسازی، کسب اطلاع ما از شورای رقابت حاکی از آن است که شرکت سایپا نیز آنالیز قیمت‌های تمام شده محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده است.

سایپا در قالب این نامه از شورای رقابت درخواست کرده که نرخ تورم بخشی خودرو در اعلام قیمت‌های جدید انواع محصولات مورد توجه قرار گیرد.

البته امامی هم به عنوان یکی از اعضای ناظر شورای رقابت گفته است، قیمت های جدید خودرو براساس فرمولی که شورای رقابت در سال گذشته تدوین کرده بود تعیین خواهد شد. اما فاکتورهای نرخ تورم‌بخشی خودرو ، کیفیت و بهره‌وری از جمله عوامل تعیین قیمت های جدید هستند و براساس اطلاعات این فاکتورها و قرار دادن آنها در فرمول قیمت خودرو مشخص خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در روند بررسی قیمت ها رعایت کیفیت در تولیدات از معیارهای اصلی بشمار می آید، افزود: اگر خودروسازان کیفیت خودروی تولیدی خود را بهتر کنند از سوی شورای رقابت جایزه دریافت می کنند وگرنه در صورت بی‌‌کیفیت باقی ماندن خودروهای تولیدی امتیاز مربوطه از آنها کسر می‌شود.

این عضو ناظر شورای رقابت اضافه کرد: هنوز نرخ تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی به این شورا ارسال نشده است اما به نظر می رسد در اواسط اردیبهشت ماه نرخ تورم بخشی سال 93 به شورای رقابت ارسال شود.




نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (16 اردیبهشت 1394 ساعت 23:15)

    اخه پراید چی داره که میخوان گرونش کنن