1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بحث پر حاشیۀ این روزهای صنعت خودرو! رنو کویید

بحث پر حاشیۀ این روزهای صنعت خودرو! رنو کویید

18 آبان 1395
  • 11

یکی از بحث های پر حاشیۀ این روزهای صنعت خودرو، بحث تولید خودرو کوئید در ایران است. این خودروی فرانسوی محصول شرکت رنو است و شرکت های ایران‌خودرو و سایپا، هردو به دنبال بستن قرارداد با رنو برای تولید این محصول در ایران هستند.

 عاقبت تولید رنو کوئید در ایران چه می‌شود؟

کوئید اولین بار برای فروش در بازار هند طراحی شد و پس از آن برزیل برای تولید این محصول در کشورش با رنو قرارداد بست. البته میان خورویِ کوئیدی که در هند تولید می شود با خودرویِ کوئیدی که قرار است در برزیل تولید شود تفاوت هایی وجود دارد. چنان که گفته شده، این خودرو در هند از استانداردهای کمتری نسبت به خودرویی که در برزیل تولید می شود برخوردار است. این امر موجب شده که قیمت این خورو در برزیل گران تر از هند باشد. قیمت این خودرو در کشور هند برای مصرف کننده 288.761 تا 430.679 روپیه است که با توجه به تبدیل نرخ ارز، بین 13 میلیون و 571 هزار تومان تا 20 میلیون و 241 هزار تومان می شود.

در برزیل قیمت این خودرو چیزی بین 25 تا 30 میلیون تومان برآورد شده و می گویند اگر به ایران هم بیاید چنین حدود قیمتی خواهد داشت. خودرو تولید شده در برزیل در مقایسه با خودرویِ هندی 130 کیلوگرم سنگین تر است. این افزایش وزن قابل توجه به روشنی نشان دهندۀ این است که خودروی تولید شده در برزیل از ساختار شاسی بسیار قویتری نسبت به مدل هندی برخوردار است و این ویژگی امنیت خودرو را افزایش می دهد. همچنین قرار است این خودرو در برزیل از دو ایربگ در جلو و دو عدد در کناره ها برخوردار باشد. به نظر می رسد که این افزایش ایمنی از برای برآورده کردنِ قوانین ایمنی سفت و سختی ست که برنامۀ ارزیابی خودرو های جدید آمریکای لاتین و جزایر کارائیب Latin NCAP وضع کرده. با این توصیفات، این پرسش پیش می آید که در صورت قرارداد با رنو برای تولید این خودرو در ایران، آیا کوئید می تواند پارامترهای کیفی مورد نیاز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را برآورده کند یا خیر؟ آن طور که یک منبع آگاه خبر داده است، حتماً شرکت استاندارد ایران برای دادن مجوز تولید این خودرو پارامترهای کیفی ای را در نظر می گیرد، و اگر این محصول نتواند این پارامتر ها را داشته باشد، از تولید آن جلوگیری به عمل می آید. اما این شائبه وجود دارد که در صورتی که ایران بخواهد مانند برزیل ایمنی این خودرو را افزایش دهد آیا دیگر این محصول می تواند با همان قیمت نسبتاً پایینی که حرفش زده می شود در داخل عرضه شود یا خیر. در حال حاظر، خودرو کوئیدی که در هند تولید می شود طبق اعلام گلوبال ان کپ، در تست تصادف حتی نتوانسته یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کند. البته آن طور که نماینده رنو در ایران گفته است، کوئیدی که برای تولید در ایران انتخاب شده متفاوت از کوئید تولیدی در هند بوده و در تست تصادف سه ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.

چنان که گفته شده است این محصول بر روی پلت فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. این پلت فرم از پلت فرم تندر ۹۰ یک کلاس کوچک تر و هم اندازه با پلت فرم پراید است. دلیل اینکه این خودرو بر روی چنین پلت فورمی که یک مینی شاسی بلند است طراحی شده، نیاز بازار هند است. اما نیاز بازار ایران چیست؟ آیا مسئولان خودرو در ایران از نیاز بازار ایران با خبرند؟ اگر کسی 20 تا 40 میلیون پول داشته باشد از بین چه خودروهایی می تواند ماشین مورد نیازش را انتخاب کند؟ پراید، سمند، پژو 206 و 405، پرشیا و تندر 90 گزینه هایی ست که به ذهن اکثر مردم می رسد و شاید در این بین چند خودروی دیگر وجود داشته باشد که یا مدل تغییر یافتۀ همین خودرو ها است یا خودرو های دیگریست که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و مشتری اول و آخرش خود خریدار ست. اما کدام یک از این خودرو ها واقعاً می تواند پاسخگوی نیاز شهروندی که به طور میانگین 30 میلیون تومان بابت خرید خودرو پرداخت می کند باشد؟ اگر صاحب یکی از این خودرو ها باشید، حتما پیش آمده که از کنار خودرو های جدیدی که امروزه در سطح شهر فراوان یافت می شود رد شوید و این پرسش را از خود بکنید که چرا ماشین های ایرانی انقدر بدشکل است و از امکانات کمی برخوردار است. اگر شما این سوال را ار خودتان نپرسیده اید، حتما فرزند شما هنگامی که کودکی را در حال تماشای کارتن و یا بازی توسط صفحۀ نمایشگری که بر پشت صندلی های جلو نصب شده دیده است از خود پرسیده که چرا ماشین ما از این صفحه نمایش ها ندارد و چرا من نمی توانم داخل ماشین کارتن ببینم.

شاید بگویید این ها توقعات بیجایی است. ’پول بیشتر بده و تو هم از این امکانات برخوردار باش!‘ اما مگر همین الان پول کمی برای خرید این خودرو ها با چنین امکانات اندک پرداخت می کنیم؟ آیا پولی که می دهیم، حتی انقدر نیست که برای بالا و پایین بردن شیشۀ عقب به جای بالابر دستی، از بالابر برقی استفاده کنیم؟ آیا انقدر نیست که بر روی خودروی خود سنسور دنده عقب داشته باشیم؟ آیا انقدر نیست که آینه ها به طور برقی تنظیم شوند؟ آیا انقدر نیست که برای هر دو سرنشین جلو ایربگ داشته باشیم؟ و آیا ...

خودروی کوئید قرار است به ایران بیاید و معجزه کند! قرار است تمام نیاز های قشر کم درآمد و متوسط جامعه را در رابطه با خودرو برآورده کند! خودرویی شیک، با امکانات روز دنیا، و قیمتی مناسب! تازه ما می خواهیم تا سال 2025 از صادر کنندگان این خودرو هم باشیم. البته شاید آن موقع اسمش کوئید نباشد، مثلاً شده باشد تندر کوئید، یا شاید دیگر آرم رنو در جلوی آن قرار نگرفته باشد و به جایش آرم یک شرکت ایرانی در چهار طرف این خودرو نصب شود. کیفیتش را هم نمی توانیم از حالا قول بدهیم، اما می توانید مطمئن باشید که دیگر از هیچ ستاره ای که الان این خودرو گرفته است، کمتر نمی شود!

منبع:ایران جیب



نظرات

  • حسین حسین (19 آبان 1395 ساعت 12:35)

    وقتی خودروسازای ما این همه حمایت از طرف دولت و انحصار تولید دارن ، دیگه جایی برای ارزش دادن به جیب و جون مردم نمی مونه

  • داور داور (19 آبان 1395 ساعت 09:01)

    تا الان ثابت شده تو ایران بخواد ماشینی تولید شه قبلش مگن قیمت بین 25تا30ولی وقتی به تولید رسید یربه فلک می زاره اینا همش دل خوش کردن این ماشین اکه نشد 40 میلیون ....

  • مهدی مهدی (18 آبان 1395 ساعت 22:49)

    با سلام
    ببینید دوستان من این خودرو رو (نمونه‌ی برزیلی مد نظر هست) مورد بررسی قرار دادم کلی هم راجبش تحقیق کردم یکمش رو با شما درمیون میزارم.
    با فرض بر اینکه طبق گفته های خود رنو قیمت ماشین بنا به تیپ های مختلف تا ۳۱ میلیون تومان باشه بخوام بگم نظرم اینه که برای تردد شهری خودروی بسیار مناسبیه. حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی به علت موتور نیو انجین ساخت رنو هست که در ازاش ماشین وزن کمتری داره و موتورشم از تکنولوژی مشابه خودرو های برقی شرکت اسمارت پیروی میکنه که این یعنی شتاب اولیه نسبتا مناسبی داره.
    برای جاده و مسافرت قطعا ماشین های با موتور قوی تر توی این رنج قیمت هستند و خیلی بهتر از این خودرو عمل میکنن‌. منتهای مراتب شما وقتی توی ماشین ایرانی میشینی تماما بی کیفیتی و سعی مضاعف شرکت تولید کننده تو کمتر کردن قیمت تمام شده برای خودش هستیم. به نوعی هزار جور سر و تهش رو میزنن که بصرفه.
    مشکل خودروسازی و بازار خودروی کشور ما خیلی بزرگتر از رنو کوییده.

  • Esmaeil Esmaeil (18 آبان 1395 ساعت 21:49)

    خدایا حال روز مارو تو این دنیا ببین ، حداقل ان دنیا جبران کن

  • حررف حساب حررف حساب (18 آبان 1395 ساعت 20:45)

    اکه به ایران خودرو و سایپاست که این ماشین رو با کیفیت هند و قیمت برزیل قالب میدن به مردم!!

  • سعید سعید (18 آبان 1395 ساعت 20:44)

    واقعا نمیفهمه با چه رویی میخوان این ماشین رو با حجم موتور 800 و سه سیلندر 30 تمان بفروشند! پارد حجم موتور 1300 هست! این ماشین در حد mvm 100 هست!!

  • عبدالله عبدالله (18 آبان 1395 ساعت 19:46)

    خوبه دیگه چه اشکال داره؟! یه فراخوان بزنن خودرو سازان دنیا هر چی مدل از رده خارج و مشکل دار دارن بیارن ما تولید کنیم سوار شیم بمیریم!

  • قاسم قاسم (18 آبان 1395 ساعت 12:42)

    بدبختی از سر و رومون میباره

  • REZA REZA (18 آبان 1395 ساعت 11:01)

    چهارطرفشو خوب اومدی...

  • مهدی مهدی (18 آبان 1395 ساعت 10:34)

    سلام رنو کویید بسیار ضعیف است از نظر قدرت و ایمنی و ایمنی هیچ ستاره ایی نگرفته حالا اگر بخواهد ستاره بگیرد آنهم سه ستاره و قدرت بالای 800سی سی دیگر کویید نیست و قیمت نیز بالا میرود

  • ر-م ر-م (18 آبان 1395 ساعت 10:26)

    سلام

    اگه این خودرو به جای پراید بیاد باید قیمتشم با پراید یکی باشه آخه 30/000/000 تومن کم پولی هست به این خودرو داد که همه چیزش از پراید کمتره فقط قیافه داره ---------خودرو سازهامون نمی دونم عقل ندارن یا مردم براشون مهم نیستن ----اگه با این قیمت بیاد مرض دارم سمند ول کنم یه ماشین کم قدرت بگیریم ----من نمی دونم تا کی می خوان از این ور اون ور ماشین بیارن منتاج کنن خودرو سازها نمی خوان اگه بخوان می تونن بهتر از این ماشینها رو درست کنن ما می تونیم پهباد کپی کنیم یه ماشین که چیزی نیست --