1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ۸ استاندارد جدید برای کاهش آلایندگی خودروهای داخلی

۸ استاندارد جدید برای کاهش آلایندگی خودروهای داخلی

10 اسفند 1395
  • 1

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با بیان اینکه تا سال ۹۷ تعداد ۸ استاندارد برای خودروهای ساخت داخل اجباری خواهد شد، گفت: این استانداردها موجب افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل می‌شود.

دکتر شهرام آزادی روز یکشنبه، ۸ اسفندماه در سمینار نقش خودروها در آلودگی هوا که در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد، با بیان نقش فناوری‌ها در بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف سوخت خودروها، افزود: در حال حاضر با مساله گرم شدن هوا به دلیل افزایش انتشار منواکسید کربن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش میزان منواکسید کربن با مصرف سوخت خودروها مرتبط است، اظهار کرد: یکی از معضلات جهانی افزایش میزان منواکسید کربن است؛ از این رو در دنیا مطالعات خود را در حوزه کاهش میزان تولید این گاز متمرکز کرده‌اند.

آزادی با تاکید بر اینکه استفاده از این فناوری‌ها در دستور کار صنایع خودروسازی کشور قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با تحولاتی که صورت گرفته است، خودروسازها متوجه معضلات زیست محیطی شده‎اند و استراتژی‌های خود را بر روی این حوزه متمرکز کرده‌اند، ضمن آنکه قوانین و مقرراتی در زمینه استانداردهای خودرو وضع شده‌ است.

عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: بر اساس این مقررات تا سال ۱۳۹۷ در کشور ۸ استاندارد برای خودروها اجباری خواهد شد. این استانداردها موجب بهبود کیفیت خودروها و ارتقای فناوری‌های به کاربرده در آنها خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در ارتقای کیفیت خودروها، یادآور شد: فناوری‌های مد نظر در این زمینه شامل بخش‌های الکتریکی برای خودروهای برقی و هیبریدی است که در این زمینه پروژه‌هایی در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در دستور کار است.

آزادی با تاکید بر اینکه این پروژه‌ها وارد فاز اجرایی شده است، گفت: با استفاده از فناوری‌های کسب شده، محصولات جدید این شرکت‌ها که در دست طراحی است، به سمت الکترونیکی شدن حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این جهت‌گیری بر اساس سیاستگذاری‌های دولت و سازمان استاندارد است، اظهار کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد محصولات جدید شرکت‌های خودروساز داخلی باشیم.

آزادی به بیان موانع گسترش خودروهای الکتریکی در کشور پرداخت و افزود: زیر ساخت‌ها یکی از موانع است. در کنار سرمایه گذاری‌هایی که در صنعت خودروسازی انجام شده است، کشور باید بر روی زیر ساخت‌ها به منظور پیاده‌سازی این فناوری‌ها سرمایه گذاری کند.

وی ایستگاه‌های شارژ را یکی از این زیر ساخت‌ها نام برد و یادآور شد: اگر خودروهای برقی بخواهند به صورت گسترده در کشور تردد داشته باشند، باید ایستگاه‌های شارژ متعددی ایجاد شود.

آزادی با اشاره به تجربه کشور برای افزایش تردد خودروهای گازی در کشور، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن باید مدیریت انرژی برق در کشور صورت گیرد؛ چراکه شارژ باتری خودروهای برقی بار مضاعفی بر روی نیروگاه‌ها ایجاد می‌کند؛ از این رو باید مدیریت انرژی در کشور صورت گیرد و سیستم‌هایی برای مدیریت این بار طراحی شود.

این محقق این زیرساخت‌ها را از وظایف دولت دانست و ادامه داد: در کنار این اقدامات باید از سوی دولت حمایت‌هایی برای افزایش توجه مردم به این خودروها صورت گیرد.

آزادی، تولید خودروهای الکتریکی داخلی با قیمت‌های پایین را از دیگر زیر ساخت‌ها برای گسترش این خودروها در کشور نام برد و گفت: در حال حاضر تعداد محدودی خودروی برقی و هیبریدی با قیمت بالا عرضه می‌شود که در این صورت مصرف کنندگان این خودروها تعداد کمی هستند که لازم است استفاده از این خودروها را گسترش دهیم.

وی عرضه خودروهای برقی کوچک به عنوان خودروی دوم را از جمله راهکارهای مناسب در این زمینه نام برد و یادآور شد: استفاده از خودروهای برقی می‌تواند در کشور فرهنگ سازی شود که افراد برای احترام قائل شدن به طبیعت از آن استفاده می‌کنند.

آزادی، تعامل با صنعت خودروسازی و فرهنگ سازی را از مهمترین عوامل توسعه خودروهای برقی در کشور ذکر و اظهار کرد: باید صنعت خوردوسازی کشور به سمتی حرکت کند که اقدام به تولید خودروهای مناسب کشور کنند.

منبع:ایسنا



نظرات

  • یه شهروند یه شهروند (10 اسفند 1395 ساعت 17:41)

    دوست من اینا تو خودروهای بنزینی با تکنولوژی پایینش موندن چه برسه به تکنولوژی پیشرفته برقی هیبریدی به نخبه ها هم که بها نمیدن نمونش طراح دنا که الان تو شرکت هیوندایی امریکا داره برا اونا کار میکنه تازه سود 800درصدی پژو 405وپراید رو ول نمیکنن بیان خودروی هیبریدی ارزون قیمت تولید کنن مگر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر نبود پس چی شد 38ساله که ازین حرفا میشنویم و فقط ****** دارن سودش رو میبرن اما ******** که مردم ایران باشن باید برن پراید سوار بشن