1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بخش تحقیقات و توسعه حلقه گمشده خودروسازان داخلی

بخش تحقیقات و توسعه حلقه گمشده خودروسازان داخلی

17 شهریور 1394
  • 0

خودروسازی داخلی به رغم سابقه و پشتوانه ده‌ها سال حضور در بازار کشور، متاسفانه در زمینه نوآوری و ارتقای کیفیت همچنان با چالش‌ های جدی روبرو است.

به طور کلی تکامل هر صنعتی در ابتدا نیازمند زمان و در کنار آن کسب تجربه و پیش‌روی به سوی افزایش کیفیت و بالابردن توان رقابتی در برابر دیگر رقبا است.

به طور کلی در بخش صنعت و به ویژه در صنایع استراتژیک و راهبردی مانند خودروسازی و هواپیماسازی همه کشورها، شاهد حمایت بی چون و چرای دولت‌ها هستند اما از سوی دیگر نباید از سیاست‌های مدیران صنعتی در پس این حمایت‌ها غافل شد.

طی سال‌های همکاری خودروسازان ایرانی با شرکایی مانند رنو و پژو، الگوی مناسبی در راستای گسترش واحدهای توسعه و تحقیق در این شرکت‌ها شکل نگرفت و ما تنها شاهد یک کپی برداری ظاهری از شرکای خارجی بودیم.

در شرایط کنونی خودروهای داخلی در برابر بسیاری از برندهای دیگر جهان قطعا توان رقابتی قابل قبولی نخواهند داشت اما باز کردن مسیر رقابت آزاد نیز به احتمال زیاد به فروپاشی این صنعت در ایران خواهد انجامید و قطعا نمی‌تواند راه حل مناسبی برای اجبار خودروسازان برای ارتقای کیفیت باشد.

وجود نقص فنی و چالش‌های کیفی در محصولات تمام خودروسازان جهان به چشم می‌خورد به گونه‌ای که جنرال موتورز آمریکا به عنوان یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین خودروسازان جهان نیز با این مسئله درگیر است.

طی یک یا دوسال اخیر چندین نقص فنی در خودروهای تولید جی ام کشف شد که برای فقط برطرف کردن یکی از نقایص ده‌ها میلیون خودرو به نمایندگی های این شرکت در سراسر آمریکا و برخی نقاط جهان فراخوانده شدند و به گزارش ان بی سی نیوز این نقص فنی که در سوئیچ استارت تولیدات جنرال موتورز وجود دارد به کشته شدن صدها نفر در طول سال های گذشته منجر شده است و همچنان قربانی می گیرد.

نقص فنی و خطا در تولید وجهی است که از منظر فنی و مهندسی طبیعی است و در کنار تلاش برای به حداقل رساندن آن وجود درصدی خطا در تولید هم از سوی تولید کنندگان و هم از سوی مصرف کنندگان در تمام نقاط جهان پذیرفته شده است.

نکته قابل توجه اینست که بر اساس اعلام سازمان ملی امنیت بزرگراه های آمریکا، حدود 10 سال است که جنرال موتورز از وجود این نقص فنی در خودروهای خود آگاه است اما تا پیش از فشار این سازمان این شرکت برای برطرف کردن این نقص اقدامی صورت نداده است.

نکته بسیار مهم در این مسئله اینست که با وجود کشته شدن صدها نفر بر اثر این نقص فنی تنها در آمریکا و فاش شدن آگاهی جنرال موتورز نسبت به این نقص فنی جدی و مخاطره آمیز، و از سوی دیگر فراخوان مجموع حدود 100 میلیون خودرو از تولیدات این شرکت به نمایندگی‌ها،

تنها در سال 2014، بیش از 30 میلیون خودرو تولیدی جنرال موتورز به دلیل وجود نقایص متعدد و گوناگون به نمایندگی های این شرکت فراخوان شدند.

وجود نقص فنی در سوئیچ خودروهای تولید جنرال موتورز باعث می‌شد که در تکان‌های شدید و عبور از دست اندازها، خودرو خاموش شده و با خاموش شدن آن سیستم ترمز و هیدرولیک فرمان این خودروها نیز به دلیل استفاده از برق، از کار می افتادند و خودرو به طور کامل از کنترل خارج می شد.

آنچه در این زمینه بسیار مهم است واکنش صنعت خودروسازی به نقایص فنی و انتقادات است. نمونه آنچه برای جنرال موتورز رخ داده در شرکت های بزرگ دیگر نیز به کرات مشاهده شده است بخش تحقیق و توسعه خود این شرکت ها اقدامات لازم را برای اطمینان مصرف کننده نسبت به جلوگیری از تکرار این گونه مسائل صورت داده اند.

به نظر می رسد متولیان بخش ارتقای کیفیت صنعت خودروی داخلی نیز باید سیاست های کارآمدتری را نسبت به شرایط کنونی در پیش گیرند و نباید فراموش کرد که سهم قابل توجهی از سود شرکت های بزرگ خودروسازی جهان به گسترش بخش های تحقیق و توسعه آنها اختصاص می یابد و این در حالی است که بخش تحقیق و توسعه شرکت های خودروسازی ایرانی چه از نظر حجم و تعداد کارکنان و چه از نظر سهم آن از کل درآمد شرکت ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر شرکت های بین المللی نیست.



نظرات