1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آشنایی با شرایط و نحوه ثبت نام خودرو در ایران

آشنایی با شرایط و نحوه ثبت نام خودرو در ایران

6 آبان 1393
  • 9

در بسیاری موارد هنگام خرید خودرو با اصطلاحاتی مواجه میشویم که توجه به مفاهیم آنها میتواند در خرید خودرو کمک شایانی کند اصطلاحاتی نظیر ثبت نام اینترنتی، دعوتنامه، تبدیل، صلح نامه، انصراف ، سود مشارکت، سود تاخیر و... که همگی جزء پارامترهای اصلی در فرم درخواست خرید خودرو محسوب میشوند. با این توضیح، آگاهی از این مفاهیم برای متقاضیان خرید خودرو ضروری بوده و یک خرید کاملا مناسب را نوید میدهد.

مقوله فروش و انجام به موقع تعهدات ثبت نام خودرو در نمایندگی‌های مجاز نیز یکی از پارامترهایی است که اگر به صورت صحیح و مناسب و طبق دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه انجام پذیرد می‌تواند باعث جلب رضایت و خشنودی مشتریان شود. نقش نمایندگان و به خصوص مسوولان فروش نمایندگی‌ها و اهمیت آگاهی آنان در امور مربوط به فروش خودرو نیز بسیار مهم و کلیدی بوده و می‌تواند کمک بسزایی در پیشرفت روزافزون صنعت خودرو و افزایش اعتبار این صنعت مهم کشور داشته‌باشد.

یکی دیگر از روش‌های مرسوم که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است روش ثبت نام اینترنتی است که در این روش مشتری با مراجعه به درگاه اینترنتی شرکت خودروسازی نسبت به ثبت‌نام و خرید خودرو اقدام می‌کند. از الزامات این روش داشتن کارت بانکی معتبر با موجودی کافی برای پرداخت وجه به صورت اینترنتی و آنلاین است. بد نیست بدانید که در روش اینترنتی، هر فرد با کد ملی خود فقط می‌تواند هر شش ماه یک بار، یک دستگاه خودرو ثبت نام کند. این تمهید برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان و واسطه‌ها اندیشیده شده و از چند ماه پیش در سایت فروش اینترنتی خودروسازان به اجرا درآمده است. اطلاعاتی که در زیرمی‌آید، به صورت عمومی در میان خودروسازان رایج بوده و ممکن است در موقعیت‌های زمانی مختلف و بسته به شرایط کاری فروشنده با تغییراتی همراه شود، بنابراین اگر قصد خرید دارید حتما قبل از تصمیم‌گیری نهایی، برای اطلاع از آخرین روش‌های فروش و جزییات دقیق آن به یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات خودروسازان مراجعه کنید.

انواع مشتریان

از دیدگاه معامالت و خریدو فروش خودرو مشتریان به سه گروه تقسیم بندی می‌شوند گروه اول مشتریان حقیقی هستند که شخصا در تمامی مراحل عقد و اجرای مفاد قرارداد حضور داشته و به انعقاد قرارداد با شرکت اقدام میکنند. گروه دوم شامل مشتریان حقوقی هستند که بر اساس مستندات حقوقی به عنوان نماینده و یا وکیل مشتری اصلی به شرکت معرفی شده و برای عقد قرارداد و پی‌گیری اجرای مفاد آن اقدام میکنند. مشتریان عمده گروه سوم نیز مشتریان هر شرکتی را شامل می‌شوند؛ این دسته از مشتریان برای خرید عمده بیش از300 دستگاه خودرو از شرکت به صورت حقیقی و یا حقوقی عقد قرارداد میکنند که معمولا نهادها و سازمان‌های دولتی و حکومتی جزء این گروه دسته بندی می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

اشخاص حقیقی باید کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و مدارک مربوط به احراز محل سکونت (سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر) را هنگام مراجعه به نمایندگی به همراه داشته باشند. در مورد اشخاص حقوقی نیز کپی اساس نامه شرکت، نامه معرفی نماینده، شماره ثبت و نوع شرکت (روزنامه رسمی) و مدارک مربوط به نشانی محل شرکت (سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر) باید به هنگام مراجعه به نمایندگی یا دفتر فروش نزد نماینده حقوقی شرکت خریدار باشد.

انواع روشهای فروش :

پیش فروش

نوعی از فروش است که به صورت یک یا چند مرحله‌ای انجام می‌شود و به مبالغ ودیعه مشتری، سود مشارکت و تخفیفات احتمالی تعلق می‌گیرد. پیش فروش عموما به دو صورت عادی و قطعی انجام و برای آن دعو‌ت‌نامه نیز ارسال می‌شود. پیش‌فروش عادی، به روشی از فروش اطلاق میشود که در آن قیمت نهایی خودرو قید نشده، اما در زمان ارسال دعوت‌نامه به مشتری اعلام میشود تا نسبت به واریز مابه‌التفاوت وجوهی که قبال واریز کرده و قیمت خودرو، اقدام کند. در این روش، به مبالغی که مشتری قبل از تحویل خودرو پرداخت می‌کند، طبق قرارداد سود تعلق می‌گیرد. اما در روش پیش‌فروش قطعی، قیمت خودرو در زمان عقد قرارداد مشخص است و حتی اگر در زمان تحویل، قیمت خودرو تغییری کرده باشد با همان قیمت قید شده در قرارداد به مشتری تحویل خواهد شد. در این روش، به مبالغی که مشتری پرداخت می‌کند، سود تعلق نمی‌گیرد.

فروش قطعی

به طور کلی نوعی از فروش است که در آن قیمت خودرو به صورت کامل در زمان عقدقرارداد از طرف شرکت تعیین شده و از مشتری دریافت می‌شود و زمان تحویل آن طبق بخش نامه تعیین شده است. قیمت اعالم شده در بخش نامه با احتساب سود و تخفیفات احتمالی در نظر گرفته می‌شود.

فروش فوری

نوعی از فروش است که در آن پس از ثبت‌نام متقاضی در نمایندگی و یا وب سایت شرکت خودروسازی، خودرو طی مدت زمان اعلامی در بخش‌نامه به مشتری تحویل می‌شود. این مدت معمولا 20 یا 30 روزه است. در این نوع فروش هیچ‌گونه سود ودیعه و انصرافی به مشتری تعلق نمی‌گیرد. فروش فوری می‌تواند از محل امانی نمایندگی، از محل رزرواسیون و یا از محل کارخانه تامین شود.

فروش اعتباری یا چکی

نوعی از فروش است که در آن مشتری بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی و بخشی از آن را به صورت چکی (یک یا چند چک) پرداخت می‌کند. در زمان ثبت‌نام به صورت فروش نقد و اقساط نمایندگی باید موارد مربوط به دریافت چک از مشتریان از قبیل صدور چک‌ها در وجه شرکت خودروساز، تاریخ و وجه چک‌ها، امضا چک‌ها توسط مشتری و ضامنان، گواهی امضا محضری مشتری، پرینت حساب متصل به چک‌ها و مخدوش نبودن چک‌ها را به دقت مد نظر قرار دهد. قرارداد فروش و مفاهیم آن به هر گونه تعهد مکتوب بین مشتریان (حقیقی، حقوقی و عمده) و شرکت خودروساز جهت فروش و تحویل محصولات تولیدی شرکت قرارداد فروش اطلاق میشود.

شماره مشتری

شماره ای است منحصربه فرد که سیستم فروش پس از وارد کردن کلیه اطلاعات سجلی و نشانی مشتری به ایشان اختصاص میدهد. به عبارتی دیگر اطالعات شماره مشتری، همان اطلاعاتی خواهد بود که بر روی اسناد خودرو چاپ خواهد شد. بنابراین دقت در زمان ثبت این اطالعات بسیار ضرورت دارد چرا که ویرایش آن به سادگی امکانپذیر نیست.

با فرض این که مشتری اولین ثبت نام خود را انجام میدهد در بدو ثبت نام، یک شماره مشتری ایجاد شده و ثبت نام آغاز می‌شود. برای ثبت نام‌های بعدی از شماره مشتری تخصیص یافته به مشتریان استفاده می‌شود. معموال دو رقم اول شماره مشتری، گویای سالی است که مشتری برای اولین بار برای خرید از شرکت ایران‌خودرو اقدام کرده است.

دعوتنامه

به مدرکی اطلاق می شود که در آن شرایط تکمیلی قرارداد (چه از لحاظ تکمیل وجه و یا تبدیلات و...) به مشتری اعالم شده و بر اساس آن مشتری برای دریافت خودرو باید اقدام کند. از طریق برگه‏ دعوت‌نامه، مشتری آگاه میشود که چه میزان باید مابه التفاوت پرداخت کند. همچنین ممکن است در دعوت‌نامه به مشتری پیشنهاد شود که در صورت تمایل میتواند قرارداد خود را به خودروهای دیگر و با شرایط نقد و اقساط تبدیل و یا آپشن های خاصی را درخواست کند.

تاریخ های مندرج در دعوتنامه

تاریخ صدور که نشان دهنده زمان صدور دعوت‌نامه توسط سازمان فروش شرکت است. تاریخ مهلت واریز وجه مابه‌التفاوت که عبارت است از زمانی‏ که مشتری مهلت دارد وجه مابه التفاوت را واریز کند و تاریخ محاسبه سود که نشان دهنده مدت زمان محاسبه سود ودیعه مشتری است که به مشتری اعلام می‌کند، سود ودیعه ثبت نام تا چه زمانی محاسبه شده است. در صورتی‏ که خودرو بعد از این تاریخ تحویل مشتری شود و مشتری طبق مهلت در نظر گرفته شده وجه مابه التفاوت را واریز کرده باشد، سود تاخیر در تحویل به مشتری پرداخت میشود.

تبدیل به حالتی در فرآیند فروش گفته می شود که بر اساس آن مشتری و یا شرکت خواهان تغییری در خودروی ثبت نامی و یا شرایط قرارداد باشند. اگر درخواست این تبدیل از طرف شرکت مطرح شود اصطلاحا به آن تبدیل بخش نامه ای اطلاق و اگر درخواست تبدیل از طرف مشتری اعلام شود به آن تبدیل غیر بخش‌نامه ای گفته میشود.

صلح نامه

به حالتی از فرآیند فروش گفته می شود که در آن قرارداد، از مشتری صاحب قرارداد به مشتری دیگر، با همان شرایط انتقال یابد.صلح‌نامه یا انتقال تعهد به مفهوم واگذاری یک تعهد (ثبت نام) به شخص دیگری بدون پرداخت هرگونه وجهی (مانند حق محضر) است. در این نوع انتقال کلیه حقوق شرعی و قانونی قرارداد از شخص انتقال دهنده به شخص انتقال گیرنده منتقل می‌شود.

شرایط انجام صلح

حضور طرفین انتقال دهنده و انتقال گیرنده به همراه یک نفر شاهد در محل نمایندگی که خودرو ثبت نام شده الزامی است. دریافت مشخصات شناسنامه‌ای انتقال گیرنده به همراه ثبت مشخصات در پشت کپی مدارک نظیر نشانی پستی، تلفن، منطقه شهرداری، کد ملی، کد پستی 10 رقمی جزء الزامات انجام صلح است. سپس فرم درخواست خرید خودرو (قرارداد) از شخص انتقال دهنده دریافت و فرم انتقال تعهد توسط نمایندگی تکمیل و از طرفین امضا و اثر انگشت بر روی فرم اخذ می‌شود ضمنا گواهی امضای محضری انتقال‌دهنده حتما باید ضمیمه پرونده باشد.

انصراف

به حالتی در فرآیندفروش گفته می شود که در آن مشتری خواهان فسخ قرارداد خود با شرکت باشد. در صورت انصراف مشتری از خرید خودرو در محل نمایندگی به دلیل مشارکت در سرمایه‌گذاری مشتری در امر تولید، معمولا درصدی تحت عنوان سود انصراف ودیعه به مشتری بر اساس بخش‌نامه فروش مرتبط تعلق میگیرد. مبلغ ودیعه به همراه سود متعلقه بر اساس تاریخ‌های مندرج در مفاد قرارداد به حساب مشتری واریز می‌شود .




نظرات

  • علی فلاح علی فلاح (19 خرداد 1399 ساعت 22:17)

    آیا امکان تغییر خودرو وجود دارد بعد از ثبت نام

  • غلام غلام (22 آذر 1398 ساعت 07:04)

    آیا رسانه. ثبت نام خودرو. انجام می شود

  • طوطی کاظمی شیخدرابادی طوطی کاظمی شیخدرابادی (23 اسفند 1397 ساعت 23:42)

    ثبت نام ماشین

  • حسین بافکار حسین بافکار (7 بهمن 1397 ساعت 21:35)

    سلام.از راهنماییهای شما لذت بردم.ولی ثبت نام خودرو در وضعیت فعلی برای ما ممکن نیست.اگر امکان دارد.درثبت نام خودرو یارییمان فرمایید.

  • آفرین آفرین (7 آبان 1393 ساعت 08:35)

    حتما این شرکت ها بامجوز اقدام به دریافت پول و ثبت نام می کنند چه ارگانی یا سازمانی در صورت تخلف فروشنده اقدام به پیگیری حقوق متقاضی می نماید .

  • میلادحسنی میلادحسنی (7 آبان 1393 ساعت 07:57)

    حق مشتری را خوردن بهترین شرایط فروش هستش

  • پسرتنها پسرتنها (6 آبان 1393 ساعت 21:46)

    یه گزینه دیگه هم هست هست حق با مشتری : یعنی هرچی ...... کنی پول بزور ازت می گیریم یه جنس بنجل بهت میدیم تا سوار بشی بری بیرون یر سیلندر بسوزه روغن کم کنه موقع دنده زدن ترررررق صدا بده :)))) توام هیچ کاری از دستت بر نمیاد :)))) های های های هار هار هارر

  • محمدماجد محمدماجد (6 آبان 1393 ساعت 18:52)

    مرسی خیلی مفید بود

  • لادیزایران لادیزایران (6 آبان 1393 ساعت 18:36)

    ممنون از اطلاع رسانی شما واقعا جامع و کامل نوشته شده است