1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پراید 20 میلیون تومانی ، حاصل عملکرد شورای رقابت

پراید 20 میلیون تومانی ، حاصل عملکرد شورای رقابت

24 آبان 1395
  • 5

چنانچه نظام قیمت گذاری را بین سال های 80 تا 93 اجرا نمی کردیم، قیمت خودرو سالانه 6 درصد افزایش پیدا می کرد که با توجه به تورم بالای 25 درصد، به چشم نمی آمد و در سال جاری قیمت پراید 16 میلیون بود نه 20 میلیون، اما؛ شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری همه چیز را خراب کرد.

سعید مدنی مشاور وزیر صنعت دولت یازدهم با بیان این مطلب تاکید کرد: چنانچه اتفاق مورد اشاره رخ می داد سایپا 6 هزار میلیارد و ایران خودرو 10 هزار میلیارد تومان آورده نقدی بدست می آوردند اما حالا هر دوی این خودروسازان همین مبالغ را تسهیلات با بهره بالا گرفته اند که وقتی بر روی خودروها سر شکن شود 3 تا 5 میلیون هزینه اضافه در بر خواهد داشت.

وی که در مورد دلایل کندی تغییر و آشفته بودن بازار خودرو سخن می گفت، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری کنترل شده توسط دولت ها، در تمام دنیا محکوم به شکست بوده است اما ما به دلیل بهره برداری سیاسی از این روش همچنان استفاده می کنیم.

به گفته مدنی، قیمت گذاری دستوری و برخی از اتفاقات سال های اخیر تنها عقب ماندگی صنعت خودرو را رقم زده است.

وی اظهارداشت: اگر بر اساس روال کار می شد و به جای تسهیلات، نقدینگی جامعه به صنعت خودرو وارد می شد شاهد جهش قیمت پراید از 7 به 20 میلیون نمی بودیم و حداکثر قیمت پراید در سال جاری 15 تا 16 میلیون تومان می شد بنابراین نه مردم گرفتار می شدند و نه خودروساز بهره بالای بانکی می داد.

مدیر عامل سابق سایپا با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: بانک های ما در حال حاضر نزول خور هستند و صنعت خودرو در چنگال نزول خورها گیر کرده است و جایی برای جبران نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان ما هر چه در می آورند باید برای نزول پول گرفته شده از بانک ها هزینه کنند و این در حالی است که اگر در این بازه زمانی قیمت آزاد بود سالی 500 تا 700 هزار تومان به قیمت اولیه خودرو افزوده می شد و سرمایه مردم خودروسازی ایران را توسعه می داد.

مدنی گفت: متاسفانه نظام قیمت گذاری، تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور، نفس خودروساز ها را گرفته است و در حال حاضر خودروسازان ما تنها به دنبال جور کردن دخل و خرج خود هستند.

مشاور وزیر صنعت تصریح گرد: خودروساز ما 1000 میلیارد سود می برد اما 3 هزار میلیارد نزول به بانک ها پرداخت می کند و این همان خلا مالی است که جبران نمی شود.

وی دوستی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده را دوستی خاله خرسه نامید و خاطرنشان کرد: توسعه نیافتن صنعت خودرو و تغییر نکردن کیفیت خودرو ها در جهت بهبود، باعث گرانی صدباره خودروهای پیر و قدیمی تولید شده در سایپا و ایران خودرو می شود

منبع:ایران جیب



نظرات

  • علی علی (24 آبان 1395 ساعت 20:13)

    .قطعه هاب بنجل چینی وآشغال رانصب می کنند.یک 405گرفتم.دنده عقبش جانمی رفت.دینامش ازداخل صدامی داد.کولرش اصلاسردنمی کرد.باطیش سر6ماه جواب کرد.برف پاک کنش صدای وحشتناک می داد و....فقط د***.

  • محمد محمد (24 آبان 1395 ساعت 18:28)

    اینقدر ***** برای مردم نبافید و به گردن اینو اون نندازید ، خجالت بکشید و اینقدر مردم را اذیت نکنید ، خداوند ناظر اعمال شماست . هیچ کجای دنیا اینجوری به مردمش خودرو نمی فروشه که شما میفروشید . با********* . مردم راضی نیستند

  • فرزاد فرزاد (24 آبان 1395 ساعت 13:53)

    دزدی فقط و فقط بالا رفتن از دیوار خانه،ی مردم است؟
    البته با این اوضاع اسفبار اقتصادی مردم به صرفه نیست برای سارق!

  • ناشناس ناشناس (24 آبان 1395 ساعت 11:34)

    پراید 20 میلیون تومانی، حاصل انحصار و توی شیشه کردن خون ملت توسط 2 فرقون ساز

    amir2020 amir2020 (24 آبان 1395 ساعت 13:47)

    سرنوشت هر ملتی را خود رقم میزنند.