1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا پراید به سرنوشت پیکان دچار می شود؟

آیا پراید به سرنوشت پیکان دچار می شود؟

25 شهریور 1393
  • 18

پراید باقی می ماند؟ پرسشی اساسی پیش روی خودروسازان کشور قرار گرفته است. طی دو سال گذشته بازار و صنعت خودرو به شدت درگیر قیمت گذاری بوده است ولی در حال حاضر پرسش کلیدی پیش روی خودروسازان به ماجرای تغییر شیوه تولید خودروها مربوط است.

سال ها قبل خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو به موضوعی ملی تبدیل شده بود. در نهایت نیز پیکان با حضور رئیس جمهور وقت به بایگانی صنعت ایران سپرده شد. پس از توقف تولید پیکان، ایران خودرو بازار را به سایپا به عنوان رقیب خود واگذار کرد که در رده قیمتی کمتر از 7 میلیون تومان پراید را به عنوان شاخص تولید خودروهای داخلی در اختیار داشت. از همان سال تاکنون، ایران خودرو موفق به تولید خودروی برای طبقه متوسط یا حداقل دهک های درآمدی سوم تا ششم نشده است. سایپا نیز طی سال های گذشته پراید را به عنوان پرتیراژ ترین خودروی تولید داخل در بازار جا انداخته است. با این حال به تازگی خبرهایی در مورد خروج پراید از خط تولید منتشر شده است ولی موضع گیری های سایپا نشان می دهد این ایده امکان اجرایی جدی ندارد.

شرکت سایپا در این مورد چنین توضیح داده است:« توقف تولید محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین آمار را در تولید خودرو کشور دارد کار بسیار پیچیده‌ای است و به زمان و برنامه‌ریزی درازمدت برای جایگزینی نیازمند است که اقدامات اولیه آن در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و بنا به اظهارنظر صریح مدیرعامل گروه سایپا در رسانه‌ها، محصولات پلت‌فرم ایکس 200 یعنی خودروهای تیباont>، تیبا 2 و ساینا در حال جایگزینی با این خودروها هستند.»

پراید از سال 2001 وارد خط تولید سایپا شده است. قبل از آن، در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام «فورد فستیوا» فروش رفت. همین طور این مدل از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید می‌شد. حتی با وجود رشد قیمت پراید تا مرزهای 20 و 21 میلیون تومانی نیز همچنان این خودرو به عنوان هدف نهایی طبقه متوسط شناخته می شود چراکه پراید در قیاس با نمونه های دیگر با هزینه های جانبی کمتری مواجه است. در حال حاضر خودروسازان میزان تولید خود را به طور متوسط 75 درصد افزایش داده اند.

تولید خودرو طی 5 ماه گذشته با رشد 73.4 درصدی به ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه رسیده است در حالی که به گفته مدیران عامل ایران خودرو و سایپا امسال باید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو توسط این دو شرکت خودروساز در کشور تولید شود. به این ترتیب تقریباً یک‌سوم برنامه تولید خودرو در کشور طی سال جاری است و خودروسازان ۲۳ درصد از برنامه تولید خود عقب هستند.

بررسی آمار تولید خودرو در پنج ماهه اول امسال نشان می‌دهد 213 هزار و 13 دستگاه خودرو در این مدت توسط ایران خودرو تولید شد که رشد 132.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در مورد تولیدات گروه سایپا هم باید به تولید 155 هزار و 98 دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی در 5 ماهه اول امسال با رشد 27.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

در صورتی که شایعه توقف تولید پراید در محافل خبری به شکل گسترده ای پخش شود، احتمال افزایش قیمت بیشتر این خودرو در بازار نیز ایجاد می شود. از سوی دیگر بنگاه داران نقل می کنند خرید و فروش خودرو به شدت کساد شده است چراکه خریداران همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند.




نظرات

  • امین  ع امین ع (14 مهر 1393 ساعت 15:07)

    سایپا مطمعن . مسخره ترین جمله ی که تا به حال شنیدم . هیچکس دلش برای مردم نمیسوزه . هیچ یک از مدیرای سایپا پراید سوار نمیشه . ما مردمم که مهم نیست جونمون . پولمونم مهم نیست هیچیمون مهم نیست .

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 21:39)

    پراید که فعلا تا سال 1396 تولید میشه.

  • کیوان سوپر وایزر کیوان سوپر وایزر (12 مهر 1393 ساعت 11:28)

    مشکل ما گمرکه و بس !!!!!!!!!!!!!!

  • یوونتوس یوونتوس (3 مهر 1393 ساعت 18:17)

    کسی میدونه پراید کلا تا حال چند نسخه فروخته؟!

  • علی فلاحت علی فلاحت (26 شهریور 1393 ساعت 19:10)

    پس خوش به حال اونهایی که 151 دارند چون زمانی که پیکان به موزه رفت چند مدت بعدش وانتش دوباره سر و کله اش پیدا شد ولی چون 151 از حالا وجود داشته پس جای نگرانی نیست بره موزه باز وانتش میاد بیرون

  • هایپر هایپر (26 شهریور 1393 ساعت 14:08)

    کار خاصی نمیشه همین پراید رو یه تغییراتی تو طراحی داخلی و خارجیش میدن بعدش یه چند میلیونی روش میکشن به عنوان یه ماشین جدید و به روز به مردم غالب میکنن ولی بازم فرقی به حال ما نمیکنه

  • مونک مونک (26 شهریور 1393 ساعت 11:43)

    این قاتل رو باید زود تر از اینا خارج میکردن از تولید!

  • پوری پوریا پوری پوریا (25 شهریور 1393 ساعت 23:54)

    این افسانه خودرو ها حالا حالا ها دست بردار نیست برادر! بعله... :|

  • مهندس امید مهندس امید (25 شهریور 1393 ساعت 23:53)

    اگرم قرار باشه چنین اتفاقی بیوفته بدنه ی ماشین رو یکم تغییر میدن و با یه اسم جدید ولی با همون موتور تقدیم مردم میکنن/هه!!
    همه هم خوشحال از اینکه پراید بی کیفیت توقف تولید شد... و بی خبر از اینکه یه محصول بی کیفیت تر وارد شده که باید پول راه اندازی خط تولید جدید و طراحی رو هم بپردازند...

  • دیستور دیستور (25 شهریور 1393 ساعت 23:52)

    اگه جنگ جهانی چهارم و پنجم هم شروع بشه پلایدو جمع نمیکنن --- بلکه چراغاشو عوض میکنن 2 تا سپر اهنی وصل میکنن روش بجا تانک ازش استفاده میکنن

  • لادیزایران لادیزایران (25 شهریور 1393 ساعت 23:13)

    با سلام
    اگر دوستان زحمت بکشند و از سایت کیاموتور بازدید کنند مشاهده خواهند کرد که در کره تا همین چند سال پیش پراید تولید میشود ولی نه با این شکل و شمایل , و امکانات حتی ریو هم همچنین
    یه مشکلی که کلا تو کشور ماهست به جای به روز رسانی یه چیز اثر جدید خلق میکنیم ولی چون توان ساخت خودرو رو کلا نداریم میذاریمش کنار یه خودرو ی دیگه میاریم

  • اریا رحمانی اریا رحمانی (25 شهریور 1393 ساعت 20:31)

    اگه خط تولید بنز و بی ام وجمع شد اینم جمع میشه

  • انزوفراری انزوفراری (25 شهریور 1393 ساعت 18:55)

    این روزها که هی میگن جمعیت کشور باید افزایش پیدا بکنه بیان تولید این و متوقف بکنن اون وقت میبینین تو یک سال جمعیت کشور چقدر زیاد میشه.

  • ادزیو ادزیو (25 شهریور 1393 ساعت 18:39)

    خدایا سایپا را .....

  • حسین موسوی حسین موسوی (25 شهریور 1393 ساعت 17:40)

    بابا باید زود تر از اینا توقیف ساخت میشد.جنس بدنش که از پیکانم بد تره.موتورش هم فرقی نداره.همون پیکانه قیافش عوض شده.

    لادیزایران لادیزایران (25 شهریور 1393 ساعت 23:17)

    جناب موسوی سلام
    قطر بدنه پراید از پیکان نازکتره نه اینکه بدتر باشه
    الان 206 و پرشیا و سمند هم ورق نازکتر از پیکان کارمیکنند
    موتور پراید هم از کل طراحی متفاوت هست و اصلا قابل مقایسه نیست

  • پسرتنها پسرتنها (25 شهریور 1393 ساعت 16:40)

    تازه فروش پراید شروع شده کجای کار هستین شما

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (25 شهریور 1393 ساعت 16:29)

    پس تا 30 سال دیگه باید تو بازار باشه :|