1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروی ابتکاری و دست ساز برای هموطن اصفهانی دردسر آفرین شد+ تصاویر

خودروی ابتکاری و دست ساز برای هموطن اصفهانی دردسر آفرین شد+ تصاویر

14 خرداد 1395
  • 13

خودروی دست ساز یک شهروند اصفهانی برایش حسابی دردساز شد به طوری که مجبور است یا در خانه اش نگه دارد یا اینکه با اوراق شدن آن کنار بیاید.

عشق ماشین ها در هر جامعه ای وجود دارند و هرکدام به نوعی علاقه شان به این «دلبرآهنی» را بروز می دهند. «محمدرضا فدوی» یکی از همین عشق ماشین های روزگار است که این بار تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و یکی از ایده های توی ذهنش درباره بدنه و اتاقک ماشین را با دست های خودش بسازد.

برای همین یک پیکان قدیمی را حسابی تغییر داد و با طراحی یک بدنه کاملا متفاوت و سوار کردن آن بر روی موتور پیکان، خودروی تازه ای ساخت. این ماشین عجیب و غریب «پرشین گلف» نام دارد حاصل تلاش طولانی آقای فدوی است. اما ساخت این خودروی تازه برایش خوشامد نبود و برایش دردسرهای زیادی داشت به همین بهانه با این عشق ماشین فعال حرف زدیم.

خودروی دست ساز پیکان

​20 میلیون برای این کار خرج کردم

«محمدرضا فدوی» متولد ۱۳۵۶ در اصفهان است. خودش می گوید هیچ تحصیلاتی در زمینه ساخت و تولید بدنه خودرو ندارد و تنها چیزی که او را به این سمت کشانده است استعداد و شوری است که از خونش بیرون می آید. او در سال ۹۱ که سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شد به یکباره تصمیم می گیرد یکی از طرح هایی را که برای ساخت خودرو در ذهنش دارد را روی یک پیکان پیاده سازی کند و به مدت دو سال برای این کار وقت می گذارد تا اینکه «پرشین گلف» تولید می شود. « در ذهنم گفتم که خط تولید پیکان از سال ۸۳ متوقف شده است و مردم از این خودرو خاطرات زیادی دارند و می شود با یک طراحی تازه و شکل و شمایل جدیدتر دوباره به بازار بیاید. برای همین این کار را روی خودرو پیکان انجام دادم و تا الان حدود ۲۰ میلیون از سرمایه ام را پای تولید این ماشین ریختم.»

پلیس راهور گفت ماشین باید پرس شود

تردد این ماشین عجیب و غریب در اصفهان برای خیلی از شهروندان این کشور سوال می شود و حتما برایشان عجیب است وقتی می فهمند این ماشین طرح کلاسیک با همان موتور پیکان خودمان کار می کند. اما «پرشین گلف» به مذاق مسئولان راهور خوش نمی آید تا آقای فدوی با مشکل تازه و البته قانونی روبرو شود: « وقتی برای تعویض پلاک به راهور استان رفتم. گفتند به این ماشین پلاک تعلق نمی گیرد. هرچه گفتم یک تولید ملی است قبول نکردند اما متقاعدم کردند که نمی شود هرکسی برای خودش یک ماشین بسازد و در شهر حرکت کند. اول دستور پرس ماشین را دادند. اما با کلی خواهش و تمنا قبول کردند که این کار انجام نشود اما از من تعهد محضری گرفتند که دیگر چنین کاری انجام ندهم. آیا این پایان کار من است. پس من این استعداد و علاقه را چه کار کنم؟ پس تولید ملی چه می شود؟ چرا از من حمایت نمی شود؟ من همه سرمایه ام را بیخودی پای این ماشین ریختم.»

خودروی دست ساز پیکان

هیچ کس ما را جدی نمی گیرد

آقای فدوی می گوید تمام طرح های ماشین های داخلی کپی است و هیچ ایده نابی ندارد. اما آدمهای خلاق زیادی در کشور وجود داند که می توانند در تولید بدنه خودرو کمک خودروسازان کنند اما چنین ارتباطی وجود ندارد: « خودروهای ما هیچ ایده نابی ندارد. من بی نهایت طرح در ذهنم وجود دارد که این ضعیف ترین نمونه آن است که با ساده ترین ابزارها تولید شد. اگر قرار باشد برای ماشین های مدل بالا طرح بزنم جور دیگری طراحی می کنم. بارها خواسته ام که طرح هایم را ثبت کنم اما از همان خانه اول از آدم پول طلب می کنند. برای مشاوره به جایی رفتم همان اول ۷۰ هزارتومان از من گرفتند اما هیچ چیز خاصی به من نگفتند و فقط حرف زدند. وقتی هم می گویم می خواهم ماشین بسازم مسخره ام می کنند.این همه می گویند تولید ملی و حمایت از طراح ایرانی پس چرا حمایت نمی کنند؟ مثل من در ایران زیاد است اما هیچ مرکزی وجود ندارد که علاقه مندان به این کار را جدی بگیرند.»

خودروی دست ساز پیکان

اگر به من بها ندهند با خارجی ها کار می کنم

پرشین گلف تا به حال مشتریان پروپاقرصی هم داشته است. اما آقای فدوی حاضر نشده است که این پیکان نوسازی شده را بفروشد: « پیشنهادات خوبی به من شده است. حتی یکبار می خواست با ماشین بالاتری تعویض کند ولی چون فهمیدم می خواهد ماشین را به خارج از ایران ببرد و می خواهد آنجا ثبتش کند نفروختم. خیلی از لحاظ اقتصادی درگیرم اما این کار را نکردم. اما اگر روزی مجبور شدم بین فروختن و پرس شدن یکی را انتخاب کنم. قطعا می فروشم که بماند. اگر هم به من بها ندهند مجبور می شوم چند نمونه بسازم تا شرکت های بزرگ خارجی مرا ببینند و با آنها همکاری کنم و طرحم را به آنها بفروشم. بالاخره هیچ طرحی روی زمین نمی ماند. من این طرح را روی پیکان انجام دادم که همه بدانند می توانم چنین کاری بکنم. در ذهن من هم اکنون چندین طرح وجود دارد که می تواند عملی شود و باید به فکر آنها باشم.»

منبع: پرشین خودرو



نظرات

  • یزدان نورانی یزدان نورانی (12 دی 1399 ساعت 15:30)

    به این بزرگوار بفرمائید بهتر است طرح های خود را جائی عرضه کند که قدرش را بدانند خودرو سازان ایرانی قدر نمیدانند از قدیم گفتند خر چه داند قیمت نقل و نبات

  • daee habib daee habib (21 مرداد 1397 ساعت 15:43)

    واقعا کار قشنگی کرده این دوستمون و بهش تبریک میگم ولی توی این کشور نباید استعداد خودشو نابود کنه. چون اگه به ادم با شور و استعدادی مثله شما بها داده بشه که دیگه پارتی دارانِ بی استعداد این کشور دچار مشکل میشن

  • امیر امیر (31 خرداد 1396 ساعت 02:08)


    وای پسر تو چی کار کردی کارت خیلی عالیه.
    آفرین آفرین

  • شهریار شهریار (16 خرداد 1395 ساعت 11:57)

    به پای پراید و روآ و 151 و 110 و امثالهم نمیرسه ................؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

    علی علی (17 خرداد 1395 ساعت 08:40)

    چه عکس آقارم گذاشته رو جلوش که مثلا" بهش پلاک بدن . خوب بنده خدا یه پیکان جدیدتره پلاک دار میگرفتی اینطوری نشه . خوب الان اون کارشناس تعویض پلک اسم اینو چی بزنه تو سیستم !!!

  • رضا رضا (15 خرداد 1395 ساعت 15:19)

    سقف عفب پیکان رو گذاشته واسه کاپوت گلگیر عقب یه ماشین دیگه هم گذاشته وایه گلگیر جلوش به هرحال از کمترین امکانات یه ماشین قشنگ ساخته

  • ناجی ناجی (15 خرداد 1395 ساعت 01:40)

    این آقا راست میگه بعده پنجاه سال هنوز ما کپی کاریم یا موتور پیکان راروی انواع بدنه قرار داده ایم که چی آیا این پیشرفته یا عقب گرد کره جنوبی بعد ازما شروع کرد حالا به کجا رسیده.

  • aghl aghl (14 خرداد 1395 ساعت 14:20)

    ماشا... به خوبی جلوی جرقه های تولید خصوصی ماشین رو میگیرن - خدا قوت هموطن

  • nima nima (14 خرداد 1395 ساعت 13:53)

    بهترین کاری که افرادی اینچنینی می توانند انجام دهند این استکه با شرکتهای خارج از ایران همکاری کنند چون در ایران رابطه بازی و رانت بازی حاکم مطلق است و کسی هم اگر مسئول دلسوزی باشد برای اینکه موقعیت شغلیش به خطر نیافتد کار خاصی نمی تواند انجام بدهد. این آقا هم وقت خودش را هدر ندهد و با روشی درست طرح های خودشان را به سازمانهای خارجی معتبر ارسال کنند.

  • علیرضا علیرضا (14 خرداد 1395 ساعت 13:19)

    در تمام دنیا استعدادهای خودشون رو تشویق و تقویت می کنند اما متاسفم که در ایران اصلا نمیدونن استعداد و خلاقیت چی هست و اونو سرکوب می کنند. متاسفم که قدر خودمونو نمیدونیم و باید همیشه چشممون به دست خارجی ها باشه .

  • مهرداد مهرداد (14 خرداد 1395 ساعت 10:27)

    واقعا باید به استعداد آقای فدوی احسنت و به تفکرات استعداد کش لعنت فرستاد اگر آقای فدوی همین کار را در خارج از کشور انجام می دادند و حتما نیز مورد حمایت صنایع اتومبیل آن کشورها قرار می گرفت آن را با آب و تاب در رسانه های خودی پخش می نمودند آخر این بی خردیها تا کی باید ادامه پیدا کند وهمیشه باید پای قانون را به وسط کشید یه کم تفکر هم لازم است

  • حسین حسین (14 خرداد 1395 ساعت 09:06)

    ما ایرانی هستیم و همیشه ایران را به جهانیان میفهمانیم درود بر مردم غیور ایران زمین
    ما ایرانی هستیم

    حسن حسن (14 خرداد 1395 ساعت 14:12)

    عزیزم اگه ایرانی هستی و یه طر ح توی سرت داری پس باید بری .الان خبرهای دنیا را که دنبال کنی میبینی و میشنوی چقدر ایرانی خلاق و کاردان داریم که مجبور شدن برن تا دیده بشن اینجا فقط دلالی جواب میده .